Rozwój fizyczny dziecka w okresie przedszkolnym

Rozwój fizyczny dziecka w okresie przedszkolnym
Drukuj Skomentuj

Okres przedszkolny to czas intensywnych zmian w rozwoju fizycznym malucha. Podglądając swoje pociechy w piaskownicy - zauważamy, że coraz lepiej radzą sobie z budowaniem z piasku. Podobnie jest z wchodzeniem po schodach, kiedy rozczulamy się nad precyzją pierwszych płynnych ruchów naszego dziecka. Jakie zmiany zachodzą w organizmie kilkulatka? Przeczytajcie poniższy artykuł. 

Zmiany w wyglądzie

 

Faktem jest, że zupełnie inaczej będzie wyglądał maluch, a inaczej starszak. Dzieci uczęszczające do młodszych grup przedszkolnych mają charakterystyczne cechy budowy małego dziecka. Możemy u nich zaobserwować: dużą głowę, długi tułów oraz krótkie kończyny. U maluchów 4, czy 5-letnich sylwetka staje się bardziej proporcjonalna. Zauważa się szybkie tempo wzrostu, a w konsekwencji - wydłużenie kości długich, a także zwiększenie masy mięśniowej. Niestety, kości i mięśnie są jeszcze słabe, więc na tym etapie często ulegają deformacjom. Później zmienia się to wraz z wiekiem.


Dynamika rozwoju dziecka

 

Rozwój fizyczny dziecka przedszkolnego jest dynamiczny, ale nie równomierny, to znaczy - nie przebiega w jednakowym tempie i rytmie. O ile w trzecim i czwartym roku życia obserwowane są zmiany o charakterze umiarkowanym - o tyle później następuje wyraźne nasilenie procesów rozwojowych. Dokonując charakterystyki wieku przedszkolnego pod kątem rozwoju - specjaliści rozpatrują dwie grupy wiekowe - dzieci młodsze 3,4-letnie oraz starsze 5 i 6-letnie.

 

Kiedy bierzemy pod uwagę rozwój fizyczny dziecka - powinniśmy odnieść się do trzech obszarów - samodzielności, motoryki dużej i motoryki małej, które wzajemnie się przenikają.

 

Samodzielność u trzylatka

 

Maluch w wieku trzech lat powinien potrafić już umyć i wytrzeć ręcę, nie mocząc przy tym ubrania, skorzystać z toalety oraz zakładać wybrane części garderoby. Ponadto, dobrze jeśli będzie samodzielnie spożywał posiłki, trzymając kubeczek i łyżkę chwytem nakładkowym.

 

Jak wesprzeć dziecko w czynnościach samoobsługowych?

 

Dla przykładu, mycia i wycierania rąk można nauczyć poprzez wprowadzenie atrakcyjnych przyborów toaletowych, jedzenia przy pomocy zabawy w karmienie lalki bądź misia, ubierania się dzięki ograniczeniu pomocy przy zakładaniu ubrań i udzielaniu wskazówek, zaś korzystania z toalety - w wyniku treningu czystości oraz nagradzania sukcesów.

 

Zobacz także:

 

Motoryka duża i mała - co obserwujemy?

 

Jeśli chodzi o motorykę dużą - w zachowaniu malucha zaobserwujemy podejmowanie aktywności ruchowych, coraz lepsze bieganie, umiejętnośc omijania przeszkód, kręcenia się wokół własnej osi, kucanie, chodzenie na palcach, czy jeżdżenie na trzykołowym rowerku. W przypadku zmian związanych z motoryką małą, u dzieci zauważalne są doskonalące się ruchy rąk, umiejętność narysowania kreski lub koła, ulepienia wałeczka z ciasta lub plasteliny, czy nawlekania dużego koralika na sznurówkę. 

 

Szybkość i zręczność czterolatka

 

Pomiędzy 4, a 5 rokiem życia u dzieci następuje okres zwany 'głodem ruchu'. Doskonale widać to w trakcie spacerów. Maluch skacze, biega i ucieka, podczas gdy rodzic zostaje daleko w tyle. Dziecko potrafi już samodzielnie wejść i zejść ze schodów, stawiając nogi naprzemiennie, doskonali umiejętność rzucania i łapania piłki, rozwija się z zakresie rysowania, wycinania i nawlekania, a jego rysunki przypominają konkretne przedmioty - postać człowieka ma już głowę, tułów, ręce i nogi.

 

Wzrost sprawności motorycznej pięciolatka

 

U 5-letniego już dziecka w dalszym ciągu obserwujemy jeszcze okres nazywany 'głodem ruchu', lecz maluch swobodnie porusza się i jest samodzielny w zakresie samoobsługi - mogą pojawić się jedynie trudności z wiązaniem sznurowadeł lub zapinaniem guzików. Coraz bardziej widoczne stają się zmiany w proporcji części ciała, w konsekwencji czego następuje wydłużenie ciała pod wpływem szybkiego tempa wzrostu kończyn. Ponadto, opanowane przez dziecko czynności stają się bardziej płynne i lepiej skoordynowane, a rozwój motoryki małej obserwowany jest głównie w zakresie rysowania i pisania.

 

Bardzo aktywny sześciolatek

 

Sześcioletnie dziecko ubiera się samodzielnie, doskonali umiejętność zachowania równowagi, np. podczas stania na jednej nodze, doskonali sprawność grafomotoryczną przygotowując ręce do nauki pisania, zapina guziki bez kontroli wzroku, jeździ na dwukołowym rowerze, zaś w jego rysunkach obserwuje się udoskonalony schemat bez zachowania proporcji, wielkości i stosunków przestrzennych.

 

Czy wiesz jak wcześniactwo wpływa na późniejsze życie dziecka?

 

Jak wspierać przedszkolaka w rozwoju motoryki dużej i małej?

 

Po pierwsze - nie możemy hamować aktywności swojego dziecka. Po drugie - należy pozwolić mu na doświadczanie konsekwencji pewnych aktywności. W celu wspierania motoryki małej, warto zachęcić malucha do podejmowania drobnych prac domowych oraz odrobiny szaleństwa w postaci malowania rękami na dużym kartonie, czy lepienia budowli z różnych mas.

Filmy

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi