Rodzaje dziecięcej aktywności twórczej i sposoby jej rozwijania

Rodzaje dziecięcej aktywności twórczej i sposoby jej rozwijania

Jednym z przejawów aktywnoÅ›ci dzieciÄ™cej jest zabawa twórcza, która jest cechÄ… wrodzonÄ… zdrowego dziecka. Zabawa, w której dominujÄ… zabawy inspirowane i zabawy kierowane przez nauczycielkÄ™. Maria Przetacznik pisze, że “zabawa jest przejawem wÅ‚asnej aktywnoÅ›ci dziecka jako wyznacznika jego rozwoju, a jednoczeÅ›nie podstawowÄ… formÄ… jego dziaÅ‚alnoÅ›ci, aż do czasu podjÄ™cia nauki szkolnej.”

WedÅ‚ug Wincentego Okonia zabawa jest dziaÅ‚aniem wykonywanym dla przyjemnoÅ›ci, opartym na udziale wyobrażni, która tworzy nowÄ… rzeczywistść. Zabawa ma charakter twórczy i prowadzi do samodzielnego przeksztaÅ‚cania i poznawania rzeczywistoÅ›ci. DziÄ™ki zabawie dziecko uczy siÄ™ i zdobywa doÅ›wiadczenie, formÅ‚uje siÄ™, rozwija, wzbogaca swojÄ… wewnÄ…trzpsychicznÄ… aktywność. Dobra, wÅ‚aÅ›ciwie rozumiana zabawa zdominowana jest czynnikiem aktywnoÅ›ci wÅ‚asnej dziecka, choć nie pozbawiona roli nauczycielki. SprawnoÅ›ci wymagane w pracy, sposobie czynnoÅ›ci, ich przebieg aż do osiÄ…gniÄ™cia efektu oraz jej organizacja przekazywane sÄ… systematycznie przez nauczycielkÄ™. Zabawa to każda czynność dziecka, która jest podjÄ™ta przez niego dla samej przyjemnoÅ›ci, bez wzglÄ™du na koÅ„cowy rezultat. Jest to aktywność podjÄ™ta dla rozrywki i uzyskania przyjemnoÅ›ci. Od pracy i nauki odróżnia zabawÄ™ to, że jest to uczucie przyjemnoÅ›ci i odprężenia, a w nauce dąży siÄ™ do zrealizowania okreÅ›lonego zadania, planuje sobie sposób jej wykonania i przewiduje siÄ™ koÅ„cowy rezultat. W zabawie dziecko naÅ›laduje czynnoÅ›ci dorosÅ‚ych, które obserwuje w swoim najbliższym otoczeniu.

Zabawa to każda czynność majÄ…ca cel swój w sobie, w trakcie zabawy dziecko przeważnie w gronie rówieÅ›ników, dziÄ™ki potrzebie aktywnoÅ›ci dziaÅ‚a, werbalizuje, manipuluje materiaÅ‚em przestrzennym, wytwarza nowe sÅ‚owa, werbalizuje treÅ›ci, przyjmuje nowe role. Dziecko obserwuje, gromadzi wiadomoÅ›ci, przetwarza informacje, stopniowo oddziela fikcje od rzeczywistosci, porównuje, klasyfikuje, uogólnia, ocenia, przeżywa, wartoÅ›ciowuje swiat rzeczy i zjawisk. Dzieli to co obserwuje na zjawiska i rzeczy przykre i przyjemne. W trakcie zabaw twórczych dziecko ksztaÅ‚aÅ‚tuje swoje zainteresowania i aspiracje, przede wszystkim ksztaÅ‚tuje swój charakter. Dziecko uczy sie odpowiedzialnoÅ›ci za swoje czyny, uczy siÄ™ kierować i podporzÄ…dkowywać innym. Zabawa twórcza  wyrasta z najsilniejszej, wewnÄ™trznej motywacji i staje sie naturalnÄ… drogÄ… rozwoju.

Najpowszechniejszym zjawiskiem w spontanicznej i ekspresyjnej dziaÅ‚alnoÅ›ci dzieci jest obok zabawy twórczość plastyczna. Twórczość ta okazaÅ‚a siÄ™ ogromnym żródÅ‚em wiedzy o życiu psychicznym dziecka, wytwór plastyczny staje siÄ™ komunikatem a proces twórczy jest ekspresjÄ… doÅ›wiadczanej rzeczywistoÅ›ci. Twórczość plastyczna jest jednÄ… z potrzeb rozwojowych każdego dziecka i regulatorem równowagi emocjonalnej. Praca plastyczna nie musi być wytworem artystycznym, ale jest to proces twórczy, który rozwija i ujawnia cechy osobowoÅ›ci dziecka. Dziecko jest twórcze, ponieważ jego aktywnoÅ›c stanowi potrzebÄ™ wyrażania siebie, swoich myÅ›li i przeżyć. Dlatego jego wewnÄ™trzny Å›wiat jest możliwy do ujawniania siÄ™ miÄ™dzy innymi poprzez ekspresjÄ™ plastycznÄ…. Wytwory plastyczne to najbardziej typowa forma ekspresji dziecka już od najmÅ‚odszych lat, na których podstawie można zbadać wiek psychiczny i rozwojowy. Aby uruchomić twórczÄ… aktywność dziecka należy pozwolić mu na spontaniczność, gdyż sprzyja to podejmowaniu ryzyka, samokrytycyzmowi, Å‚atwoÅ›ci ekspresji. UksztaÅ‚towanie postawy twórczej może nastÄ…pić tylko wtedy, gdy dzieci znajdÄ… w przedszkolu warunki sprzyjajÄ…ce wyzwalaniu swobodnej ekspresji, w tym ekspresji plastycznej. Powodzenie w wyzwalaniu swobodnej ekspresji plastycznej zależy od wiedzy nauczyciela, dobrej znajomoÅ›ci dziecka, jego potrzeb, uzdolnieÅ„ i zainteresowaÅ„.

