Święto Europy - scenariusz uroczystości

"Święto Europy".
1. Powitanie gości, zajęcie wyznaczonych miejsc.
2. Rozwiązanie krzyżówki ( przygotowanej na dużym arkuszu szarego papieru), której hasło brzmi – EUROPA.
3. Krótka rozmowa z dziećmi na temat kontynentu europejskiego – skąd pochodzi jego nazwa, jakie państwa znajdują się w Europie, co to jest Unia Europejska.
4. Wspólne zaśpiewanie „Hymnu Małego Europejczyka”.
5. Zabawa – konkurs: „Mapa Europy”.
Na środku sali znajduje się duży arkusz szarego papieru z zaznaczonymi konturami wybranych państw europejskich. Na każdym państwie umieszczona jest jego flaga. Nauczycielka prosi 10 dzieci (po 5 z każdej grupy), które losują wycięte małe kontury państw, na których także znajduje się flaga. Zadaniem dzieci jest uważne słuchanie czytanego przez nauczycielkę wierszyka, Dziecko, które wylosowało kontur państwa, o którym mowa w wierszu wstaje, mówi nazwę państwa, odszukuje je na mapie i wkleja we właściwe miejsce posiadany kontur.
Treść wierszyka:
Lubię podróże małe i duże, a że jestem ciekawy, wyruszam na wyprawy. Zwiedzam dalekie kraje, poznaję ludzi i ich zwyczaje. Gdzie byłem? Odgadnijcie sami, te kraje są wam dobrze znane:
Kiedyś mieszkali tam Wikingowie, dzielni i silni wodzowie, ja obok małej syrenki stanę, bo właśnie zwiedzam… (Danię).
Potem z wysokiej wieży Eifla spojrzę na Paryż uroczy, tu jest moda, elegancja, bo ten kraj to … (Francja).
A może lepiej powalczę z bykami, na arenie w gorącej… ( Hiszpanii).
Co tam syrenka, moda, wieża Eifla, byki, ja tam wolę smakołyki. Mleko, sery, kakao, czekolada – zdrowy ten, kto je zajada. Ten kraj to kwiatolandia, a zwiemy go … (Holandia).
Jeszcze lepszy od mleka i sera, jest wspaniały tort Sachera. W kawiarenkach go podają w kraju, który … (Austrią) nazywają.
Lody, pizza, makarony, to jest przysmak niezastąpiony, potem na przejażdżkę gondolą się wproszę, bo jestem przecież we … (Włoszech).
Dosyć już tego mam jedzenia, to jest dobre, lecz dla lenia. Plecak na plecy zakładam i do mercedesa wsiadam, by się poznać z naszymi sąsiadami, a kraj ten nazywamy … (Niemcami).
Do tego kraju z Niemiec bardzo blisko, wyruszam tak, by królowi pokłonić się nisko. On mężnie rządzi krajem, w którym frytkami się najem. Tam ludzie piękne serwetki haftują, statki budują i na zające polują. Ten kraj jest niewielki, a mówię o … (Belgii).
Czas, by poznać zimne kraje, kto się boi niech zostaje. Czapkę, szalik, kurtkę włóż, ruszaj w drogę boś nie tchórz. Śniegu pełno, aż do pasa, reniferów cała masa. Elfów wielka zgraja, bo to pomocnicy Świętego Mikołaja. Na pewno zgadnę, że podróżuję przez … (Finlandię).
A teraz już czas, by złożyć wizytę królowej, ma się ona nie najgorzej. Herbatkę z nią wypiję, gdy Big Ben godzinę szesnastą wybije. Muszę uważać, by nie zjadł mnie z Loch Ness potwór nieznany, bo jestem przecież w… (Wielkiej Brytanii).
Po tak długiej podróży, każdy na odpoczynek zasłużył. Najlepiej odpocznę w swym ojczystym kraju, który … (Polską) nazywają.
6. „Zaczarowany kuferek” – nauczycielka prezentuje kuferek, w którym znajdują się kolorowe koperty. W każdej kopercie znajdują się pocięte na kilka części ilustracje przedstawiające charakterystyczne symbole krajów europejskich : wieża Eifla, wiatrak, byk, gondola, św. Mikołaj, spódnica w szkocką kratę, mercedes, krówka, zając, statek, warszawska syrenka, łódź Wikingów. Zadaniem dzieci jest złożenie ilustracji w całość i odgadnięcie, z którego kraju pochodzi.
7. Taniec przyjaźni – każda z grup prezentuje przygotowany taniec, następnie wszystkie dzieci improwizują „Taniec przyjaźni” do piosenki Majki Jeżowskiej pt. Wszystkie dzieci nasze są”.