Ptasia stołówka - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 5 i 6 latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Ptasia stołówka - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 5 i 6 latków
2.0
1 ocena
Oceń
{

Temat zajęć:

  • „Ptasia stołówka”

Wymogi:

  • plastyczno-techniczna 9,10
  • przyrodnicza 2,6,11,12

Zasady wg Kupisiewicza

  • świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania, uczenia się
  • systematyczności
  • trwałości wiedzy uczniów
  • wiązania teorii z praktyką

Cele ogólne:

  • Uwrażliwienie dzieci na los ptaków zimujących w Polsce.
  • Uświadomienie dzieciom konieczności systematycznego dokarmiania ptaków.
  • Rozpoznawanie i nazywanie ptaków: wróbel, sikorka, gil, jemiołuszka, gawron, sroka.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania wiersza.
  • Wykorzystanie nabytych wiadomości i umiejętności do realizacji zadań.

Cele szczegółowe – dziecko:

  • Wie dlaczego należy dokarmiać ptaki.
  • Zna ptaki, które spotykają się przy karmniku.
  • Wie czym dokarmiamy ptaki.
  • Potrafi odpowiedzieć na zadane pytania związane z usłyszanym wierszem.
  • Wie gdzie umieścić wyrazy do czytania globalnego.
  • Potrafi wypowiadać się na zadawane pytania.
  • Potrafi zgodnie współpracować w zespole klasowym.

Metody:

  • czynne: zadania stawiane dzieciom do wykonania, samodzielne doświadczenia;
  • słowne: rozmowa, objaśnianie, instrukcja;
  • oglądowe: obserwacja, pokaz.

Formy pracy:

  • grupowa, indywidualna

Pomoce dydaktyczne:

  • wiersz B. Formy „Ptaszki zimą”, kolorowe plansze z ptakami, zdjęcia ptaków, album: J. Sokołowski „Ptaki ziem polskich”, 5 l butelka po napoju, nożyczki, drut, ziarna: słonecznika, siemienia, orzechy, słonina, sylwety ptaków (wróbel, sikorka, gil, jemiołuszka), wyrazy do czytania globalnego

1. Powitanie piosenką:
„Wszyscy są, witam was, zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś Ty, raz dwa trzy”.

2. Słuchanie wiersza „Ptaszki zimą”. Rozmowa z dziećmi na temat: Dlaczego i jak należy dokarmiać ptaki zimą?

Codziennie rano, choć skrzypi mróz,
Na parapecie ptaszki są już.
Gołąbek szary cukrówką zwany.
Oraz wróbelek jak malowany.
Siedzą cierpliwie czekając strawy,
Bo ich gospodarz jest tak łaskawy,
Że z pustym brzuszkiem nie da im spać,
Ostatnią gotów kruszynę dać.
Dbajmy przy srogiej zimie o ptaki,
By los ich nie był okrutny taki,
Gdy swoje wola napełnią jadłem,
Przyfruną potem zwiększonym stadem,
Śpiew zimą ptaków nas rozweseli,
Choć byśmy nawet w smutku tonęli,
Rada ta również dzieci dotyczy,
Bo każda pomoc zimą się liczy.
Róbcie karmniki szczerze doradzam.


3. Rozmowa na temat wiersza:

  • O kim była mowa w wierszu? – o ptakach, o gospodarzu
  • O co miał dbać gospodarz? – o jedzenie i o karmniki dla ptaszków

4. Rozwiązywanie zagadek słownych przez dzieci, przyporządkowywanie napisów do obrazków, które są rozwiązaniem zagadek:

PUKAJĄ DO OKIENKA PROSZĄ O ZIARENKA.
O ZIARENKA, OKRUSZYNY BO SĄ GŁODNE
W CZASIE ZIMY – ptaki

ZIMNA, LODOWATA
PO RZECE PŁYWA
GAWRON CI POWIE JAK SIĘ NAZYWA – kra

PTAK CZARNY, KRZYKLIWY PO POLU FIKA
KRA, KRA, KRA KRZYCZY GDY W KARMNIK ZAWITA – gawron

CO ROKU O TEJ PORZE WYBIERA SIĘ ZA MORZE I CO ROKU DAJĘ SŁOWO WYBRAĆ SIĘ NIE MOŻE – sójka

JAKA TO PORA ROKU KIEDY BIAŁO JEST WOKÓŁ – zima

SZCZYPIE W USZY, NOS CZERWIENI W SZKLANĄ TAFLĘ LÓD ZAMIENI – mróz

PTAK Z CZERWONYM BRZUSZKIEM, KTÓRY Z TEGO SŁYNIE, ŻE ZAMIAST ODLATYWAĆ, PRZYLATUJE W ZIMIE. – gil

Twoje uwagi i pomysły

Tagi