Rola edukacji muzycznej w rozwoju przedszkolaków

Rola edukacji muzycznej w rozwoju przedszkolaków
Drukuj Skomentuj

Ewelina Śliwa
Wiek przedszkolny wydaje się najlepszym czasem na rozpoczęcie regularnej edukacji muzycznej. Mimo że wpływ muzyki na rozwój człowieka jest oczywisty (oraz udowodniony naukowo), kształcenie w tym zakresie bywa w placówkach zaniedbywane i traktowane marginalnie. Dzieci i rodzice zdają się nie dostrzegać wartości, jakie może wnieść do ich życia obcowanie z muzyką, a edukację muzyczną postrzegają jako niezbyt przydatną. A przecież nie ma drugiej dziedziny sztuki, która w tak ogromnym stopniu wpływałaby na rozwój dziecka.

Jednym z podstawowych zadań przedszkola jest wspomaganie rozwoju dziecka, dlatego edukacja artystyczna, w tym muzyczna, powinna być na jak najwyższym poziomie. Jak zauważa Małgorzata Suświłło, nie tylko kształci ona wszystkie dyspozycje psychiczne i fizyczne malucha, ale również stymuluje tempo oraz jakość ogólnego rozwoju.

 

Co daje dziecku edukacja muzyczna?


Dzięki twórczej aktywności dziecko może poznawać otaczający świat i tworzyć w nim swoje miejsce. Sztuka stanowi zatem niezbędne uzupełnienie wykształcenia. Edukację muzyczną należy postrzegać nie tylko jako „naukę” muzyki, czyli poznawanie nut, grę na instrumencie czy śpiew. Warto spojrzeć na nią szerzej: jako na okazję do kształtowania rozumienia wartości ogólnoludzkich oraz rozwijania osobowości. Dlaczego? Ponieważ, jak twierdzi Maria Przychodzińska-Kaciczak, cele edukacji muzycznej są niezwykle szerokie i obejmują:


    • rozwój funkcji poznawczych i procesów myślowych,
    • rozwój sfery uczuciowej w połączeniu z intelektualną,
    • pobudzanie wyobraźni i twórczego myślenia,
    • kształcenie wrażliwości muzycznej i pozytywnych skojarzeń z muzyką,
    • wpływ muzyki na wychowanie moralne,
    • działanie terapeutyczne,
    • funkcję rekreacyjną.


Muzyka jako dziedzina sztuki, która tak silnie i w wielu obszarach oddziałuje na człowieka, powinna zajmować szczególne miejsce w edukacji przedszkolnej. Stanowi bardzo istotny element codziennej pracy nauczyciela i dobrze, by pojawiała się w niej każdego dnia. Przede wszystkim bawi – dostarcza dziecku wiele radości z muzykowania, tańca czy śpiewu – ale także uczy i rozwija – pozwala zrozumieć otaczający świat i poszerzyć wiedzę. Równocześnie wychowuje i wspomaga rozwój emocjonalny – dzięki muzyce dziecko poznaje świat wartości i norm; może wyrazić swoje pragnienia, uczucia i wyobrażenia. Edukacja muzyczna wpływa także na ogólny stan dziecka – w czasie zabaw muzyczno-ruchowych rozwijają się mięśnie, poprawia się postawa ciała oraz praca serca, następuje wzmocnienie układu nerwowego, dzieci uczą się płynnych ruchów. Muzyka pobudza procesy wyobrażeniowe i aktywizuje fantazję. Jest także wspaniałym środkiem odprężającym: poprawia nastrój i samopoczucie, redukuje lęk, relaksuje i pozwala odreagować napięcie.


Bibliografia:


    • M. Przychodzińska-Kaciczak, Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego, tradycje – współczesność, Warszawa 1987.
    • M. Suświłło, Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Olsztyn 2001.


Więcej o korzyściach z edukacji muzycznej i sposobach na jej wprowadzenie podczas codziennych zajęć przeczytają Państwo w marcowym numerze miesięcznika „Przedszkole” wydawanego przez Oficynę MM Wydawnictwo Prawnicze.

 

Źródło: materiały prasowe

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!