Aby uzyskać jak najlepsze wyniki w rozwijaniu aktywnoÅ›ci plastycznej dziecka należy organizować zajÄ™cia w atmosferze spokoju i życzliwoÅ›ci. Dawać dziecku peÅ‚nÄ… swobodÄ™ pracy, bez przymusu, ingerencj i narzucania swojej woli. Należy w czasie zajęć inspirować dziecko różnymi Å›rodkami. MogÄ… to być różne materiaÅ‚y, narzÄ™dzia, opowiadania i piosenki, które bÄ™dÄ… wspierać je w pracy i dodawać pewnoÅ›ci. Wszystkie prace powinny odbywać sie w sposób zgodny z indywidualnÄ… potrzebÄ… dziecka. Techniki plastyczne podczas zajęć w przedszkolu powinny być różnorodne a same zajÄ™cia powinny przypominać zabawÄ™. Należy wzbudzać w dziecku zaufanie do wÅ‚asnych siÅ‚ i przekonywać je o sÅ‚usznoÅ›ci wyrażania siÄ™ wybranymi przez siebie formami.

Dziecko w wieku przedszkolnym wypowiada siÄ™ w sposób spontaniczny i ekspresyjny, w zależnoÅ›ci od klimatu pracy twórczej, sugestii nauczyciela i sposobu dziaÅ‚ania innych dzieci. Nigdy nie należy ganić dziecka za to, że nie potrafi narysować drzewka, postaci ludzkiej lub zwierzÄ™cia. Czasami warto coÅ› podpowiedzieć dziecku, zadawać pytania które pobudzÄ… je do skojarzeÅ„, pomogÄ… wzbogacić wÅ‚asnÄ… pracÄ™. Jednak nieprzemyÅ›lane sÅ‚owa mogÄ… bardzo zaszkodzić , nie wolno hamować dziaÅ‚aÅ„ dzieci. Gdy trudnoÅ›ci narastajÄ… dzieci tracÄ… zaufanie do siebie, stajÄ… siÄ™ zgaszone, smutne a nawet agresywne. Trzeba pokazywać dzieciom trudne czynnoÅ›ci, chwalić, zachÄ™cać do dziaÅ‚ania. Stworzyć atmosferÄ™ swobody i rozlużnienia, aby dzieci nabraÅ‚y ochoty do pracy. Trzeba pozwolić dziecku myÅ›leć samodzielnie, nie wolno tÅ‚umić jego inicjatywy, zmuszać do schematycznego myÅ›lenia. Twórczość plastycznÄ… należy oceniać na miarÄ™ psychiki dziecka i jego mozliwoÅ›ci. Serdeczna zachÄ™ta pozwoli dziecku nabrać wiary we wÅ‚asne siÅ‚y i podejmować nowe dziaÅ‚ania.

Najbardziej wartoÅ›ciowe jest spontaniczne, swobodne dziaÅ‚anie, które zapewnia dziecku rozwijanie wlasnej aktywnoÅ›ci. Na zajÄ™ciach plastycznych nauczycielka wchodzi razem z dzieckiem w Å›wiat wartoÅ›ci sztuki, jest wspóÅ‚towarzyszem poszukiwaÅ„, a wiÄ™c wychowuje przez sztukÄ™. Rysunki dzieci sÄ… ogromnÄ… kopalniÄ… wiedzy o dziecku, jego przeżyciach, uczuciach, relacjach z innymi czÅ‚onkami rodziny. Prace plastyczne wskazujÄ… nam w jaki etap myÅ›lenia wkroczyÅ‚o dziecko.
       
GÅ‚ównym podmiotem twórczoÅ›ci dzieciÄ™cej jest myÅ›lenie. W procesie tym nierozerwalnie wystÄ™puje analiza i synteza. CzynnoÅ›ci analityczno–syntetyczne u dzieci można pobudzać przez stawianie przed nimi pytaÅ„ i problemów, które muszÄ… same rozwiÄ…zać. Przy rozwiÄ…zywaniu tych problemów i zadaÅ„ dziecko wymyÅ›la swoje wÅ‚asne rozwiÄ…zania, jednoczeÅ›nie rozwijajÄ…c w ten sposób postawÄ™ twórczÄ….

Bardzo ważnÄ… rolÄ™ w inspirowaniu dzieci do dziaÅ‚ania plastycznego odgrywa muzyka, zajÄ™cia integrujÄ…ce muzykÄ™ i plastykÄ™ pobudzajÄ… wyobrażniÄ™ plastycznÄ… i muzycznÄ… jednoczeÅ›nie. PodobieÅ„stwo odczuć sÅ‚uchowych i wzrokowych oraz kojarzenie ich w toku oglÄ…dania i sÅ‚uchania doprowadza dziecko do odkrycia analogii i różnic formy tych dwu dziedzin twórczoÅ›ci.

W wychowaniu plastycznym czÄ™sto wykorzystuje siÄ™ treÅ›ci muzyczne. SÅ‚uchanie muzyki stosuje sie czÄ™sto w celu pobudzenia wyobrażni plastycznej. W tym celu wykorzystuje siÄ™ tak zwane zjawisko synestezji. Zjawisko to polega na kojarzeniu wrażeÅ„ różnego rodzaju, na przykÅ‚ad dziaÅ‚anie barwy na nasz wzrok pociÄ…ga za sobÄ… wspóÅ‚pobudzanie innych zmysÅ‚ów. Na skutek tego, w kontakcie z barwÄ… odnosimy nie tylko wrażenie czerwieni czy błękitu, ale także chÅ‚odu lub ciepÅ‚a, dżwiÄ™cznoÅ›ci lub zgrzytu a nawet wrażenia smakowe. Wysoki “jasny” ton kojarzyć sie może z jasnÄ… plamÄ… barwnÄ…, niski, głęboki ton kojarzy siÄ™ z kolei z barwÄ… ciemnÄ…. Rytmiczne powtarzanie  podobnych elementów w muzyce kojarzy sie z podobnym ukÅ‚adem na przykÅ‚ad figur na pÅ‚aszczyżnie. Linia melodyczna kojarzy sie z ksztaÅ‚tem linii w plastyce. Wrażenie dynamiki wywolane muzykÄ… można przeÅ‚ożyć na podobne uklady plastyczne. Najprostszym ćwiczeniem jest “malowanie piosenek", których dzieci sÅ‚uchajÄ….
   
