Scenariusz dla dzieci 5- i 6-letnich: „W pracowni malarza”

Temat: W pracowni malarza.
Cele:
- poznawcze: zapoznanie dzieci z gatunkami malarskimi (pejzaż, portret, martwa natura,abstrakcja).
- kształcące:
- doskonalenie sprawności manipulacyjnych;
- stwarzanie okazji do doskonalenia precyzji ruchów, chwytu;
- rozwijanie koordynacji ruchowej;
- rozwijanie wyobraźni twórczej;
- doskonalenie koncentracji uwagi;
- rozwijanie umiejętności planowania;
- kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony swojego ciała.
- wychowawcze:
- stwarzanie warunków do współpracy i współdziałania w grupie;
- budzenie wrażliwości estetycznej;
- czerpanie radości z tworzenia.
Metody pracy:
- podające: objaśnienia,
- poszukujące: rozmowa;
- ekspresyjne: swobodnej ekspresji;
- praktyczne: zadań, ćwiczeń.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: dary freblowskie – 6,7,8,9, rzutnik, tablica, obrazy: pejzaże, martwa natura, portret Jana Matejki farby, pędzle, szklanki, dzbanek z wodą, łyżeczka metalowa, ubrania z zamkiem i guzikami, płyta CD z muzyką klasyczna, płyta CD Ada i Olek cz.2; płyta CD „Tygodniowa powitanka- piątek” ( muz. P. Kaja, sł. S. Kustosz)
Przebieg spotkania w kole:
Przed rozpoczęciem zajęć dzieci zaznaczają na tablicy planu dnia odpowiednią aktywność – „Siadamy w kole” i zaznaczają na tablicy daltońskiej dzień tygodnia (Spotkanie w kole).
1. „Tygodniowa powitanka - środa” (muz. P. Kaja, sł. S. Kustosz)
2. Zabawa integracyjna z darem nr 1 – przekazy:
Kolorowe piłeczki w pudełeczku mamy, ze wszystkimi się dzisiaj pięknie przywitamy. Raz, dwa, trzy z piłeczką przywitaj się Olek Ty. Przywitaj się…
3. Zagadka:
Kto za pomocą farb i pędzla,
na płótnie lub na papierze,
świat w piękne barwy ubierze? /malarz/
4. Rozmowa na temat sztuki w oparciu o prezentacje multimedialną.
- Zapoznanie dzieci z podstawowymi dziedzinami sztuki.
- Podział malarstwa związanego z tematyką.
Nauczycielka prosi dzieci o dobranie się w zespoły (według podziału dokonanego w ramach realizacji założeń koncepcji planu daltońskiego - tablica współpracy).
Dzieci zaznaczają na sygnalizatorze odpowiednią formę pracy – praca w zespole (kolor zielony).
Nauczycielka oraz dziecko pełniące funkcję „Pomocnika nauczyciela” sprawdza czy wszystkie dzieci mają pary.
5. Zabawa muzyczno-ruchowa „Malarskie pozy”. Dzieci poruszają się swobodnie po sali do rytmu muzyki poważnej. Gdy muzyka przestaje grać dobierają się w pary i przybierają pozę w jakiej chcieli by być namalowani.
Następnie nauczycielka wyznacza na zegarze daltońskim czas wykonania pracy (5 minut).
6. Prezentacja wiersza: „ W pracowni mistrza Jana”:
Znany malarz artysta, Pan Jan Matejko i jego przyjaciele,
Bardzo ładnych obrazów namalowali wiele.
Chcieli urządzić wystawę w galerii na mieście
Więc poprosili kolegów :wszystkie je zawieście!
Ale miejsca na ścianach nie było zbyt wiele
Więc się głowi mistrz Jan ,myślą przyjaciele:
Trudna rada, trzeba zliczyć obrazy, ustawić je w rzędzie
I zawiesić na ścianach, gdy porządek z nimi będzie.
Bo tu portret, tam pejzaż, a tam martwa natura
Wszystkie te obrazy Jan Matejko i przyjaciele lubili,
Aż się w końcu w liczeniu obrazów pogubili.
Pomóżcie malarzom, zróbcie to porządnie,
Bo im na tej robocie zejdzie trzy tygodnie!
Nauczycielka dzieli dzieci w zespoły 6 osobowe ,każda grupa dostaje dary Froebla. Nauczycielka czyta wiersz a zadaniem dzieci jest ułożenie treści z darów.
7. Zabawa ruchowa przy muzyce: „Malowanie bibułą”: