Przedszkolne kąciki przyrody - ważny element edukacyjny
Przedszkolne kąciki przyrody - ważny element edukacyjny
Mając na celu rozwijanie zainteresowań przedszkolaków otaczającą nas przyrodą i kształtowanie opiekuńczej postawy wobec środowiska ważne jest zorganizowanie w przedszkolnej sali kącika przyrody. Jest to nie tylko istotny element dekoracyjny, ale przede wszystkim dydaktyczny. Dzięki gromadzonemu materiałowi przyrodniczemu dzieci zdobywają i poszerzają swoje wiadomości na temat otaczającego świata. Niejednokrotnie kącik przyrodniczy jest inspiracją do twórczej działalności: plastycznej, konstrukcyjnej, ekologicznej czy matematycznej. Dzieci chętnie eksperymentują z materiałem przyrodniczym. Kąciki przyrody powinny zmieniać się wraz z porą roku, co sprzyja lepszemu rozumieniu przez dzieci cyklu 4 pór roku i ich charakterystyki. Jesienne kąciki to miejsca pełne kolorowych darów z sadu, ogrodu i lasu. Dzieci mogą zbierać liście, kasztany, żołędzie podczas przedszkolnych spacerów po okolicy i wycieczek do parku, przynosić także różne okazy z domu, które były zbierane wspólnie z rodzicami. Zimowy kącik będzie zaś obfitował w białe dekoracje imitujące zaśnieżony krajobraz oraz liczne wytwory pracy dzieci, np.: bałwanki zrobione z waty, pomalowane choinki i posypane białą kaszą, sanki wycięte z kartonu itp. To wszystko ma ułatwić dzieciom kojarzenie zimy z jej charakterystycznymi cechami: śniegiem, mrozem, nawet wtedy , gdy za oknem aura wcale nie jest zimowa. Wiosną zaś dzieci mogą zakładać w sali zielone ogródki, czyli pod okiem nauczyciela sadzić/siać rośliny, a potem o nie dbać i obserwować jak rosną. Uczy to dzieci szacunku do przyrody, obowiązkowości, cierpliwości i jest bardzo wychowawcze. Latem kącik przyrody obfitujący w różne rośliny może być miejscem gromadzenia różnych wakacyjnych skarbów: kamyków, muszelek, bursztynów, patyczków itp. Zgromadzony materiał daje mnóstwo możliwości do eksperymentowania, a przecież dzięki doświadczaniu nasze dzieci się rozwijają i stają coraz bardziej świadome i mądrzejsze.
Opracowała: Urszula Kaczyńska