Scenariusz zajęć Łąka i jej mieszkańcy

„Łąka i jej mieszkańcy” - scenariusz zajęć z elementami dramy dla dzieci 6-letnich
Cel główny: Poznanie środowiska przyrodniczego- łąki i jego mieszkańców.
Czas trwania: 40 minut
Grupa wiekowa: 6 latki
Cele szczegółowe, dziecko:
- pokazuje emocje za pomocą mimiki i gestów,
- potrafi wczuć się w odgrywaną rolę,
- rozpoznaje odgłosy wybranych zwierząt,
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące na łące,
- przyporządkowuje zwierzęta do środowiska przyrodniczego,
- aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej,
- Rozwijają aktywność twórczą poprzez ekspresję ruchową,
- estetycznie wykonuje pracę
- integrują się poprzez działanie i wspólną zabawę.
Metody:
- słowna -rozmowa
- metoda dramy
- zadań stawianych dzieciom do wykonania
Formy pracy:
- zbiorowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
Płyta Cd z odgłosami łąki, ilustracje ze zwierzętami zamieszkującymi łąkę, (żaba, bocian, ślimak, kret, biedronka, motyl), tekst zabawy paluszkowej Dominiki Góry, obrazki przedstawiające żaby, krety, bociany, ślimaki i motyle, materiały do wykonania pracy plastycznej trawy kwiatki itp., brystol, kartki kredki, nożyczki, klej.
Przebieg zajęć:
Witamy się
- zabawa z elementem dramy. Nauczyciel zaprasza dzieci do swobodnego chodzenia po sali i witania się z rówieśnikami różnymi częściami ciała, następnie jak motylki, żabki staruszki, żołnierze itp.
Dzieci siadają w kole.
- Zamykają oczy. Wsłuchują się w muzykę, po kilku minutach otwierają oczy. Rozmowa na temat odczuć dzieci po wysłuchaniu utworu, Nauczyciel zadaje pytania – co słyszały, co sobie wyobraziły, co czuły?
Rozmowa z dziećmi na temat łąki i jej mieszkańców.
- Nauczycielka pokazuje ilustracje zwierząt oraz łąki (żaba, bocian, ślimak, kret, biedronka, motyl itd.).
Zadaniem dzieci jest:
- określenie środowiska ich życia,
- sposobu poruszania się i żywienia,
- określenie cech charakterystycznych.
” Dokończ zdanie”.
Nauczycielka rozpoczyna zdanie, dziecko kończy je, używając prawidłowego określenia, pasującego do kontekstu zdania:
- Dziób bociana jest koloru…
- Biedronka najczęściej zamieszkuje…
- Motyl ma kolorowe… i żywi się…
- Bociany polują na… i odlatują do…… w okresie…
- Najlepszym pokarmem dla kreta są …
- Bardzo często ślimaki niszczą…
- Na łące rośnie dużo…
Zabawa paluszkowa z wykorzystaniem palców wg. Dominiki Góry. Dzieci dobierają się pary i odtwarzają na plecach kolegi treść wiersza.
Motyle na łące – zabawa paluszkowa.
Bawiły się motyle na zielonej łące,
(dzieci łączą kciuki i machają dłońmi jak motyl)
skakały z listeczków na kwiatki pachnące.
(palcami jednej dłoni dotykają po kolei opuszki drugiej dłoni)
Kiwały czółkami – raz lewym, raz prawym
(łączą kciuki i machają dłońmi jak motyl skrzydłami, ruszają kciukami: lewym i prawym)
i zaraz leciały znowu do zabawy.
(łączą kciuki i machając paluszkami unoszą dłonie)
Piły nektar z kwiatów swoimi ssawkami,
(układają jedną dłoń w „miseczkę” i delikatnie łaskoczą jej wnętrze palcem wskazującym drugiej dłoni)
Grały w chowanego, lecz tylko czasami.
(zasłaniają dłońmi oczy)
chodziły na długie wieczorne spacery.
(spacerują paluszkami jednej dłoni po przedramieniu drugiej dłoni)
A ile ich było? Dwa? Trzy? A może cztery?
(pokazują odpowiednio dwa, trzy, cztery palce).
Wprawki dramatyczne