Scenariusz - Opowieści zamkowego zegara
Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców.
Grupa: 6- latki
Krąg tematyczny: ,,KIEDYŚ I DZIŚ”
Cel główny:
- wzbogacanie słownictwa związanego z tematem
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami - litery ,,Z”, ,,z”
- doskonalenie techniki czytania prostych wyrazów
- rozwijanie logicznego myślenia podczas rozwiazywania zagadek
- doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, stosowania znaków <, >, =
Podstawa programowa:
- obszar I 5
- obszar IV 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 15
Cele szczegółowe:
Dziecko
- zna znaczenie wyrazu zamek
- wie, ze ten sam wyraz może mieć różne znaczenie
- wypowiada się na temat życia zamkowego na podstawie własnych wyobrażeń oraz ilustracji
- buduje dłuższe wypowiedzi na dany temat
- rozwiązuje zagadki
- przelicza elementy, stosuje znak <, >, =
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów
- układa i odczytuje wyrazy z poznaną literą
- wyodrębnia głoski w wyrazach
- dzieli na sylaby
- tworzy schematy głoskowe wyrazów
- utrwala kształt poznanych liter
- interesuje się czytaniem
- zna litery ,,z”, ,,Z”, drukowana i pisaną
- dobiera podpisy do obrazków
- uczestniczy w zabawach ruchowych
Metody pracy: wg. M. Kwiatkowskiej
- słowne: zagadki, opowiadanie
- percepcyjne: pokaz, obserwacja
- czynne: zadań stawianych do wykonania
Metoda Dobrego Startu wg. Bogdanowicz
Formy pracy:
- zbiorowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
ilustracja zamku, kuferek, koperty z zadaniami, zamek rysunek, obrazki wyrazowe, obrazki z atrybutami zamkowymi, litery alfabetu, wyrazy do globalnego czytania: zegar, ul, znak, ananas, nos, kot, agrafka, rymowany wierszyk wg. Bogdanowicz, opowiadanie E. Białkowskiego „Księżniczka uwieziona w wieży”, patyczki matematyczne, wyrazy: tak, nie, zdania prawdziwe, fałszywe, instrument muzyczny- talerze, karta pracy, kredki, cyfry, płyta CD
Opracowała:
Katarzyna Gąsior