Przedszkolna olimpiada ekologiczna

Cel: popularyzacja haseł i działań na rzecz ochrony środowiska, inspirowanie samodzielnych działań dziecka, prezentacja na forum posiadanych wiadomości i umiejętności z powyższej tematyki.
Pomoce: szyszki, szarfy, koszyczki (3), kwiatki, rybki, miski (3), gazety, CD, plansza do wyników, puzzle ( lis, sarna, wiewiórka, dzik, dzięcioł, wilk), mikrofon, magnetofon.
I Wprowadzenie
1. Witanie przez panie prowadzące przybyłych gości do przedszkola na konkurs:
przydzielenie miejsc drużynom,
oznakowanie zespołów w 3 kolorach.
2. Zaproszenie przez panie prowadzące na olimpiadę ekologiczną do lasu, parku, na łąkę i nad staw w Ekolandii.
II „W lesie”
3. Losowanie pytań przez zbieranie szyszek
1) Czy drzewa pochłaniają zanieczyszczenia, dym w zamian dając tlen?
2) Czy las jest naturalnym domem dla zwierząt?
3) Czy lasy tłumią hałas?
4) Czy hałas jest szkodliwy dla zdrowia?
5) Czy niektóre rośliny leśne służą ludziom jako pożywienie?
6) Czy w lesie można rozpalać ognisko?
7) Czy ludzie mogą zjeść grzyby trujące?
8) Czy drzewa dostarczają drewna potrzebnego do wytwarzania papieru, mebli i innych przedmiotów?
9) Czy można łamać drzewom gałęzie, zrywać listki?
10) Czy w lesie można spotkać drzewa iglaste?
11) Czy w lesie należy hałasować?
12) Czy w lesie można zostawiać śmieci?
4. Zadanie jednakowe dla wszystkich zespołów, słuchanie tekstu „Był las”. Każdy zespół otrzymuje kosz i 7 śmieci, każde złe zachowanie bohaterów tekstu trzeba zaznaczyć wrzuceniem śmiecia do kosza (by zdobyć 2 pkt. wystarczy 6 śmieci).
„Był las proszę was - a do tego lasu, dla zabicia czasu przyszło kilku młodzieńców...
Jeden wyrzeźbił nożem nazwisko na drzewa korze, inny gdy przybył skopał niewinne grzyby.
Następny – wesołość wzniecił bo porozrzucał śmieci.
Ten rudy – wrzeszczał jak goryl, echo gra do tej pory.
Wysoki – z patykiem w dłoni zaczął wiewiórkę gonić.
A najgrubszy – tak się rozgniewał, że tłuk butelki o drzewa,
a pozostali dla rozrywki gałęzie łamali.
A las, proszę was westchnął żałośnie i rzekł – ja przecież rosnę dla was, ale nie wiem czy dobry człowiek z was wyrośnie”.
III „W parku”
5. Losowanie z karmnika kopert z puzzlami. (Za ułożenie puzzli 1 pkt, podanie nazwy zwierzęcia 1 pkt).
6. Zadanie jednakowe dla wszystkich, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród trzech:
Gdy zobaczysz leżącego na ziemi ptaka to:
1) głaszczesz go i sprawdzasz czy jeszcze oddycha
2) zabierasz go do domu
3) nie dotykasz go i zawiadamiasz kogoś dorosłego
Dzięcioła cenimy za to, że:
1) jest ładnym ptakiem
2) zjada korniki i chroni drzewa
3) głośno stuka dziobem
Czy drzewa sadzi się:
1) korzeniami, które kładzie się do ziemi
2) gałązkami do ziemi
3) liśćmi do ziemi
IV „Na łące”
7. Losowanie pytań przez zbieranie kwiatów (dla każdego zespołu 1 kwiaty, 1 pkt):
1) kwiat: Czy rośliny chronione można spotkać w Polsce?
2) kwiat: Czy na łące można zostawiać po sobie śmieci?
3) kwiat: Czy na łące można spotkać żaby?
4) kwiat: Czy rośliny potrzebują wody do życia?
5) kwiat: Czy maki i stokrotki rosną na łące?
6) kwiat: Czy na łące można spotkać bociana?
8. Zadanie jednakowe dla wszystkich.
Czy kwiatem chronionym jest:
1) przebiśnieg
2) róża
3) tulipan
Jaki kolor mają kwiaty krokusa:
1) czerwony, różowy, pomarańczowy
2) czarny, brązowy, szary
3) żółty, fioletowy, biały
Czy rośliny chronione:
1) wolno zrywać
2) nie wolno zrywać
3) nie wiem
V „Nad stawem”
9. Losowanie pytań przez wyłowienie ryb (1 pkt za wyłowienie, 1 pkt za poprawną odpowiedź):