DziaÅ‚alność rysunkowa jest dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… bardzo powszechnÄ… wÅ›ród przedszkoli. Wiąże ona silnie i stymuluje procesy rozwoju mowy i myÅ›lenia. Elementy pracy twórczej wystÄ™pujace w swobodnej aktywnoÅ›ci rysunkowej sprzyjajÄ… i mobilizujÄ… procesy myÅ›lenia dziecka a wyrażone w formie werbalnej skÅ‚adajÄ… siÄ™ na plan dziaÅ‚ania. Przy stosowaniu aktywnoÅ›ci rysunkowej inspirujacej do rozmowy z dziećmi warunkiem mobilizacji procesów myÅ›lenia i mowy jest zapewnienie atmosfery pracy twóczej.

Przez wychowanie plastyczne rozumiemy czynność pedagogicznÄ… podjÄ™tÄ…  przez wychowawców w celu: uwrażliwienia dzieci na piÄ™kno natury i dzieÅ‚ sztuk plastycznych, wzbogacenie przeżyć estetycznych w kontakcie z naturÄ…  i wytworami czÅ‚owieka, a zwÅ‚aszcza z dzieÅ‚ami sztuk plastycznych, rozwijanie wyobrażni i aktywnoÅ›ci twórczej w dziedzinie plastyki, dostarczanie dzieciom wiadomoÅ›ci o sztuce.

U dzieci w wieku przedszkolnym ekspresja pojÄ™ta jako indywidualna wypowiedż, wyraża siÄ™ w zabawach i twórczoÅ›ci plastyczej, muzycznej czy poetyckiej. “Wytwory plastyczne dzieci sÄ… mechanizmem obronnym prowadzÄ…cym do ujawniania konfliktów i lÄ™ków, z których dziecko nie zdaje sobie sprawy i poprzez ten proces nastÄ™puje wydobywanie i rozÅ‚adowywanie nieuÅ›wiadomonych napięć psychicznych.”

Ekspresja plastyczna jest najbardziej rozpowszechnionÄ… formÄ… ekspresji, gdyż dzieci bardzo lubiÄ… rysować, malować, rzeżbić i lepić. Podczas tworzenia wykazujÄ… siÄ™ dużą wyobrażniÄ… oraz inwencjÄ… wÅ‚asnÄ…. Najważniejszym warunkiem, od którego zależy peÅ‚na aktywność twórcza dziecka w trakcie ekspresji plastycznej jest stworzenie dzieciom odpowiedniej atmosfery i warunków do twórczego dziaÅ‚ania. W trakcie pracy nauczyciel stwarza warunki swobodnego dziaÅ‚ania. Nie przeszkadza w wyborze wÅ‚asnych pomysÅ‚ów, nie wydaje poleceÅ„, gotowych wzorów rozwiÄ…zaÅ„, nie rysuje, raczej stara siÄ™ rozbudzać wyobrażniÄ™ i spostrzegawczość. Interesuje siÄ™ efektami pracy, akceptuje jego styl tworzenia, stara siÄ™, aby proces tworzenia byÅ‚ dla dziecka przyjemnoÅ›ciÄ… i radoÅ›ciÄ….

Aktywność twórcza dzieci w ekspresji plastycznej uzależniona jest od zakresu wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci dziecka, zakresu spostrzegania, zapamiÄ™tywania, sztuk plastycznych, technik i materiaÅ‚ów oraz Å›rodków wyrazu plastycznego. Swobodna ekspresja plastyczna aktywizuje wszystkich uczniów, uczy samodzielnoÅ›ci i odpowiedzialnoÅ›ci, daje poczucie bezpieczeÅ„stwa, wÅ‚asnej wartoÅ›ci, wyrabia wrażliwość estetycznÄ…, ambicje, chęć wspóÅ‚pracy, uczy krytycyzmu, pozwala pozbyć siÄ™ negatywnych emocji a nawet peÅ‚ni funkcjÄ™ terapeutycznÄ….

Innym rodzajem aktywnoÅ›ci dzieciÄ™cej jest aktywność badawcza, która polega na wykrywaniu okreÅ›lonych prawidÅ‚owoÅ›ci w otaczajÄ…cym nas Å›wiecie. Taka aktywność skierowana jest na poznanie rzeczywistoÅ›ci, a niekiedy na jej przeksztaÅ‚canie. Już w starożytnoÅ›ci na tÄ™ aktywność zwróciÅ‚ uwagÄ™ wybitny grecki filozof Sokrates, który wprowadziÅ‚ do swojej metody nauczania fazÄ™ polegajÄ…cÄ… na badaniu i samodzielnym poszukiwaniu wiedzy. MyÅ›lenie dziecka jest inspirowane przez jego aktywność i dziaÅ‚alność naukowÄ…, dziecko lepiej poznaje i przyswaja wiedzÄ™ przez wÅ‚asnÄ… dziaÅ‚alność. Brak czynnoÅ›ci badawczych w poznaniu rzeczywistoÅ›ci doprowadza do aktywnoÅ›ci biernej. Dziecko poprzez aktywność badawczÄ…, bada i odkrywa trudne zjawiska tkwiÄ…ce w naturalnym Å›rodowisku. Aktywność badawcza dominuje w zabawach manipulacyjno – badawczych, w których dziecko manipulujÄ…c przedmiotami bada jego cechy i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci. W okresie dzieciÅ„stwa należy stwarzać dziecku jak najwiÄ™cej możliwoÅ›ci do manipulowania i samodzielnego poznawania cech wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci przedmiotów. Eksperymentowanie pozwala dzieciom dostrzegać i odkrywać różne zjawiska.

Aktywność twórcza dziecka ujawnia siÄ™ również w twórczoÅ›ci technicznej, w wyniku której powstajÄ… nowe urzÄ…dzenia techniczne lub zostajÄ… ulepszone już istniejÄ…ce. Podstawowym warunkiem efektywnoÅ›ci pracy twórczej w dziedzinie technicznej jest zdobycie pewnych wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci, a także  inteligencji. MożliwoÅ›ci twórcze rozwijajÄ… siÄ™ wraz z wiekiem i doÅ›wiadczeniem. Dzieci charakteryzujÄ… siÄ™ cechami, które sÄ… potrzebne twórcom, a wiÄ™c: dużą pÅ‚ynnoÅ›ciÄ… i plastycznoÅ›ciÄ… wyobrażni i myÅ›lenia, postawÄ… poszukujÄ…cÄ…. Dzieci potrafiÄ… wnieść do procesu twórczego cenne spostrzeżenia, oryginalne pomysÅ‚y, które sÄ… czÄ™sto zgodne z powiedzeniem” tak proste,że tylko dziecko na to mogÅ‚o wpaść. Dzieci sÄ… autentyczne, majÄ… ciekawe pomysÅ‚y, należy wykorzystywać i rozwijać pomysÅ‚owość dzieci.
   
MetodÄ… rozwoju twórczych dyspozycji dzieciÄ™cych jest również tworzenie muzyki. Jan WierszyÅ‚owski podkreÅ›laÅ‚ szczególne znaczenie wychowawcze muzycznej aktywnoÅ›ci twórczej. TwierdziÅ‚ on, że muzyka daje najwiÄ™ksze możliwoÅ›ci twórczego dziaÅ‚ania i ksztaÅ‚towania takich cech osobowoÅ›ci, jak funkcje poznawcze i emocjonalno–motywacyjne, rozwija pomysÅ‚owość twórczÄ…, kontaktowość spoÅ‚ecznÄ… i pozytywne cechy charakteru.

Muzyka sprzyja twórczym poszukiwaniom i odkryciom Twórczość muzyczna  jest pewnÄ… formÄ… samorealizacji oraz speÅ‚nia funkcjÄ™ psychohigienicznÄ…. NastÄ™pstwem twórczoÅ›ci muzycznej jest rozwój ich możliwoÅ›ci percepcyjnych, uwagi, wrażliwoÅ›ci estetycznej co ksztaÅ‚tuje ich rozwój osobowoÅ›ci. Należy szukać takich metod, które oddziaÅ‚owujÄ…c na psychikÄ™ dziecka umożliwiaÅ‚yby im rozwój dyspozycji twórczych. Realizacja takich metod odbywać siÄ™ może w toku zajęć, w trakcie których preferowana jest twórczość swobodna, spontaniczna oraz  takich zajęć, gdzie gÅ‚ównie zwraca siÄ™ uwagÄ™ na twórczość kierowanÄ…, gdzie swoboda dziaÅ‚ania jest znacznie ograniczona.

Dzieci lubiÄ… Å›piewać, sÅ‚uchać muzyki, która jest dobrym sposobem na wyrażanie spontanicznoÅ›ci. Dziecko w sposób spontaniczny wymyÅ›la sobie wyliczanki, wynajduje rytmy, komponuje melodie do znanych sÅ‚ów. Każde dziecko nosi w sobie muzykÄ™ spontanicznÄ…, ma potrzebÄ™ muzycznej zabawy, Å›piewu, taÅ„ca, gry, tworzenia wÅ‚asnych Å›piewanek. Różnorodność form sprawia, że każde dziecko może znależć coÅ› interesujacego dla siebie, dlatego nauczyciel bÄ™dÄ…c animatorem twórczych  zachowaÅ„ dzieci powinien inspirować je, zachÄ™cać do samodzielnej ekspresji i tworzenia. Na poczÄ…tku twórczoÅ›ci muzycznej jest fantazja a formÄ… aktywnoÅ›ci jest improwizacja. Z ekspresjÄ… rytmicznÄ… i wokalnÄ… zwiÄ…zana jest ekspresja ruchowa. bowiem zajÄ™cia muzyczne powinny być dla dzieci żródÅ‚em radoÅ›ci, dawać odprężenie, ożywiać pracÄ™ umysÅ‚u. Bogatym żródÅ‚em inspiracji sÄ… utwory poetyckie,  ponieważ dzieci potrafiÄ… muzykÄ… i ruchem okazać nastrój i treść utworu oraz dokonać charakterystyki bohaterów.

Kierowanie rozwojem aktywnoÅ›ci muzycznej w przedszkolu obejmuje: ekspresjÄ™ ruchowo – muzycznÄ…, twórczość muzycznÄ…, Å›piew dzieci, grÄ™ na instrumentach muzycznych i wywoÅ‚ywanie dżwiÄ™ków, zainteresowania muzyczne i reakcje emocjonalne podczas gry.

Wychowanie muzyczne w przedszkolu powinno opierać siÄ™ na takich formach aktywnoÅ›ci jak: Å›piew i mowa, ruch przy muzyce, gra na instrumentach, aktywne sÅ‚uchanie muzyki. Każda z tych form ksztaÅ‚ci inne dyspozycje i umiejÄ™tnoÅ›ci a różnorodność form urozmaica zajÄ™cia, pobudza zainteresowania i aktywność, pomaga w utrzymaniu uwagi.

