Scenariusz - Co z tą złością zrobić mam

Scenariusz zajęć ,,Co z tą złością zrobić mam?”
Dzieci 5, 6 lat
Cel ogólny:
• nabywanie umiejętności rozróżniania i nazywania stanów emocjonalnych;
• rozwijanie umiejętności empatii;
• umiejętność współpracy w grupie;
• rozwijanie wyobraźni;
Cel szczegółowy:
dziecko:
• rozumie postawione pytania problemowe i szuka odpowiedzi
• wymienia znane mu emocje
• próbuje wyjaśnić słowo złość
• określa, w jakich sytuacjach czuje złość i dlaczego
• przedstawia własne sposoby na poradzenie sobie ze złością
Metody pracy:
czynna, słowna, oglądowa.
Forma pracy:
– grupowa
– indywidualna
Środki dydaktyczne:
– piosenka Piotr Rubik ,,Złość to straszny zwierz”
– chusty w kolorze czerwonym;
– memory z emocjami
– piosenka ZoZi - Złość przychodzi i odchodzi (z płyty "To też ważne")
–chusta animacyjna
–papierowe talerzyki, farby, nożyczki, bibuła, zszywacz, pędzelki.
- radioodtwarzacz,
Przebieg zajęć:
1.Przywitanie dzieci piosenką Piotra Rubika - ,,Złość to straszny zwierz’’.
2. Taniec do piosenki z chustami w kolorze czerwonym.
3.Krótka rozmowa z dziećmi o uczuciach:
– Co to są uczucia?
– Jakie znacie uczucia?
– Jak można poznać, że ktoś jest zły, smutny, wesoły, przestraszony?
4.Nauczyciel zaprasza dzieci do zabawy z memorami.
• Zabawa ,,Memory uczuć”
Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Na środku kręgu układamy memory z wydrukowanymi twarzami dzieci wyrażającymi uczucia takie jak złość, smutek, zadowolenie, radość itp. Następnie każde dziecko szuka memorów- pary, jednocześnie próbując opisać emocję dziecka na obrazku.
5.Rozmowa z dziećmi na temat złości:
-A co to jest złość?
– Kiedy się najczęściej złościmy?
– Co możemy zrobić ze swoją złością?
6. Zabawa przy piosence ZoZi - Złość przychodzi i odchodzi
(z płyty "To też ważne").
Dzieci chodzą z chustą animacyjną po obwodzie koła, gdy muzyka przestaje grać, zatrzymują się w miejscu ,liczą do trzech i tupią nogami- przepędzają w ten sposób złość.
7. Praca plastyczna ,,Wulkan złości”
Dzieci malują talerzyk na brązowo, nauczyciel składa z talerzyka stożek i spina zszywaczem. Następnie dziecko nakłada trochę farby w kolorze czerwonym na czubek wulkanu, odcina nożyczkami górną część wulkanu robiąc tym samym dziurkę, do której przykleja paski bibuły w różnej długości.
8. Podziękowanie za wspólną zabawę.
Opracowała:
Paulina Osses