"Czyścioszki" - przebieg zajęć dla grupy dzieci 5-letnich

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
"Czyścioszki" - przebieg zajęć dla grupy dzieci 5-letnich
5.0
1 ocena
Oceń
{

„Czyścioszki” (rozmowa inspirowana piosenką R. Pisarskiego „Tak czy nie”)

Cel ogólny:

  • Wyrabianie umiejętności uważnego słuchania
  • Wdrażanie do utrzymania higieny osobistej ciała
  • Wyróżnianie głoski w nagłosie
  • Rozpoznawanie przyborów po dotyku


Cele operacyjne: (dziecko …)

  • Wie, o czym była mowa w piosence;
  • Wie, jakie przybory potrzebne są do utrzymania czystości;
  • Wie jak często w ciągu dnia trzeba umyć ręce i dlaczego;
  • Potrafi rozwiązać zagadki
  • Umie wyodrębnić głoskę w nagłosie
  • Rozpoznaje po dotyku przybory toaletowe i wie, do czego służą;


Środki wspomagające działania:

  • przybory toaletowe, obrazki ilustrujące treść piosenki, pianino, tamburyno, koperta z pociętym obrazkiem dla każdego dziecka, klej, kartki.


Przebieg  zajęć:

- „Tak czy nie” -  słuchanie piosenki przy akompaniamencie pianina

1. Kiedy ktoś ma brudne ręce i rękami tymi je
czy powiecie, że to zdrowo, moi drodzy? Bo ja - nie.
2. Kiedy ktoś nie myje zębów, szczotki, proszku ani tknie. A potem go zęby bolą. Czy wam żal go? Bo mnie – nie.
3. Gdy ktoś przed grzebieniem zmyka, płacząc, ze mu włosy rwie. czy go za to pochwalicie, moi drodzy? Bo ja - nie.
4. Komu woda, mydło, szczotka niepotrzebne i nie smak, czy nazwiecie go brudasem, moi drodzy? Bo ja - tak.

  • Rozmowa z dziećmi na temat treści piosenki przy pomocy obrazków. Wyliczanie przedmiotów potrzebnych do utrzymania czystości osobistej. Wypowiadanie się na temat częstotliwości mycia rąk i skutków nie dbania o higienę osobistą.
  • „Czyścioszek” -  inscenizacja ruchowa znanej przez dzieci piosenki przy akompaniamencie pianina.


1. Moja buzia okrąglutka, grzywa czarna, bardzo krótka, szyję czystą także mam, bo o czystość zawsze dbam.
Refren              
Woda z kranu kap, kap, kap.
Myję rączki ciap, ciap, ciap.
Woda z kranu ciur, ciur, ciur.
Myję szyję szur, szur, szur.

2. Mam fartuszek granatowy,
kołnierz czysty, koronkowy.
Czystą chustkę także mam,
bo o czystość zawsze dbam.

  • „ Tajemniczy worek” -  zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie po dotyku przedmiotów potrzebnych do utrzymania higieny osobistej. Dzieci po dotyku rozpoznają przedmioty zgromadzone w worku, wyciągają, nazywają je, mówią do czego dany przedmiot  służy i układają na stoliku pod tablicą.
  • „W łazience”  - rozwiązywanie zagadek. Wyodrębnianie głoski w nagłosie.

 
1. Służy do picia, służy do mycia.
Bez niej na ziemi nie byłoby życia (woda)


2. Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni,
a brudne rączki w czyste zamieni (mydło)


3. Jest biała, siedzi w tubie,
zęby nią czyścić lubię (pasta do zębów)


4. Duży lub mały jest w każdej łazience.
Kiedy skończysz mycie, wytrze ci ręce. (ręcznik)


5. Bywa w ramach lub bez ramy,
często w nim się przeglądamy.
Ono zawsze powie szczerze,
Czy wyglądasz jak należy. (lustro)

 

  • „Dbamy o czystość” - zabawa ruchowa.
  • Dzieci swobodnie biegają w rytm tamburyna. Na przerwę w muzyce i na hasło nauczycielki np. czeszemy włosy - dzieci zatrzymują się i ruchem ręki naśladują czesanie włosów. Zabawę powtarzamy trzy lub cztery razy wywołując za każdym razem inne hasło.
  • Praca indywidualna przy stolikach: Każde dziecko ma w kopercie pocięty na sześć części obrazek, który powinien złożyć w całość bez wzoru.
  • Ułóż obrazek i przyklej go na kartkę.
  • Odszukaj wszystkie przybory potrzebne do utrzymania higieny osobistej jakie znajdują się na twoim obrazku, otocz je pętlą i policz ile ich jest.
  • Nazwij te przedmioty i powiedz, jaką głoskę słyszysz na początku ich nazw.


Autor: Joanna Juszczak

Twoje uwagi i pomysły

Dodane komentarze (1)

Tagi