Scenariusz - W kolorach wiosny
Scenariusz zajęć otwartych z rodzicami
Cele ogólne:
- stwarzanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom poszerzanie wiedzy, umiejętności i doświadczeń,
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy z rodzicami,
- integracja środowiska przedszkolnego ze środowiskiem rodzinnym dzieci,
Cele szczegółowe:
- kształtowanie umiejętności liczenia, rozpoznawania cyfr i liter,
- rozwijanie kreatywności, twórczości i zamiłowania do aktywności poznawczej, artystycznej, badawczej,
- wzbogacanie słownictwa,
Metody pracy:
burza mózgów, metoda samodzielnych doświadczeń, metoda kierowania własną działalnością, metoda zadań stawianych dziecku, metoda integracji sensorycznej,
Formy pracy:
indywidualna, zbiorowa, grupowa,
Środki dydaktyczne:
dary Froebla, płyta z nagraniem odgłosów deszczu, kartoniki z cyframi i literami, papierowe talerzyki, plastelina, małe słoiczki, polne kwiaty, mazaki, tacki z wodą, papierowe ręczniki, 2 sylwety słoneczka, klej, papierowe żółte paski , filcowe podkładki,
Przebieg zajęć:
1. „Dzień dobry”- zabawa w parach przy piosence.
„Kiedy wstajesz lewą nogą, kiedy jesteś zły.
Na dzień dobry pokręć głową (kręcimy głową).
Klaśnij raz, dwa, trzy. (Klaszczemy 3 razy)
Podaj rękę lewą, prawą (podajemy ręce)
Tupnij raz i dwa. (Tupiemy)
Z przyjacielem zatańcz teraz, niech zabawa trwa. (tańczymy w parach w kółeczko, potem ukłon i zmiana par)
2. „Wiosenny deszczyk”- zabawa słuchowa kształtująca umiejętności matematyczne.
- Dzieci słuchają nagrania – spadające krople deszczu. Liczą krople deszczu, a następnie wybierają odpowiednią piłeczkę z Daru 1 Froebla, która zawiera karteczkę z odpowiednią cyfrą. Następnie układają karteczki z cyframi od najmniejszej do największej. Na odwrocie każda karteczka zawiera literę, a wszystkie kartki ułożone w ciągu rosnącym utworzą hasło: WIOSNA.
3. „Jakie kolory kojarzą się z wiosną i dlaczego?”- burza mózgów.
4. „Wyrzuć zadanie”- zabawy ruchowe z kostką do gry. Gracze rzucają kostką i wykonują ćwiczenie przyporządkowane do określonej liczby oczek na kostce.
Np.:. 1 –przysiady, 2- skłony, 3-pajacyki itd.
5. Zabawa słowna „Jaka jest wiosna?”. Rodzic cicho wypowiada kolejne litery alfabetu, a dziecko w dowolnej chwili mówi: stop. Dzieci podają określenie, jakie według nich pasuje do wiosny. Musi ono zaczynać się na głoskę, na której zatrzymał się rodzic, np. k – wiosna jest kolorowa, p – wiosna jest piękina, s – wiosna jest słoneczna, r – wiosna jest radosna.
6. Zabawy w kącikach zabawowo-zadaniowych:
- Kącik badawczy; Dzieci wraz z rodzicami przy użyciu mazaków rysują na papierowych ręcznikach kwiaty. Następnie zanurzając ręcznik w wodzie badają efekt przenikania barw.
- Kącik twórczy- prac ręcznych. Na kółkach narysowanych na folii do laminowania dzieci wraz z rodzicami układają liście i kwiaty następnie laminują obrazek, wycinają koło i doczepiają do niego wstążkę.
- Kącik gospodarczy: Dzieci wraz z rodzicami z zebranych polnych kwiatów układają w wazonach własne kompozycje. Następnie dekorują nimi stoły.
- Kącik Darów- Dzieci wraz z rodzicami układają na filcowych podkładkach kwiatowe kompozycje stworzone z wybranych Darów Froebla.
7. „Dary lubią porządek”- czynności porządkowe po skończonych zajęciach.
8. „Wiosenne słoneczko”- ewaluacja zajęć. Dzieci i rodzice przyklejają promyk do słońca uśmiechniętego, jeśli zajęcia podobały się lub smutnego, jeśli zajęcia nie przypadły im do gustu.
Opracowała:
Urszula Kura