QUIZ WIEDZY PRZYRODNICZO–EKOLOGICZNEJ DLA DZIECI Z GRUP ZEROWYCH
Cel ogólny: rozwijanie umiejętności zgodnego rozwiązywania postawionych zadań do wykonania.
Cele operacyjne: dziecko
- wspólnie z rówieśnikami rozwiązuje postawione zadania do wykonania
- sprawdza swoje wiadomości dotyczące wiedzy
przyrodniczo – ekologicznej
Metody:
- czynne: zadań stawianych dziecku
- słowne: objaśnienia, podawane pytania
Formy organizacyjne: praca zespołowa, indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: rozsypanki wyrazowe, krzyżówka, rozsypanka literowa, papier szary, kredki.
PRZEBIEG:
1. Przywitanie dzieci i gości /pracownicy ZKGZL, dyrekcja przedszkola
2. Podział na grupy, zespoły
3. Omówienie zasad punktacji /1 punkt- zielone kółeczko za prawidłową odpowiedź, prawidłowe rozwiązanie zadania ; 0 punktów za błędną odpowiedź lub nie udzielenie jej wcale, nie wykonanie zadania /
4. Konkurencje:
A. „Zgaduj – zgadula” – grupy losują pytania, a następnie odpowiadają, która z podanych odpowiedzi jest prawidłowa.
1. Bawiłeś się na placu zabaw, w pewnej chwili kolega poczęstował cię cukierkiem. Zjadłeś cukierek, a papierek:
- rzuciłeś na trawę
- zakopałeś w piaskownicy
- wrzuciłeś do kosza.
2. Do lasu zabrałeś napój owocowy w kartoniku, po wypiciu go powinieneś:
- schować kartonik tak, aby go nie było widać
- zakopać kartonik w ziemi
- zabrać kartonik z powrotem do domu
3. W lesie nie wolno krzyczeć, gdyż:
- można sobie zedrzeć gardło
- można wystraszyć zwierzęta
- można przestraszyć grzybiarzy
4. Na skraju leśnej drogi zauważyłeś lisa, który przed tobą nie ucieka, więc:
- podchodzisz aby go pogłaskać
- przepędzasz zwierzę
- trzymasz się od lisa z daleka, a o spotkaniu informujesz dorosłych
5. Zwierzę, którego nie spotyka się w lesie, to:
- sarna
- jeż
- krowa
6. Ptak, który nie mieszka w lesie, to:
- dzięcioł
- łabędź
- sowa
B . Drzewo smutne – drzewo wesołe / rysowanie na szarym papierze w
zespołach 4 – osobowych/. Po narysowaniu każdy zespół objaśnia dlaczego drzewo jest wesołe lub dlaczego smutne.
C. Zgaduj – zgadula c.d.
1. Jakie drzewa mogą rosnąć w lesie? /wymień trzy gatunki/
2. Co nam daje las? / wymień trzy korzyści/
3. Dla jakich zwierząt drzewa są domem?
4. Kto opiekuje się lasem?
5. Jakie zwierzęta można spotkać w lesie?
6. Co zanieczyszcza powietrze? Jak temu przeciwdziałać?
7. Jak nazywa się instytucja, w której oczyszcza się ścieki? Skąd pochodzą ścieki znajdujące się w oczyszczalni?
8. Gdzie należy wyrzucać śmieci? Jakie kolory mają pojemniki do segregacji odpadów?
9. Co dzieje się ze śmieciami na składowisku śmieci?
10. Co jest lepsze dla zdrowia człowieka oraz wszystkich roślin i zwierząt żyjących na Ziemi:
- rower, czy samochód? Dlaczego?
D. Krzyżówka - rozwiązują jednocześnie obie grupy
1. Fruwają w powietrzu
2. Niezbędny do oddychania
3. Żyje w wodzie
4. Pora roku po zimie
5. Zawierają dużo witamin
6. Są ozdobą ogrodów
7. Rosną w nim różne drzewa
Jak nazywa się planeta, na której mieszkamy?
E. Rozsypanka wyrazowa – praca w zespołach
Dzieci układają zdania, a następnie przyklejają je na przygotowanym arkuszu papieru.
Jak postępuje przyjaciel Ziemi
- Nie łamie gałęzi drzew i krzewów.
- Nie zaśmieca ulicy ani trawników.
- Nie zrywa kwiatów będących pod ochroną.
- Nie płoszy zwierząt w lesie.
- Segreguje śmieci przed wyrzuceniem.
- Zbiera zużyte baterie, gdyż wie, że odpady te podlegają odzyskowi.
Po wykonania zadania grupy odczytują naklejone hasła.
5. Podziękowanie dzieciom za udział, wręczenie dyplomów - MAŁY EKOLOG, wręczenie nagród przez pracowników ZKGZL.
Autor: mgr Małgorzata Zbiciak Nauczycielka Przedszkola Miejskiego Nr 4 w Lubartowie