Scenariusz - Idzie zima ze śniegiem
Scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych - oddział przedszkolny. Grupa wiekowa: 3-6 latki
Temat dnia:
Sporty zimowe.
Liczba dzieci:
18
Założenia programowe:
Rozwijanie mowy, zapoznanie z oznakami nowej pory roku. Rozwijanie umiejętności liczenia. Rozwijanie sprawności manualnej, wykorzystywanie w pracy różnych materiałów. Poznawanie nazw sportów zimowych, zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych.
Cele ogólne:
- poznawanie sportów zimowych,
- rozwijanie mowy,
- doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie siedmiu (5-6 latki), w zakresie czterech (3-4 latki),
- rozwijanie spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Cele operacyjne (dziecko):
- wymienia nazwy wybranych sportów zimowych,
- wypowiada się zdaniami rozwiniętymi na dany temat (5-6 latki), wypowiada się na dany temat, odpowiada na pytania (3-4 latki),
- odwzorowuje kształty na tacy wypełnionej materiałem sypkim,
- liczy w dostępnym zakresie,
- rozpoznaje symbole w formie uproszczonych rysunków.
Metody:
zabawy integracyjne, elementy dramy, metoda dziecięcej matematyki Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, metoda ćwiczebna, techniki relaksacyjne i wyciszające.
Formy:
indywidualna, grupowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
frotki w 4 kolorach, obręcze w 4 kolorach, puzzle dla każdej grupy, papierowe gwiazdki w dwóch rozmiarach i kolorach, plansze z oczkami 1-7, tamburyno, dzwoneczek, janczary, tacki, kasza manna, rysunki płatków śniegu.
Przebieg:
1. Powitanie piosenką „Witaj, cześć”. Zabawa integracyjna ze śpiewem. Wzajemne powitanie dzieci, wytworzenie przyjaznej atmosfery.
2. Rozmowa na temat sportów zimowych połączona z zabawą dramową „Jaki to sport?”
Dzielenie się informacjami na temat sportów zimowych, odwoływanie się do własnych doświadczeń, obserwacji oraz marzeń.
Nauczyciel dzieli dzieci na 4 grupy (zwraca uwagę by w jednej grupie były dzieci w różnym wieku). Każda grupa zajmuje miejsce wokół obręczy w odpowiednim kolorze. Zadaniem grup jest ułożenie obrazka z części, ustalenie dyscypliny sportowej jaką przedstawia, a następnie zaprezentowanie jej przy pomocy ruchu i gestu. Reszta dzieci odgaduje dyscyplinę.
3. Zabawa ruchowa doskonaląca umiejętność liczenia z zastosowaniem metody Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej „Gwiazdki i gwiazdeczki”.
W trakcie gry na tamburynie dzieci biegają swobodnie po Sali. W przerwie zatrzymują się i spoglądają na symbole przedstawiane przez nauczyciela. Kładą przed sobą odpowiednią ilość gwiazdek zgodnie z kodem.
4. Zabawa wyciszająca „Dzwoneczek w kole”. Dzieci ustawione w kole podają sobie dzwoneczek z ręki do ręki tak, aby nie zadzwonił. Kiedy dzwoneczek wróci do nauczyciela zwiększa on trudność zabawy podając dzieciom janczary.
5. Ćwiczenia grafomotoryczne rozwijające spostrzegawczość oraz koordynację wzrokowo-ruchową „Śniegowe płatki”. Odwzorowywanie śniegowych gwiazdek na tacach wypełnionych kaszą manną. Wzory dostosowane są do wieku i możliwości dzieci. Swobodne rysunki dzieci o tematyce zimowej.
6. Podsumowanie i zakończenie zajęć.
Opracowała:
Elżbieta Dressler