Scenariusz uroczystości „Polska moja Ojczyzna” dla 4-latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Scenariusz uroczystości „Polska moja Ojczyzna” dla 4-latków
3.8
4 oceny
Oceń
{

Scenariusz uroczystości z okazji 100 Rocznicy Odzyskania Niepodległości


Cele główne:

 

  • kształtowanie poczucia tożsamości narodowej;
  • wyrabianie szacunku do historii naszego kraju oraz symboli narodowych;
  • rozwijanie umiejętności artystycznych dzieci.


Cele operacyjne:

 

  • dziecko wie, że jest Polakiem;
  • rozpoznaje i nazywa symbole narodowe: godło, flaga, hymn;
  • rozumie znaczenie Święta Niepodległości;
  • recytuje wiersze i śpiewa piosenki.


Metody (wg M. Kwiatowskiej):

 

  • słowne- recytacja, śpiew, pogadanka;
  • czynne- zadań stawianych do wykonania;
  • oglądowe- taniec, pokaz, ekspresja muzyczno-ruchowa.

 

Formy:

 

  • indywidualna- jednolita;
  • zbiorowa- jednolita i zróżnicowana;
  • z całą grupą- jednolita;
  • występ artystyczny.


Środki dydaktyczne:


Płyta CD z nagraniami piosenek, tańców i utworów patriotycznych, wiersze o tematyce patriotycznej, stroje galowe dla wszystkich dzieci, kotyliony w kolorach narodowych dla każdego dziecka, dekoracja sceny przedszkolnej w barwach narodowych.

 


Przebieg:


1. Recytacja wiersza „11 listopada” L. Wiszniewskiej.


Dzisiaj wielka jest rocznica
Jedenasty listopada!
Tym co zmarli za ojczyznę
Hołd wdzięczności
Polska składa.
I my przedszkolacy o tym pamiętamy
i dlatego dzisiaj się tu spotykamy.


2. Wspólne śpiewanie pieśni „Przybyli ułani”.


Przybyli ułani pod okienko (bis)
pukają, stukają: wpuść panienko! (bis)
A cóż to, a cóż to za wojacy? (bis)
Otwieraj, otwieraj to czwartacy. (bis)
Panienka wnet wrota otworzyła (bis)
Ułanów do środka zaprosiła. (bis)


3. Recytacja wiersza „Wisła” Cz. Janczarskiego.


Wisła błękitna, szara Wisła,
najmilsza rzeka i najbliższa.

Płynęła tutaj przed wiekami
i zawsze jest tu wiernie z nami.

Owija wstęgą Kraków sławny
i płynie, płynie do Warszawy.

W Gdańsku na Wisłę morze czeka,
spieszy tam Wisła polska rzeka.

I zawsze, gdy o Polsce myślę,
myśl – jak rybitwa – jest przy Wiśle.


4. Wspólne odśpiewanie jednej zwrotki pieśni „Płynie Wisła, płynie”.


Płynie Wisła, płynie
po polskiej krainie (bis)
A dopóki płynie Polska nie zaginie. (bis)


5. Recytacja wiersza „Katechizm polskiego dziecka” W. Bełzy.


- Kto ty jesteś?
- Polak mały.
- Jaki znak twój?
- Orzeł biały.
- Gdzie ty mieszkasz?
- Między swymi.
- W jakim kraju?
- W Polskiej ziemi.
- Czym ta ziemia?
- Mą ojczyzną.
- Czy ją kochasz?
- Kocham szczerze.
- A w co wierzysz?
- W Polskę wierzę.


6. Taniec ludowy „Moja Maryneczka”.


1/. Moja Maryneczka robotna była.
Wzięła kądziełeczkę, po wsi chodziła.


Ref.: Jak wszędzie, tak wszędzie,
moja Maryneczka jest wszędzie. (bis)


2/. Moja Maryneczka robotna była.
Wzięła kądziłeczkę, po wsi chodziła.


Ref.: Jak mota, tak mota,
moja Maryneczka robotna. (bis)


7. Recytacja fragmentu wiersza „Moja ojczyzna” B. Szelągowskiej.


Kocham hymn, nasz język
i Orła Białego.
Kocham Cię Ojczyzno!-
płynie z serca mego.

A za kilka lat,
kiedy będę duży
chciałbym całym sercem,
Tobie Polsko służyć!


8. Wspólne odśpiewanie Hymnu Polski „Mazurka Dąbrowskiego” J. Wybickiego.


Do hymnu!
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy

Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski,
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami,
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.

Marsz, marsz, Dąbrowski...

 

 

Autorzy: Aleksandra Świderska, Katarzyna Wyrzykowska

Twoje uwagi i pomysły

Tagi