Upodobanie muzyki u dzieci jest czymÅ› zupeÅ‚nie naturalnym. Dzieci bardzo lubiÄ… Å›piewać, sÅ‚uchać muzyki, Å›piewu ptaków i tego, co dzieje wokóÅ‚ nich. Muzyka jest jÄ™zykiem uniwersalnym, intuicyjnym, jest sposobem wyrażania spontanicznoÅ›ci. WewnÄ™trzny Å›wiat dziecka to wyobrażenia, uczucia i przekonania, które sÄ… bardzo intensywne i przez caÅ‚y czas pragnÄ… siÄ™ uzewnÄ™trznić. W miarÄ™ jak Å›wiat dziecka uzyskuje umiejÄ™tność wyrażania siÄ™ w formie zrozumiaÅ‚ej dla innych, staje siÄ™ on coraz bardziej uporzÄ…dkowany.

Dziecko odczuwa naturalnÄ… potrzebÄ™ okazywania sobie samemu i innym tego, co myÅ›li i czuje. Należy wiÄ™c stwarzać takie sytuacje, w których dziecko bÄ™dzie miaÅ‚o okazjÄ™ wyrazić to, co pragnie oraz motywować je do dziaÅ‚ania. DobierajÄ…c prawidÅ‚owy styl pedagogiczny pozwolimy dziecku wyrazić to, co czuje, ale może też być odwrotnie. Nie dajÄ…c dziecku możliwoÅ›ci wypowiedzenia siÄ™ możemy wyzwolić u niego niechęć do ekspresji. Od nauczycieli i rodziców zależy, czy stworzymy dziecku odpowiednie warunki do swobodnego rozwijania swojej twórczej dziaÅ‚alnoÅ›ci.

Aby dziaÅ‚anie byÅ‚o naprawdÄ™ twórcze i pbudzajÄ…ce musi integrować różne treÅ›ci i formy dziaÅ‚ania. Muzyka jest bardzo ważnym czynnikiem rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, w dużym stopniu wpÅ‚ywa na ich rozwój emocjonalny i estetyczny. SÅ‚uchanie muzyki pobudza rozwój analizatora sÅ‚uchowego, koncentracjÄ™ uwagi i pamięć muzycznÄ….

RealizujÄ…c w przedszkolu zadania z zakresu edukacji muzycznej uczymy dziecko spostrzegania różnych elelmentów muzycznych. Wspomagamy rozwój zainteresowania, uwagÄ™ i umiejetność zapamiÄ™tywania. Bardzo dobrze na rozwój dzieci wpÅ‚ywajÄ… zabawy ruchowe przy muzyce, Å›piew oraz gra na instrumencie.  Podczas gry na instrumencie dziecko ksztaÅ‚ci poczucie rytmu, wrażliwość na barwÄ™, wyzwala aktywność, rozwija wyobrażniÄ™ muzycznÄ… i inwencjÄ™ twórczÄ….

Wszystkie wymienione formy umuzykalnienia można wykorzystać do rozijania dyspozycji twórczych dzieci, ksztaÅ‚towania ich ekspresji i postawy twórczej. Dziecko podczas tego, co tworzy wyraża siebie, należy wiÄ™c stwarzać mu jak najwiÄ™cej okazji do zaspokajania potrzeby dziaÅ‚ania i rozwijania wÅ‚asnej aktywnoÅ›ci.

Kierowanie rozwojem aktywnoÅ›ci muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym obejmuje: ekspresjÄ™ ruchowo-muzycznÄ…, twórczość muzycznÄ…, Å›piew dzieci, grÄ™ na instrumentach muzycznych i wywoÅ‚ywanie dżwiÄ™ków, zainteresowania muzyczne i reakcje emocjonalne podczas gry. Do zadaÅ„ nauczycieli w przedszkolu pod wzglÄ™dem rozwijania aktywnoÅ›ci muzycznej należy inspiracja zabaw swobodnych przy muzyce, reżyserowanie dziaÅ‚aÅ„ muzycznych z pomocÄ… różnych rekwizytów i tworzenie sprzyjajÄ…cych warunków do czÄ™stych kontaktów z muzykÄ….

Kierowanie aktywnoÅ›ciÄ… muzycznÄ… dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie rozwijania ekspresji ruchowo–muzycznej powinno realizować siÄ™ w trakcie zapewnienia dzieciom swobody w poruszaniu siÄ™ w rytmie muzyki, granej lub Å›piewanej w sali zabaw lub w ogrodzie przedszkolnym. MogÄ… to być również  sposoby naÅ›ladowania ruchem czynnoÅ›ci wykonywane przez ludzi lub sposób poruszania siÄ™ zwierzÄ…t, wszystko powinno odbywać sie zgodnie z rytmem muzyki i jej charakterem. Innym sposobem jest pokazywanie i wykonywanie ćwiczeÅ„ gimnastycznych z jednoczesnym wykorzystaniem przyborów np. piÅ‚ek, obrÄ™czy, skakanki itp. Do wszystkich takich ćwiczeÅ„ możemy wykorzystać różne rekwizyty, sÅ‚użące dzieciom do przebierania siÄ™, powinny być one zgromadzone w jednym miejscu na sali. Dzieci powinny mieć peÅ‚nÄ… swobodÄ™ w doborze takich wÅ‚aÅ›nie rekwizytów.

