„Przygoda Ali” - zajęcie z udziałem rodziców
Temat zajęć: „Przygoda Ali na jesiennym spacerze” - zapoznanie dzieci z małą, wielką literą drukowaną i pisaną „A, a” w oparciu o historyjkę obrazkową i opowiadanie n-ki.
Cele operacyjne:
- dziecko zna małą, wielką literę drukowaną i pisaną „A, a”,
- potrafi podzielić wyraz na sylaby;
- potrafi dokonywać analizy i syntezy słuchowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
- potrafi wymienić wyrazy rozpoczynające się głoską „a”;
- potrafi dwzorować literę „a” podczas zabawy;
- potrafi wykonać polecenia n-ki.
Metody pracy:
- słowna,
- oglądowa,
- czynna,
- elementy Metody Dobrego Startu.
Pomoce:
- historyjka obrazkowa,
- zabawka pluszowa,
- płyta CD,
- tacki z grysikiem,
- wzory liter,
- wizytówki dla dzieci,
- zadania dla każdego dziecka,
- napisy.
Przebieg zajęcia:
- Powitanie rodziców piosenką pt. „Witam Was”.
- „Iskierka przyjaźni” - kolejne przedstawianie się dzieci oraz wypowiedzi na temat: „Co najbardziej lubię”- dzieci siedzą w kole przekazując sobie zabawkę, a zabawę rozpoczyna nauczycielka recytując: Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech trafi z powrotem do mych rąk.
- „Witam Cię” – zabawa ruchowa przy muzyce wspólnie z rodzicami: dzieci i rodzice ustawieni parami po kole, twarzami zwróceni do siebie, odzwierciedlają ruchem treść piosenki, po zakończonej zwrotce dzieci kolejno witają się z każdym z rodziców: Witam Cię, Witam Was, zaczynamy, już czas, jestem ja, jesteś Ty, raz, dwa, trzy!
- „Przygoda Azorka” – opowiadanie nauczycielki w oparciu o historyjkę obrazkową.
- Wypowiadanie się dzieci na temat opowiadania i wyodrębnienie wyrazów podstawowych.
- Podział wyrazów „Azor, Ala” na sylaby i głoski, wyklaskiwanie sylab, przeliczanie głosek, układanie schematu wyrazów.
- Pokaz litery drukowanej, pisanej, małej i wielkiej „A, a”, zwrócenie uwagi na ich wygląd.
- Wyszukiwanie przez dzieci wyrazów zaczynających się głoską „a”.
- Zabawy rozwijające spostrzegawczość słuchową i wzrokową: „Słuchaj uważnie”- nauczycielka mówi różne wyrazy, a dzieci podskakują słysząc głoskę „a”.
- „Wizytówki”- dzieci wyszukują wśród innych wizytówek swoje imię, wskazują w imieniu poznane litery, mogą określać, która to litera z kolei.
- Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej z elementami MDS- dzieci kreślą w powietrzu pisane litery „A, a”, następnie na dywanie, później po dużych wzorach z literami i na końcu na tackach z grysikiem.
- Zabawa przy muzyce „Kasztanki”- taniec integracyjny.
- Zadania dla dzieci utrwalające poznane litery „a, o” - układanie pod literami obrazków zaczynających się tą głoską; ćwiczenia graficzne- ozdabianie wzorami literopodobnymi konturu litery „A”.
- Zakończenie zajęcia piosenką i pożegnanie rodziców.
Autor: Łucja Gapska