Scenariusz - w teatrze
Blok tematyczny: Z kulturą za pan brat
Temat zajęć: W teatrze
Cele ogólne:
kształtowanie nawyków właściwego zachowania się w teatrze, zapoznanie z japońską sztuką teatru Kamishibai, rozwijanie percepcji dotykowej, estetyczne i twórcze wykonanie pracy plastycznej, rozwijanie zdolności manualnych, uczestnictwo w zabawie ruchowej, utrwalanie cyfr rzymskich i arabskich
Cele operacyjne:
Dziecko:
• Używa zwrotów grzecznościowych
• Odgaduje za pomocą dotyku, jaki przedmiot znajduje się w skrzyni
• Odczytuje swoje miejsce na bilecie
• Odnajduje swoje miejsce na widowni
• Uważnie ogląda teatrzyk Kamishibai
• Wymienia postacie występujące w bajce
• Aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej, reaguje na ustalony sygnał
• Współpracuje w małej grupie
• Starannie wykonuje pracę plastyczną
Środki dydaktyczne:
koszyk; skrzynia dotykowa; bilety; karteczki z numerami miejsc; teatrzyk kamishibai; bajka „Czerwony Kapturek” wyd. Tibum; karty z postaciami: Czerwony Kapturek, wilk, babcia,; chusty; kartki A3; pomponiki; farby; kolorowe papiery; nożyczki; klej.
Przebieg zajęć:
1. Zakupienie przez dzieci biletów do teatru. Zwrócenie uwagi na używanie zwrotów grzecznościowych.
2. Odgadnięcie za pomocą dotyku, co jest ukryte w skrzyni. W skrzyni jest ukryty koszyk. Dzieci odgadują, z jaką bajką im się kojarzy ten przedmiot.
3. Odczytywanie numerów miejsc na bilecie i odnajdywanie ich na dywanie.
4. Obejrzenie bajki Kamishibai „Czerwony Kapturek”.
5. Wymienienie postaci występujących w bajce.
6. Czerwony Kapturek – zabawa ruchowa. Nauczyciel podnosi kolejno papierowe postacie,a dzieci wykonują ustalony wcześniej ruch: Czerwony Kapturek – dzieci podskakują w rozsypce, Babcia – siadają na dywanie i zakładają na głowę chustę, Wilk – skradają się w różnych kierunkach.
7. Praca plastyczna w grupach. Wykonanie tła do bajki „Czerwony Kapturek” za pomocą pomponików zamoczonych w farbie. Doklejenie wyciętych elementów tak, aby powstały kolejne karty bajki.
Opracowała:
Angelika Wilczyńska