Scenariusz - Domowe laboratorium

Temat: Domowe laboratorium
Cel główny:
- rozwijanie postawy badawczej;
- budowanie relacji społecznych;
- usprawnianie motoryki małej.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- potrafi wyjaśnić co to jest eksperyment;
- aktywnie uczestniczy w przeprowadzaniu doświadczeń;
- potrafi współpracować w zespole;
- potrafi wykonać zadanie wg instrukcji.
Metody pracy:
- czynne- zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń,
- percepcyjne- obserwacji i pokazu,
- słowne- rozmowa, swobodne wypowiedzi dzieci.
Formy:
- indywidualna
- zbiorowa
Środki dydaktyczne:
Brystol, markery, surowe jajko, ocet, słoik, skrobia ziemniaczana, talerze, woda, mleko, patyczki kosmetyczne, pieprz, płyn do mycia naczyń, folia malarska, podkład muzyczny „Budujemy ciszę”, kartki, kredki, drewniane patyczki z imionami
Przebieg:
1. Zaśpiewanie piosenki wyciszającej przed zajęciami „Budujemy ciszę”.
2. Rozmowa wprowadzająca do tematu zajęć- burza mózgów:
- Co to jest eksperyment?
- Co jest potrzebne do przeprowadzenia eksperymentu?
Zebrane pomysły zapisywane są na brystolu- nauczyciel zapisuje propozycje dzieci, chętne dzieci mogą narysować symbole. Z zebranych informacji zostanie stworzona „mapa myśli”.
3. Nauczyciel wyjaśnia dzieciom jakie eksperymenty zostaną przeprowadzone w trakcie zajęć. Prosi dzieci o uważne przyglądanie się, jak wykonać każdy eksperyment:
a) Eksperyment z jajkiem
Nauczyciel pyta dzieci, co- ich zdaniem- stanie się z jajkiem, które zostanie zanurzone w occie i pozostawione w nim przez cały dzień. Zapisuje hipotezy dzieci na papierze, a następnie przeprowadza eksperyment. Ustala z dziećmi, że sprawdzą wynik doświadczenia w kolejnym dniu.
b) Eksperyment z mąką
Dzieci łączą wodę ze skrobią w stosunku 1:1 (nauczyciel czuwa nad proporcjami, ewentualnie podpowiada dzieciom, którego składnika trzeba dodać więcej). Dzieci tworzą tak zwaną „ciecz nie Newtonowską”, która poruszana delikatnie zachowuje się jak ciecz, a przy ściskaniu lub uderzaniu jak ciało stałe.
c) Eksperyment z mlekiem
Dzieci wylewają mleko na talerze, na powierzchnię mleka sypią pieprz. Zanurzają koniec patyczka i sprawdzają co się dzieje. Następnie, czystą część patyczka zanurzają najpierw w płynie do mycia naczyń i znowu w mleku z pieprzem.
4. Po zakończonych doświadczeniach nauczyciel rozmawia z dziećmi i wspólnie z dziećmi dopisuje „nowe” informacje do „mapy myśli”.
5. Ewaluacja: nauczyciel wręcza dzieciom patyczki i wyjaśnia zadanie: jeśli zajęci się podobały dziecko odkłada patyczek do złotego kubeczka, jeśli się nie podobały- do srebrnego kubeczka.
6. Nauczyciel dziękuje dzieciom za wspólną zabawę i wspólnie z dziećmi sprząta produkty wykorzystane do przeprowadzenia eksperymentów.
7. Nauczyciel zaprasza dzieci do wykonania pracy plastycznej- rysunkowej instrukcji wykonania jednego z przedstawionych eksperymentów
Przebieg oraz czas trwanie zajęć może ulec zmianom i zostać dostosowany do kondycji i możliwości dzieci uczestniczących w zajęciach.
Opracowała:
Marta Kosmatka