Eksponowanie w przedszkolu swobodnej dziaÅ‚alnosci twórczej jest procesem niezbÄ™dnym, jeÅ›li zależy nam na wychowaniu ludzi dobrze rozumiejÄ…cych muzykÄ™. Muzyka jest dziedzinÄ… szczególnie sprzyjajÄ…cÄ… spontanicznej, aktywnej, twórczej, wypowiedzi dzieci chociażby ze wzglÄ™du na różnorodność Å›rodków wyrazu: sÅ‚owo, Å›piew, ruch, dżwiÄ™k instrumentów, różne efekty akustyczne, skojarzenia plastyczne. Twórcza aktywność muzyczna dzieci może najlepiej ujawnić siÄ™ podczas zajęć muzycznych. ZwÅ‚aszcza  ruch jest tÄ… formÄ… ekspresji, której potrzebÄ™ dziecko odczuwa najsilniej i którÄ… najpeÅ‚niej może zaspokoić podczas tego typu zajęć. NajlepszÄ… formÄ… takich zajęć sÄ… ćwiczenia muzyczno-ruchowe. Aktywna twórczość muzyczna ujawnia siÄ™ najlepiej w metodzie C. Orffa. W tej metodzie autor wychodzi od rytmu i intonacji.

Ekspresja werbalna jest jednÄ… z form twórczej dziaÅ‚alnoÅ›ci, ksztaÅ‚ci, rozwija i pielÄ™gnuje wyobrażniÄ™, pobudza do aktywnoÅ›ci, do urzeczywistnienia marzeÅ„, pozwala zdobyć nowe doÅ›wiadczenia i zainteresowania. Ekspresja werbalna rozwija dzieci pod wzglÄ™dem emocjonalnym, intelektualnym i spoÅ‚ecznym. Dziecko lepiej poznaje Å›wiat, Å‚atwiej nawiÄ…zuje kontakty z rówieÅ›nikami i dorosÅ‚ymi, identyfikuje sie z nimi poprzez przeżycia i doznania, równoczeÅ›nie zauważa swojÄ… odrebność.

NaturalnÄ… drogÄ… do ekspresji werbalnej jest systematyczne stosowanie swobodnych tekstów Celestyna Freineta, twórcy nowoczesnej szkoÅ‚y francuskiej. W pracy z dzieckiem powinno siÄ™ oddziaÅ‚ywać na takie sfery aktywnoÅ›ci, jak: poznawcza, emocjonalno–spoÅ‚eczna, emocjonalno–ekspresyjna i motoryczna. Każda z tych sfer zwiÄ…zana jest z ekspresjÄ… werbalnÄ…, którÄ… należy rozwijać w codziennej pracy. Poezja ksztaÅ‚tuje, rozwija i wzbogaca mowÄ™  dziecka , która jest tworzywem poezji. DziÄ™ki mowie możemy wyzwalać dzieciÄ™ce myÅ›li i przeżycia.

Aktywność twórcza w zakresie jÄ™zyka, która ma podstawowe znaczenie dla rozwoju dziecka interesuje w równym stopniu i szkołę i rodzinÄ™. Rodzice powinni być naturalni w sposobie mówienia do dziecka, powinni unikać infantylizmu, aby umożliwić dziecku inwencjÄ™ w zakresie jÄ™zyka, w miarÄ™ jak sÅ‚yszy mowÄ™ wokóÅ‚ siebie, w harmonijnym powiÄ…zaniu spontanicznej ekspresji, zorganizowanej myÅ›li i procesu przyswajania form. Proces taki odbywa siÄ™  w sposób zupeÅ‚nie naturalny. Rodzice powinni swojÄ… dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… włączyć siÄ™ do aktywnoÅ›ci werbalnej swoich dzieci, inspirować ich ekspresjÄ™ sÅ‚ownÄ… w postaci zabawy, którÄ… można uprawiać razem w domu do czasu, gdy dziecko opanuje jÄ™zyk na tyle dobrze, że przestanie go interesować taka forma zabawy.

PodstawowÄ… zdolnoÅ›ciÄ… czÅ‚owieka, wokóÅ‚ której rozwija siÄ™ osobowość jest zdolność twórczej wyobrażni. Wytwory dziecka Å›wiadczÄ… o jego potrzebie i zdolnoÅ›ci tworzenia, stanowiÄ… również zewnÄ™trzny przejaw wewnÄ™trznego życia dziecka. Na poczÄ…tku ekspresja dziecka ma charakter spontaniczny i jednoczeÅ›nie twórczy. DżwiÄ™ki, które wypowiada dziecko sÄ… wyrazem jego wÅ‚asnej twórczoÅ›ci. Dziecko odczuwa potrzebÄ™ wyrażania siebie, zwÅ‚aszcza przy obecnoÅ›ci osób trzecich. OkoÅ‚o trzeciego roku życia ekspresja werbalna dziecka staje siÄ™ ukierunkowana i zamierzona. W wieku przedszkolnym dziecko w szybkim tempie zdobywa duży zakres wiadomoÅ›ci o otaczajÄ…cym nas Å›wiecie, pojawia siÄ™ tendencja do odtwarzania, naÅ›ladowania czynnoÅ›ci innych osób, a także do ich przeksztaÅ‚cania i tworzenia. Dziecko w wieku przedszkolnym odkrywa, że  materiaÅ‚em zabaw mogÄ… być sÅ‚owa, chÄ™tnie też używa tych sÅ‚ów w formie wyliczanek, Å›piewanek, wymyÅ›la bajki i zagadki W wieku przedszkolnym ekspresja werbalna dziecka jest bardzo bogata. Najczęściej przybiera postać neologizmów, pytaÅ„, zagadek, kalamburów, rymowanek, Å›piewanek i bajek.Dziecko od samego poczÄ…tku przejawia twórczÄ… postawÄ™ w odniesieniu do aktywnoÅ›ci werbalnej, dziecko nie przejmuje od dorosÅ‚ych informacji o jÄ™zyku, ale wykrywa je samo, w toku wÅ‚asnej aktywnoÅ›ci badawczej. Z materiaÅ‚u jÄ™zykowego tworzy nowe nazwy, powiedzonka, zagadki, opowiadania, piosenki. JÄ™zyk sÅ‚uży dziecku do zabawy, przekazywania informacji, używajÄ…c jÄ™zyka  dostosowuje ono swój sposób mówienia do rodzaju sÅ‚uchacza i sytuacji. WÅ‚aÅ›nie w takim modyfikowaniu swojej wypowiedzi przejawia siÄ™ twórcza postawa dziecka w używaniu jÄ™zyka. Ekspresja werbalna pozwala na rozÅ‚adowanie napiÄ™cia, agresji, Å‚agodzi niepowodzenia. Może być terapiÄ… wyzwalajÄ…cÄ… pozytywne przeżycia, gdyż dziÄ™ki niej możemy przekazać nasze myÅ›li, uczucia i doÅ›wiadczenia. Taka forma ekspresji doprowadza do ksztaltowania siÄ™ postawy twórczej. W dzisiejszym Å›wiecie czÅ‚owiek powinien być twórczy, aktywny i wrażliwy na potrzeby drugiego czÅ‚owieka.

