Przyszła jesień - scenariusz zajęć świetlicowych

Przyszła jesień - scenariusz zajęć świetlicowych
3.5
2 oceny
Oceń

Czas: 45 minut

Cele ogólne:

  • Rozwijanie umiejętności słuchania.
  • Pokonywanie barier wstydu.
  • Rozwijanie umiejętności manualnych.
  • Spędzenie czasu w radosnej atmosferze.
  • Współpraca z grupą.
  • Zachęcenie ucznia do aktywności.


Cele szczegółowe – uczeń:

  • potrafi wymienić pory roku
  • zna dary jesieni
  • rozumie treść zagadek
  • potrafi myśleć kreatywnie
  • umiejętnie współpracuje z kolegami z klasy


Formy pracy:

  • indywidualna
  • grupowa


Metody pracy:

  • słowna
  • plastyczna
  • ruchowa


Środki dydaktyczne:

  • kolorowanka, kredki, treść zagadek, jabłko

 

Przebieg


1. Powitanie grupy przez osobę prowadzącą.
Witamy uczestników w taki sposób, aby czuli się powitani. Osoby, których dotyczą słowa powitania podnoszą ręce w górę i machają w stronę witającego (nauczycielki). Witam wszystkich, którzy przybyli do jesiennej krainy, aby się wspólnie bawić. „Pozdrawiam tych którzy”:

  • mają dobry humor
  • lubią jeść owoce i warzywa
  • lubią się wesoło bawić
  • nie lubią nudy


2. Rozmowa na temat jesieni.

  • Jaka jest teraz pora roku?
  • Czy dzieci znają jeszcze inne pory roku?
  • Jakie są dary jesieni? (owoce, warzywa, grzyby)
  • Jakie są kolory jesieni (żółty, pomarańczowy, czerwony, brązowy)


3. Zabawa „Prawda czy fałsz”.
Nauczyciel mówi zdania, dzieci jeśli się z nim zgadzają podnoszą rękę do góry, jeśli nie kładą na kolanach:

  • Czy jabłka rosną na jabłoni?
  • Czy winogron jest zielony?
  • Czy śliwka jest gorzka?
  • Czy gruszki rosną na wierzbie?
  • Czy kompot gotuje się z owoców?
  • Czy owoce są kwadratowe?


4. Zabawa „Jabłko”.
Dzieci siedzą w kole po turecku. Podają sobie jabłko z rąk do rąk. W momencie, gdy osoba prowadząca mówi „STOP” odpada dziecko trzymające owoc.

5. „Co to jest?” – zagadki słowne.
(dzieci odpowiadają przez podniesienie ręki)

„Latem w ogrodzie wyrósł zielony,
a zimą w beczce leży kiszony.” (ogórek)

„Pomarańczowa, słodka z ziemi wyrwana
pyszna w surówce i gotowana.
Dobrze jej w dłoni i salaterkach
więc chrup ją zawsze zamiast cukierka.” ( marchewka)

„To łatwa zagadka. Tak mi się wydaje.
Jaka po lecie pora nastaje?.”(jesień)

„Biały korzeń, zielona natka,
prawda, że łatwa jest to zagadka?” (pietruszka)

„Wyjęty z ziemi szary i brzydki,
pyszne są z niego placki i frytki.” (ziemniak)

„W żółtej łupinie biała kula
gdy ją kroimy do łez nas rozczula.” (cebula)

„Co to za pani? W złocie, czerwieni,
sady maluje, lasy przemieni,
a gdy odejdzie już w obce kraje,
śnieżna zawieja po niej zostaje?.” ( pani Jesień)

6. „Jesienna burza” – zabawa ruchowa.
Dzieci siedzą w kole na krzesełkach. Prowadzący przydziela każdemu uczestnikowi nazwę daru jesieni np. marchewka, borowik. Następnie podaję komendę np. „borowiki odwiedzają wiewiórki, wtedy dzieci wstają z krzeseł i zamieniają się miejscami. Gdy prowadzący krzyknie „jesienna burza” wszyscy zamienią się miejscami. W tym czasie prowadzący zabiera jedno krzesło. Ta osoba, która nie zdąży usiąść prowadzi dalej zabawę.

7. Zabawa „Lustrzane odbicia”
Uczestnicy stają w parach naprzeciwko siebie. Jedna osoba pokazuje jakieś ruchy, miny, a druga ją naśladuje. Potem zmiana.

8. Zakończenie zajęć.
Uczestnicy stoją w kole, trzymają się za ręce. Prowadzący lekko ściska rękę dziecka stojącego obok i przesyła ISKIERKĘ. Iskierka musi wrócić do osoby, od której wyszła. Na koniec prowadzący rozdaję dzieciom kolorowanki dotyczące „jesiennej lekcji” i medale w kształcie liścia, na którym narysowana jest uśmiechnięta buzia.

Opracowanie: Emilia Kałuska

Twoje uwagi i pomysły

Tagi