„Rodzina bałwanków” - scenariusz z zakresu edukacji matematycznej dla 4-latków

Wszystkie materiały w tej zakładce to teksty przesyłane przez osoby niezwiązane z Przedszkola.edu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane treści.
„Rodzina bałwanków” - scenariusz z zakresu edukacji matematycznej dla 4-latków
Oceń
Drukuj

Temat: Rodzina bałwanków - zabawy kształtujące pojęcia matematyczne; przeliczanie w zakresie czterech i więcej, porównywanie wielkości obiektów, kształtowanie orientacji w przestrzeni, rozpoznawanie i nazywanie podstawowych figur geometrycznych.

 

Cel główny:

 

  • kształtowanie pojęć matematycznych, intuicji geometrycznej;

Cele operacyjne:

Dziecko:

 

  • koncentruje się na wykonywanych zadaniach,
  • przelicza w zakresie 4 i więcej, posługuje się liczebnikami głównymi w zakresie 1-5, odzwierciedla cyfry na palcach,
  • używa pojęć wielkości : mały, średni, duży, układa sylwety wg wielkości (od największej do najmniejszej),
  • rozpoznaje figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt),
  • rozwija orientację w przestrzeni, 
  • rozwija percepcję wzrokową i słuchową,
  • rozwija wrażliwość dotykową,
  • bierze aktywny udział w zabawie muzyczno-ruchowej,
  • zgodnie współdziała w grupie.

Formy:

 

  • praca z całą grupą,
  • praca indywidualna.

Metody:

 

  • słowne (pogadanka),
  • oglądowe (obserwacja),
  • praktycznego działania (zabawa badawcza),
  • el. met. dziecięcej matematyki E. Gruszczyk-Kolczyńskiej,
  • met. gimnastyki twórczej R. Labana,
  • el. met. integracji sensorycznej,
  • el. muzykoterapii i arteterapii.

 

Środki dydaktyczne:

 

sylwety 5 bałwanków różniących się wielkością oraz ilością guzików, kartoniki z kropkami (1-5), pendrive z piosenkami, bębenek, arkusze papieru śniadaniowego (dla każdego dziecka), koperty z sylwetami 4 bałwanków różniących się wielkością oraz 3 figury z kolorowego papieru (dla każdego dziecka), śnieg sensoryczny o zapachu waniliowym w 4 miskach oraz papierowe talerzyki (dla każdego dziecka).

 

 

Przebieg zajęć:

 

1. Powitanie (dzieci stoją w kole):

 

- Kto lubi zimę? - niech podskoczy 2 razy
- Kto lubi zabawy na śniegu? - niech zrobi 3 przysiady
- Kto lubi zjeżdżać na sankach? - niech tupnie 4 razy
- Kto lubi lepić bałwana? - niech klaśnie 5 razy

 

2. Wyliczanka. Będziemy odliczać do 4-ech, na kogo wypadnie, ten siada przed tablicą…

 

3. Zagadka o bałwanku:

                                       
W oczach ma węgielki, z marchwi nosek wielki,

na śniegu stoi i ciepła bardzo się boi…

 

Rozmowa kierowana:

 

- W jakiej porze roku spotykamy się z bałwankiem?
- Z czego można zrobić bałwanka?
 - Ja zrobiłam bałwanka z papieru, taki na pewno nie zniknie…
(przypięcie sylwety na tablicy)

 

4. Historia Olinka Okrąglinka.

 

Opowiem Wam historię pewnego bałwanka, którego ulepiły przedszkolaki w ogrodzie, kiedy nadeszła zima i spadło dużo śniegu. Dzieci nazwały go Olinkiem Okrąglinkiem. Ponieważ zbliżała się pora obiadu dzieci pożegnały się z bałwankiem, ale obiecały, że jutro znowu przyjdą i ulepią całą jego rodzinkę. Bałwanek cierpliwie czekał, ale dzieci nie przyszły, być może dlatego, że było bardzo mroźno. Dzieci codziennie przez okno przedszkola patrzyły na bałwanka. Któregoś dnia zauważyły, że bałwanek jest smutny i płacze. Pani powiedziała, że pewnie się ociepliło i bałwanek się topi. Ale dzieci domyśliły się, że on czuje się samotny. Na szczęście pogoda się poprawiła i dzieci mogły wyjść do ogrodu. Od razu zabrały się za lepienie całej bałwankowej rodzinki, każdy kto przechodził obok ogrodu podziwiał ich dzieło. Dzieci opowiadały wszystkim, że Olinek się uśmiecha, bo jest teraz szczęśliwy. O Olinku powstała nawet piosenka, posłuchajcie…

 

5. Słuchanie piosenki pt.: „Bałwankowa rodzina”, w trakcie słuchania obok sylwety Olinka N. przypina bałwankową żonę i dwoje dzieci.

 

6. Rozmowa kierowana:

 

- Przyjrzyjcie się bałwankom i powiedzcie z jakich figur są zrobione?
- Czy koła są tej samej wielkości?

Skomentuj

Skomentuj jako pierwszy!

Tagi