UdziaÅ‚ dziecka  w tym kim siÄ™ staje jest tym wiÄ™kszy, im częściej aktywność, jakÄ… podejmuje bÄ™dzie rzeczywiÅ›cie jego “wÅ‚asnÄ…” aktywnoÅ›ciÄ…. Aktywność wÅ‚asna to nic innego jak aktywność wewnÄ™trznie motywowana, która powstaje spontanicznie lub jest sporowokowana przez otoczenie. Przy czym aktywność spontaniczna jest tym lepsza, że przyczynia do osobistego rozwoju, gdyż dziecko może podejmować decyzje, czyli uczy sie samodzielnoÅ›ci. Ma poczucie panowania nad otoczeniem oraz poczucie akceptacji, ale przede wszystkim ksztaÅ‚tuje sie w nim przekonanie, że może zawsze dać sobie radÄ™. Obserwacja procesu twórczego u dzieci wskazuje, że siłą pobudzajÄ…cÄ… dzieciÄ™cÄ… ekspresjÄ™ jest przede wszystkim wyobrażnia. Dynamizuje ona myÅ›li i uczucia, pomaga w przyswajaniu wiadomoÅ›ci z różnych dziedzin, które wymagajÄ… wyobrażenia sobie miejsc i sytuacji wykraczajÄ…cych poza jego doÅ›wiadczenia. JednÄ… z form twórczej dziaÅ‚alnoÅ›ci jest ekspresja werbalna. KsztaÅ‚ci ona, rozwija i pielÄ™gnuje wyobrażniÄ™, pobudza do aktywnoÅ›ci, do urzeczywistnienia marzeÅ„, pozwala zdobywać nowe doÅ›wiadczenia i zainteresowania. Jest nie tylko elementem emocjonalnym, ale również intelektualnym, a także czynnikiem wspóÅ‚dziaÅ‚ania spoÅ‚ecznego. DziÄ™ki ekspresji i poprzez ekspresjÄ™ dziecko lepiej poznaje Å›wiat, nawiÄ…zuje kontakty z rówieÅ›nikami i dorosÅ‚ymi, identyfikuje siÄ™ z nimi poprzez podobne przeżycia i doznania, a równoczeÅ›nie zauważa swojÄ… odrÄ™bność.

Ekspresja werbalna to nie tylko spontaniczna wypowiedż osobistych doznaÅ„ czy przeżyć, ale również odbicie rzeczywistoÅ›ci, obrazy życia dziecka w Å›rodowisku, w którym przyszÅ‚o mu żyć. Poprzez wÅ‚asnÄ… ekspresjÄ™ dziecko lepiej poznaje Å›wiat zewnÄ™trzny, siebie, lepiej komunikuje siÄ™ z rówieÅ›nikami i dorosÅ‚ymi. Taka forma ekspresji doprowadza do ksztaÅ‚towania siÄ™ postawy twórczej, w dzisiejszym Å›wiecie czÅ‚owiek powinien być twórczy, odważny, aktywny, wrażliwy na potrzeby drugiego czÅ‚owieka.

SzczególnÄ… rolÄ™ w rozwijaniu aktywnoÅ›ci werbalnej odkrywa nauczyciel wychowawca, który bÄ™dÄ…c wspóÅ‚uczestnikiem zabaw, kieruje jego aktywnoÅ›ciÄ…, uczÄ…c partnerstwa, otwartoÅ›ci, pokonywania barier psychicznych w myÅ›leniu i komunikowaniu siÄ™ ze Å›wiatem zewnÄ™trznym. Rozwija także motywacjÄ™ poznawczÄ… czyli umiejÄ™tność dostrzegania problemu. Z myÅ›lÄ… o ksztaÅ‚towaniu postawy twórczej dzieci przygotowano programy zawierajÄ…ce propozycje zajęć rozwojowo- edukacyjnych o zintegrowanych treÅ›ciach opartych na treningu twórczego myÅ›lenia. Programm dzieli siÄ™ na dwa etapy, w pierwszym etapie zastosowano różnego rodzaju zabawy integracyjne, sprzyjajÄ…ce budowaniu przyjaznej atmosfery w grupie, wzmacnianiu wiÄ™zi koleżeÅ„skich oraz dajÄ…ce poczucie bezpieczeÅ„stwa i wiary we wÅ‚asne możliwoÅ›ci. Na tym etapie dzieci mogÅ‚y nauczyć siÄ™ umiejÄ™tnoÅ›ci komunikowania siÄ™ w sposób pozawerbalny i werbalny. Drugi etap to ćwiczenia rozwijajÄ…ce myÅ›lenie dywergencyjne i podstawowe mechanizmy twórczego dziaÅ‚ania. Podejmowanie twórczoÅ›ci werbalnej dziecka zależy od jego indywidualnej motywacji, wrażliwoÅ›ci i potrzeby. Twórczość werbalna może być inspirowana i rozwijana przez stosowanie odpowiednich metod i zapewnienie wÅ‚aÅ›ciwych warunków otoczenia.
 
