Scenariusz zajęć Na ratunek Pani Wiośnie

Scenariusz łączący język ojczysty oraz język obcy w tym wypadku język angielski.
Świetnie sprawdzi się w pierwszy dzień kalendarzowej wiosny, która przypada na 21 marca.
Cel ogólny:
- kształtowanie kompetencji kluczowych
- Umiejętność porozumiewania się w języku ojczystym
- Umiejętność porozumiewania się w języku obcym
- Kompetencje matematyczne
- Inicjatywność i przedsiębiorczość
- Świadomość i ekspresja kulturalna
Cele szczegółowe:
- Śpiewa piosenkę powitalną
- Wykonuje proste ruchy rytmiczne
- Segreguje kwiaty wg wielkości
- Kontynuuje rozpoczęty rytm; układa rytm naprzemienny
- Śpiewa piosenkę po angielsku i ilustruje ją ruchem; rozumie znaczenie słów „wake up”
- Wie, jak powstaje kolor zielony
- Stempluje gąbką suknię Pani Wiosny, przykleja kwiaty i motyle
Metody pracy:
- metoda praktycznego działania
Formy pracy:
- zbiorowa, indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne:
płyta z muzyką, gąbki do mycia naczyń, sylwety kwiatów i motyli, sznurek, klamerki, suknia Pani Wiosny na szarym papierze, farby, kleje
Przebieg zajęć:
- Powitanie piosenką „Chodźmy do koła” według pedagogiki zabawy KLANZA.
- Na ratunek Pani Wiośnie- dzieci rozwiązują zadania przygotowane dla nich przez nowoprzybyłą porę roku.
- „Wiosenne porządki”
Muzyczna fabularyzacja — dzieci zabierają z pojemnika po dwie gąbki do mycia naczyń (jedną do każdej rączki) i sprzątają salę z kurzu- wykonują proste ruchy rytmiczne poparte opowiadaniem nauczyciela.
- „Pomieszane kwiaty”.
Nauczycielka wysypuje z koszyka kwiaty przysłane przez panią Wiosnę i prosi dzieci o rozwiązanie jej problemu. Zadaniem dziewczynek jest pozbieranie wszystkich dużych kwiatków i umieszczenie ich w jednym pojemniku, chłopcy natomiast zbierają małe kwiatki i umieszczają w osobnym pojemniku.
- „Zniszczona girlanda”
Nauczycielka w imieniu Pani Wiosny prosi dzieci o naprawę zniszczonej przez psotną zimę girlandy. Zadaniem dzieci jest dokończenie girlandy zgodnie z podanym rytmem (duży motyl, mały motylek, duży motyl, mały motylek). Przedszkolaki przypinają sylwety klamerkami na sznurku.
- „Obudź się misiu !”
Nauczycielka w imieniu Pani Wiosny prosi dzieci o obudzenie z zimowego snu pewnego angielskiego niedźwiedzia. Dzieci wspólnie z nauczycielką śpiewają popartą gestami piosenkę na melodię „Panie Janie” – „Bear is sleeping”
Bear is sleeping, bear is sleeping
Wake him up ! Wake him up!
Come and say hello bear, come and say hello bear
Time to eat, time to eat!
- „Suknia pani Wiosny”.
Nauczycielka w imieniu pani Wiosny prosi dzieci o to, by stworzyły dla niej zielony kolor. Dzieci mieszają farby, dochodząc do wniosku, że kolor zielony powstaje z połączenia koloru niebieskiego i żółtego. Następnie dzieci, podzielone na dwa zespoły, stemplują gąbką na sukni Pani Wiosny wykonanej na szarym papierze. Gdy suknia wyschnie, przyklejają kwiaty i motyle.
Opracowała:
Joanna Mikołajczak