Scenariusz - Piramida zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej

Scenariusz - Piramida zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej
3.7
3 oceny
Oceń

Scenariusz zajęć dla dzieci 4-5 letnich.

Cele ogólne:


- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z zasadami zdrowego i racjonalnego odżywiania,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- kształtowanie umiejętności twórczych
- kształtowanie kompetencji cyfrowych u dzieci


Cele szczegółowe:


Dziecko:

- wypowiada się całymi zdaniami
 - wie, co jest zdrowe a co niezdrowe,
- rozumie, dlaczego nie powinno się jeść dużo słodyczy,
- rozumie znaczenie zdrowych posiłków dla prawidłowego wzrostu i rozwoju,
- dokonuje analizy sylabowej, głoskowej nazw wybranych owoców i warzyw,
- wykazuje się pomysłowością
- współpracuje z rówieśnikami podczas zajęć
- ogląda prezentowany na laptopie film edukacyjny


Metody pracy:


- słowna: rozmowa, objaśnienia, piosenka,
- czynna: zadań stawianych do wykonania, kierowania własną działalnością dziecka, samodzielnych doświadczeń
 - oglądowa: pokaz, obserwacja, film


Forma pracy:


- z całą grupą
- indywidualna
- zespołowa


Środki i materiały dydaktyczne:


- obrazki z cyframi (od 1 do 6), produkty spożywcze : mleko , jajko, jabłko, ziemniak, ogórek, cebula, plakat przedstawiający piramidę zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej, płyta CD z utworem „Witaminki” z rep. Fasolek,  emblematy - cytryny, banany, jabłka , pomidory, ogórki, marchewki, film pt. „Witaminki – bajka dla dzieci” Kubuś https://www.youtube.com/watch?v=oQSUMQRqOeg&t=62s (źródło YouTube), literki (A, B, C, D), pudełko z produktami zdrowymi i niezdrowymi , pojemnik ze smutną oraz uśmiechniętą buzią, wybrane owoce i warzywa , duże arkusze papieru.

Podstawa programowa: I 5, IV 1, IV 2, IV 5,  IV 12, IV 15, IV 18, IV 19


Przebieg zajęcia:

 
I. WSTĘP
 
1. Powitanie
Zabawa ze śpiewem „ Głowa, ramiona, kolana”.

Głowa ramiona kolana pięty
Kolana pięty kolana pięty
Głowa ramiona kolana pięty
Oczy uszy usta nos.

Dzieci śpiewając pokazują i dotykają – najpierw swoją głowę, potem ramiona i na koniec pięty.

II. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA

2. Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez zadanie dzieciom zagadek.
1. Ten biały napój daje ci zdrowie. Nie możesz zgadnąć kotek ci powie. (mleko)
2. Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała dzieciom je dała.( jajko)
3. Owoc ten w sadzie dojrzewa i różne kolory miewa -czerwony, żółty, zielony.
Z szarlotką jest kojarzony. (jabłko)
4. Wyjęty z ziemi - szary i brzydki,
pyszne są z niego placki i frytki. (ziemniak)
5. Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w beczce leży kiszony. (ogórek)
6. Jakie warzywo nawet niewielkie, wyciśnie z oczu słoną kropelkę? (cebula)
Podział nazw produktów na sylaby (wszystkie dzieci) , wyróżnianie głosek na początku oraz na końcu wyrazu (5 latki oraz dzieci zdolne).Wybrane przez nauczyciela dziecko odnajduje produkt , którego dotyczyła zagadka a następnie przyporządkowuje to numerowi zagadki (np. zagadka pierwsza – cyfra 1 – mleko).

3. Zapoznanie dzieci z piramidą zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej – omówienie wszystkich pięter.
Piramida Żywienia jest ilustracją przedstawiającą zalecany przez specjalistów sposób odżywiania. Piramida ma kształt trójkąta.
Jak zauważyliście nie bez powodu u podstawy piramidy znajduje się aktywność fizyczna – rozumiana nie tylko jako typowy sport ale także: chodzenie po schodach, spacer, nordic walking, etc. Codziennie na aktywność fizyczną powinniśmy poświęcić przynajmniej 30-45 minut.
Produkty u podstawy powinny być spożywane częściej i w większej ilości, czym wyżej, tym spożycie powinno być rzadsze.
Jak łatwo zauważyć podstawą diety są warzywa i owoce – w praktyce powinny one stanowić aż połowę tego co jemy. Istotne są też proporcje, bo 3/4 powinny stanowić warzywa, mniej zaś owoce.
Na wyższym szczeblu znajdują się produkty zbożowe – co istotne: rekomenduje się spożycie produktów pełnoziarnistych, bo to one są zdrowszym wariantem.

Twoje uwagi i pomysły

Tagi