Przedszkolak poznaje wiosenne i wielkanocne zwyczaje: scenariusz dla 4-5 latków

Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców
Przedszkole Samorządowe nr 1 w Dobrym Mieście z dnia 27 marca 2018 roku
Temat kompleksowy: Przedszkolak poznaje wiosenne i wielkanocne zwyczaje
Grupa dzieci 4-5 letnich
Temat zajęcia: „Kurki trzy” - opracowanie piosenki metodą dobrego startu M. Bogdanowicz z wykorzystaniem opowiadania „Historia żółtego kurczątka”, B. Machoń, wykonanie kurczaczka ze styropianowego jajka.
Cele ogólne:
- zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi III,2
- rozwijanie koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej I,9
- przetwarzanie obrazu ruchowego na graficzny i odwrotnie IV,8
Cele szczegółowe:
4,5 - potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące opowiadania i piosenki IV,2
4,5 - zna symbole i tradycje wielkanocne (malowanie jajek, owies, baby, mazurki, śmigus - dyngus) III,2
4,5 - wskazuje prawą i lewą stronę swojego ciała I,9
4,5 - rysuje wzór po śladzie, na tackach z kaszą IV,8
5 - rysuje wzór w powiększonej i normalnej liniaturze IV,8
4,5 - wykona pracę przestrzenną wg. wzoru IV,8
Metody pracy:
- aktywizujące: dobrego startu M. Bogdanowicz, pedagogika zabawy, improwizacje ruchowe Orffa, masaż,
- czynne: zadań stawianych dziecku, praktycznego działania,
- słowne: opowiadanie, piosenka, rozmowa, objaśnienia, instrukcja,
- oglądowe: obrazki, pokaz, obserwacja.
Pomoce dydaktyczne: stół wielkanocny z odpowiednimi akcesoriami, symbole innych świąt - flaga, gwiazda na choinkę, bombka, łańcuch, Mikołaj, sylwety do opowiadania, tablica, karty ze wzorem do rysowania, tacki z kaszą, pisanki z liniaturą, jajka styropianowe, patyczki, wstążki, koraliki, piórka, oczka, doniczki z owsem, dzbanki, płyta CD z warsztatów Orffa, „Edukacji przez ruch”, „Pedagogiki zabawy”, dzwonki chromatyczne.
Literatura:
1. M. Bogdanowicz „Piosenki do rysowania”
2. B. Machoń „Historia żółtego kurczątka”
Przebieg zajęcia
Część wstępna:
1. Powitanie przybyłych gości i wspólna zabawa z piosenką.
Witam na spotkaniu wszystkich
Wspólnie pobawimy się,
Jesteś moim przyjacielem,
Więc razem z Tobą właśnie dziś zatańczyć chcę.
2. Opowiadanie pt. „Historia żółtego kurczątka”, ilustrowanego sylwetkami i akcesoriami z wielkanocnego stołu.
Na wiejskim podwórku, w przytulnym kurniku, mieszkało sobie śliczne kurczątko ze swoją mamą - kurką i tatą - kogutem. Mama kura uczyła je dreptać po podwórku i wygrzebywać pazurkami z ziemi pyszne ziarenka i robaczki. Tata kogut pokazywał, jak trzeba wsakiwać na płot i piać donośnie - kukuryku. Oboje rodzice bardzo kochali swoje maleństwo. Aż nagle, któregoś dnia, a było to wczesną wiosną, kurczątko spostrzegło, ze rodzice nie mają już dla niego tyle czasu.
- Pii, pii... pobaw się ze mną, mamo - prosiło.
- Ko, ko, ko - gdakała kura, nie mam dzisiaj czasu, muszę znieść dużo jajek, ko, ko, ko Wielkanoc już blisko! Pobaw się samo moje Maleństwo.
I kura poszła znosić jajka.
Kurczątko pobiegło do taty koguta.
- Pi, pi... Nudzi mi się...Pobaw się ze mną tatusiu!
- Kukuryku! Nie mam dziś czasu, muszę obudzić gospodynie i ogłosić całemu światu, że Wielkanoc już blisko. Pobaw się samo Maleństwo i kogut wskoczył na płot wołając donośnie - kukuryku!
Obrażone kurczątko poszło w świat. Na łące spotkało baranka.
- Bee, bee dokąd idziesz Maleństwo? Takie małe kurczątka nie powinny oddalać się same od domu, bee...
- Pi, pi... Przez tę Wielkanoc nikt nie ma dla mnie czasu. Komu w ogóle potrzebne są te Święta?
- Jak to, bee... Nie wiesz? No to posłuchaj:
Święta potrzebne są kwiatom, żeby mogły kolorami przystroić świat.
Święta potrzebne są mamusiom, żeby mogły upiec pyszne wielkanocne ciasta baby i mazurki.
Święta potrzebne są tatusiom, żeby mogli zaczarować jajka w kolorowe pisanki.