Scenariusz zajęć Łąka i jej mieszkańcy

Scenariusz zajęć Łąka i jej mieszkańcy
5.0
2 oceny
Oceń

„Łąka i jej mieszkańcy” - scenariusz zajęć z elementami dramy dla dzieci 6-letnich

 

Cel główny: Poznanie środowiska przyrodniczego- łąki i jego mieszkańców.

 

Czas trwania: 40 minut 

 

Grupa wiekowa: 6 latki

Cele szczegółowe, dziecko:

  • pokazuje  emocje za pomocą mimiki i gestów,
  • potrafi wczuć się w odgrywaną rolę,
  • rozpoznaje odgłosy wybranych zwierząt, 
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące na łące,
  • przyporządkowuje zwierzęta do środowiska przyrodniczego,
  • aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej,
  •  Rozwijają aktywność twórczą poprzez ekspresję ruchową,
  •  estetycznie wykonuje pracę 
  •  integrują się poprzez działanie i wspólną zabawę.

 

Metody:

  • słowna -rozmowa
  • metoda dramy
  • zadań stawianych dzieciom do wykonania

Formy pracy:

  • zbiorowa 
  • indywidualna

 

Środki dydaktyczne:

 

Płyta Cd z odgłosami łąki, ilustracje ze zwierzętami zamieszkującymi łąkę, (żaba, bocian, ślimak, kret,  biedronka, motyl), tekst  zabawy paluszkowej Dominiki Góry, obrazki przedstawiające żaby, krety, bociany, ślimaki i motyle, materiały do wykonania pracy plastycznej trawy kwiatki itp., brystol, kartki kredki, nożyczki, klej.

 

 

Przebieg zajęć:

 

Witamy się

 

  • zabawa z elementem dramy. Nauczyciel zaprasza dzieci do swobodnego chodzenia po sali i witania się z rówieśnikami różnymi częściami ciała, następnie jak motylki, żabki staruszki, żołnierze itp.

 

Dzieci siadają w kole.

 

  • Zamykają oczy. Wsłuchują się w muzykę, po kilku minutach otwierają oczy. Rozmowa na temat odczuć dzieci po wysłuchaniu utworu, Nauczyciel zadaje pytania – co słyszały, co sobie wyobraziły, co czuły?

 

Rozmowa  z dziećmi na temat łąki i jej mieszkańców.

  • Nauczycielka pokazuje ilustracje zwierząt oraz łąki (żaba, bocian, ślimak, kret,  biedronka, motyl itd.).

Zadaniem dzieci jest:  

  • określenie środowiska ich życia,
  • sposobu  poruszania  się i żywienia,
  • określenie cech charakterystycznych.

 

” Dokończ zdanie”.

Nauczycielka rozpoczyna zdanie, dziecko kończy je, używając prawidłowego określenia,  pasującego do kontekstu zdania:

  • Dziób bociana jest koloru…
  • Biedronka najczęściej zamieszkuje…
  • Motyl ma kolorowe… i żywi się… 
  • Bociany polują na… i odlatują do…… w okresie…
  • Najlepszym pokarmem dla kreta są  …
  • Bardzo często ślimaki niszczą…
  • Na łące rośnie dużo…

 

 

Zabawa paluszkowa z wykorzystaniem palców wg. Dominiki Góry. Dzieci dobierają się pary i odtwarzają na plecach kolegi treść wiersza.

 

Motyle na łące – zabawa paluszkowa.

 

Bawiły się motyle na zielonej łące,

(dzieci łączą kciuki i machają dłońmi jak motyl)

skakały z listeczków na kwiatki pachnące.

(palcami jednej dłoni dotykają po kolei opuszki drugiej dłoni)

Kiwały czółkami – raz lewym, raz prawym

(łączą kciuki i machają dłońmi jak motyl skrzydłami, ruszają kciukami: lewym i prawym)

i zaraz leciały znowu do zabawy.

(łączą kciuki i machając paluszkami unoszą dłonie)

Piły nektar z kwiatów swoimi ssawkami,

(układają jedną dłoń w „miseczkę” i delikatnie łaskoczą jej wnętrze palcem wskazującym drugiej dłoni)

Grały w chowanego, lecz tylko czasami.

(zasłaniają dłońmi oczy)

chodziły na długie wieczorne spacery.

(spacerują paluszkami jednej dłoni po przedramieniu drugiej dłoni)

A ile ich było? Dwa? Trzy? A może cztery?

(pokazują odpowiednio dwa, trzy, cztery palce).

 

 

Wprawki dramatyczne

 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi