Scenariusz- Zielony kolor Wiosny
Scenariusz- Zielony kolor Wiosny
Scenariusz zajęć otwartych dla grupy dzieci 4-5 letnich.
Temat : „Zielony kolor Wiosny”
dnia:
Nauczyciel prowadzący:
Cel główny:
- Rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia.
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania barw wokół siebie, rozpoznawania
- i nazywanie kolorów podstawowych.
- Stwarzanie rodzicom możliwości obserwacji swojego dziecka podczas zajęć.
Cele operacyjne:
-dz. rozwiązuje zagadki,
-dz. potrafi dokonać syntezy i analizy głoskowej,
- dz. rozpoznaje i nazywa kolor zielony,
- dz. sprawnie posługuje się pędzlem malując farbami,
- dz. rytmicznie porusza się przy muzyce,
- dz. usprawnia pracę nadgarstka wykonując ruchy kuliste,
- dz. naśladuje ruchy osoby dorosłej podczas zabawy,
- dz. powtarza krótką rymowankę ilustrując ją ruchem,
- dz. tworzy nowe kolory eksperymentując barwami.
Metody: słowna, czynna, oglądowa.
Formy: zbiorowa.
Pomoce dydaktyczne: zagadki -ilustracje, litery ,list od Pani Wiosny, różnokolorowe bibułkowe wstążki, przedmioty codziennego użytku w kolorze zielonym, farby plakatowe, podstawki, pędzle, papierowe szablony sukienek, nagranie na CD „Poranek”, papierowe emblematy – ordery „Pomocników Wiosny”.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci i zgromadzonych rodziców.
2. Zabawa „Witamy się” – dzieci wraz z nauczycielem i rodzicami witają się różnymi częściami ciała.
3.Wprowadzenie do tematu - rozwiązywanie zagadek związanych tematycznie z wiosną, odsłonięcie obrazków, które są odpowiedzią na zagadki. Próba analizy i syntezy głoskowej dla 5 latków oraz dla chętnych.
4. Odczytanie listu przez nauczycielkę - wiersz „List od Pani Wiosny” (autor nieznany)
Kochane dzieci, Wam się przedstawię,
ja jestem Wiosna, co mieszka w trawie.
Przychodzę do Was zaraz po zimie,
gdy tylko mróz i śnieg biały minie.
Niestety problem mam bardzo
zgubiłam mój kolor w długiej podróży.
Kolor zielony, to chyba wiecie,
kolor zielony - najpiękniejszy w świecie !
Imię me Wiosna, zawód – malarka,
maluje świat w kolorze kanarka.
Zima się kończy, pracę zaczynam
a zielonego jak nie mam tak, nie ma.
Dlatego proszę Was dzieci o pomoc,
pomóżcie mi znaleźć mą barwę zieloną.
Muszę zielone pomalować dróżki,
drzewa, krzewy i polnego konika nóżki.
Żabki, co w stawie kumkają wesoło,
trawki, co pięknie pachną w około.
Prośbę więc mą ponownie powtarzam
i Was dzieci serdecznie pozdrawiam.
5. Rozmowa z dziećmi na temat treści listu:
- Kto do Was napisał list?
- O co prosi Was Pani Wiosna?
- Do czego potrzebny Wiośnie kolor zielony?
6. „Zielone podarunki dla Pani Wiosny” – wyszukiwanie w sali przedszkolnej zielonych przedmiotów, gromadzenie ich na dywanie, nazwanie zebranych „podarunków”. Zwrócenie uwagi na występowanie różnorodnych odcieni barwy zielonej.
7. „Pomagamy Wiośnie – malujemy świat na zielono”. Ćwiczenia ruchowe z podkładem muzycznym z użyciem zielonych bibułowych wstążeczek. Każdy indywidualnie (dzieci
i rodzice) wybiera z koszyka zieloną wstążeczkę spośród różnobarwnych tasiemek.
8. Układanie na dywanie dowolnego obrazka z bibuły.
9. Otrzymywanie koloru zielonego przez łączenie barw żółtej i niebieskiej z wypowiadaniem rymowanki: Czary - mary dzień radosny i już mamy kolor wiosny. Pomalowanie szablonu sukienki Pani Wiosny z uzyskanego podczas mieszania koloru.
10. Relaks na dywanie. Słuchanie odgłosów ptaków z płyty CD.
11. Podziękowanie rodzicom za przybycie.
Opracowała: Edyta Staniaszek