OdpowiedniÄ… atmosferÄ™ niezbÄ™dnÄ… do rozwijania twórczoÅ›ci werbalnej stwarzajÄ… zabawy integracyjne i cykl zajęć ujÄ™tych w programie treningu twórczoÅ›ci. Twórczość werbalna to nie tylko rozwój kompetencji komunikowania siÄ™, ale i twórcze eksperymentowanie jÄ™zykowe, wyzwalajÄ…ce Å›miaÅ‚e i niekonwencjonalne pomysÅ‚y ze sfery skojarzeniowej, abstrahowania i porównywania.

DalszÄ… formÄ… ekspresji sÄ… zagadki. Dzieci nie tylko lubiÄ… je rozwiÄ…zywać, ale także ukÅ‚adać. Najbardziej zÅ‚ożonÄ… formÄ… ekspresji dzieciÄ™cej jest ukÅ‚adanie bajek, opowiadaÅ„ lub wierszy. Najbardziej twórcze sÄ… wypowiedzi narracyjne. SzczególnÄ… formÄ… twórczoÅ›ci sÅ‚ownej sÄ… rymowanki czy Å›piewanki. Utwory przedszkolaków najczęściej zwiÄ…zane sÄ… z zabawÄ…, wycieczkÄ…, elementami baÅ›niowymi, przyrodÄ…, zwierzÄ™tami. Dla dzieci w wieku przedszkolnym nieważny jest wynik jego aktywnoÅ›ci, ale sam proces tworzenia.

Okres przedszkolny jest okresem najbardziej pomyÅ›lnym dla prawidÅ‚owego ksztaÅ‚towania cech somatycznych i motorycznych dziecka. GÅ‚ównym czynnikiem biologicznym stymulujÄ…cym rozwój i sprawność fizycznÄ… dziecka jest ruch, poniweaż aktywność ruchowa pociÄ…ga za soba doskonalenie czynnoÅ›ci i funkcji pracujÄ…cych narzÄ…dów. Wzmacnia organizm dziecka, ksztaltuje i usprawnia wszystkie jego ukÅ‚ady, gÅ‚ównie ukÅ‚ad ruchowy, nerwowy, wegetwtywny i dokrewny. W dużym stopniu o zdrowiu dziecka decyduje jego postawa, a prawidÅ‚owa postawa dziecka ksztaÅ‚tuje sie w miarÄ™ rozwoju dziecka przy korzystnym oddzialywaniu Å›rodowiska.

Zabawa, muzka, ruch – to podstawowe rodzaje dziaÅ‚alnoÅ›ci dziecka w wieku przedszkolnym. Nauczyciele wychowania przedszkolnego starajÄ… siÄ™ tak prowadzić zajÄ™cia, aby każde dziecko mogÅ‚o w peÅ‚ni wykazać swojÄ… inwencjÄ™ twórczÄ… i pomyslowość. ZnakomitÄ… okazjÄ… do tego sÄ… zabawy gimnastyczne prowadzone wedlug metody Rudolfa  Labana i A. M. Kniessów. Obie metody różniÄ… siÄ™ od siebie, ale posiadajÄ… wiele elementów wspólnych. Ich twórcy odeszli od tradycyjnego nasladowania i precyzyjnego wykonywania poleceÅ„. W zamian za to proponujÄ… wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka i jego kreatywnych możliwoÅ›ci.

Weronika Sherborne, angielski pedagog wypracowaÅ‚a system ćwiczeÅ„ ruchowych  - Ruch RozwijajÄ…cy. Jest to program nastawiony na rozwijanie, przez odpowiednie ćwiczenia i zabawy ruchowe, takich cech jak poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci i pewnoÅ›ci siebie, poczucie bezpieczeÅ„stwa, odpowiedzialność, wrażliwość, umiejÄ™tność nawiÄ…zywania kontaktów z drugÄ… osobÄ…. Jest to metoda szczególnie przydatna w pracy z dziećmi nadpobudliwymi, agresywnymi, lÄ™kliwymi oraz w przypadkach głębszych zaburzeÅ„ rozwojowych. Metoda Ruchu RozwijajÄ…cego wykorzystuje dotyk, ruch oraz wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne i spoÅ‚eczne do rozszerzania Å›wiadomoÅ›ci samego siebie i pogłębiania kontaktu z innymi ludżmi. Można jÄ… stosować zarówno w pracy z dziećmi jak i dorosÅ‚ymi, jest metodÄ… uniwersalnÄ….

TradycyjnÄ… formÄ… stosowanÄ… w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym z zakresu rozwijania sprawnoÅ›ci ruchowej sÄ… zabawy ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, zabawy i ćwiczenia w terenie  oraz zabawy ksztaÅ‚tujÄ…ce postawÄ™.

Zabawy ruchowe rozwijajÄ… aktywność dziecka i wyzwalajÄ… jego inicjatywÄ™, pomysÅ‚owość i samodzielność, pobudzajÄ… wyobrażniÄ™ i ambicjÄ™. SÄ… to zabawy, które pozostawiajÄ… dziecku peÅ‚nÄ… swobodÄ™ i dowolność w sposobie wykonania. Konieczność dostosowania siÄ™ w zabawie do przepisów i reguÅ‚ dyscyplinuje dziecko i uczy je wsóÅ‚dziaÅ‚ania i współżycia. Sam udziaÅ‚ w zabawie pozwala dziecku na ocenienie swoich możliwoÅ›ci  w porównaniu z innymi i budzi wiarÄ™ we wÅ‚asne siÅ‚y. RozwijajÄ… siÄ™ uczucia koleżeÅ„skie, wspóÅ‚dziaÅ‚anie w zespole, uczynność i chęć niesienia pomocy innym.

OpracowaÅ‚a:  Danuta Walczyk   

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi