Scenariusz - Wiosenne eksperymenty z ziemią i dżdżownicami

Scenariusz zajęć prowadzonych w grupie przedszkolnej.
Cel główny:
- rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji,
wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.
Cele szczegółowe:
- poznanie różnych rodzajów gleby,
- dostrzeganie kolejnych warstw gleby,
- rozwijanie zainteresowań badawczych dzieci,
- opisywanie barwy, konsystencji i zapachu różnych rodzajów gleby,
- rozwijanie zmysłu wzroku, dotyku i węchu podczas zabaw badawczych z glebą,
- poznanie wyglądu i środowiska naturalnego dżdżownic, obserwowanie hodowli,
- uwrażliwianie na dbałość o środowisko naturalne
- rozwijanie swobodnej ekspresji twórczej podczas pracy w zespołach zadaniowych;
Metody pracy:
- oparta na działalności praktycznej – zajęcia praktyczne, eksperyment,
- oparta na słowie – pogadanka, objaśnienie nowej wiedzy,
- oparta na obserwacji i słowie – pokaz;
Formy pracy:
- zbiorowa (praca z całą grupą),
- zespołowa,
- indywidualna;
Środki dydaktyczne:
treść wiersza A. Dziechciarczyk „Ziemia” wraz z własnymi ilustracjami,
hodowla dżdżownic albo zestaw do stworzenia hodowli, dżdżownice wykonane z chusteczek higienicznych pomalowanych flamastrami, duży słój, instrukcja obrazkowa, warstwy gleby (kamienie, ziemia z drobnymi kamieniami, ziemia z kawałkami liści, warstwa trawy), różne rodzaje gleby w szklanych pojemnikach (np. piasek, glina, ziemia z pola uprawnego lub ogrodowa, torf), łopatka, pojemniki z próbkami ziemi, lupy, 2 duże butelki plastikowe przyklejone do deski w pozycji poziomej (z wyciętą jedna z bocznych ścian), a w nich umieszczona gl eba z roślinnością oraz sama ziemia, woda, pojemniki do zbierania spływającej wody, kolorowa bibuła,
Opracowała:
Katarzyna Milewska