Scenariusz - letnie zabawy logopedyczne

LETNIE ZABAWY LOGOPEDYCZNE
Cele szczegółowe:
• Usprawnianie artykulatorów
• Ćwiczenia pamięci wzrokowej
• Ćwiczenia pamięci i uwagi słuchowej
• Rozwijanie motoryki małej
Pomoce dydaktyczne:
• Owoce prawdziwe lub sztuczne np. arbuz, maliny, truskawki, borówki, brzoskwinie, winogrona. Mogą też być zdjęcia lub rysunki tych owoców
• Dwa instrumenty muzyczne o zróżnicowanym dźwięku
• Plastikowe zakrętki po napojach
• Plastelina
Ćwiczenie 1. Powitanie
Zastanawiamy się jakie dźwięki towarzyszą nam w lecie. Może to być śpiew ptaków, szum morza, świerszcze w trawie, brzęczenie pszczoły itp. Każde dziecko wybiera swój ulubiony odgłos lata i prezentuje go grupie.
Ćwiczenie 2. Ćwiczenia artykulacyjne „letnia sałatka owocowa”
Umawiamy się na robienie letniej sałatki. Każdy owoc będzie miał przypisane jedno ćwiczenie np.
Arbuz – język układamy w miseczkę, a ponieważ to ciężki owoc powoli podnosimy język w tej pozycji.
Truskawka – kroimy ją pocierając czubkiem języka o wewnętrzną stronę górnych zębów
Maliny – zrywamy z krzaczka czyli sięgamy językiem do ostatnich zębów na górze i na dole
Brzoskwinia – nadymamy policzki, aby były okrągłe jak ten owoc itp
Następnie łączymy wargi i językiem udajemy, że mieszamy sałatkę.
Dowolnie modyfikujemy ćwiczenia dostosowując do potrzeb grupy. Układamy owoce w takiej kolejności, w jakiej były dodane do sałatki. Przykrywamy je , a dzieci starają się odtworzyć kolejność.
Ćwiczenie 3. Zabawa ruchowa „słońce i letni deszcz”
Na dźwięk słońca( np. bębenek) dzieci stoją i rękoma wzniesionymi do góry udają promyki słońca
Na dźwięk deszczu( np. dzwoneczek) dzieci siadają i pukają palcami w podłogę udając krople deszczu
Ćwiczenie 4. Zabawa „mini lody”
Dzieci lepią małe gałki lodów z plasteliny i umieszczają w plastikowej nakrętce. Można taki deser udekorować. Na koniec zastanawiamy się jaka postać z bajki mogłaby mieć ochotę na takie lody.
Opracowała:
Ada Wojsław