Scenariusz zajęć W Świecie teatr

5.0
1 ocena
Międzynarodowy Dzień Teatru obchodzimy 27 marca
Ten scenariusz to świetny sposób, by wraz z najmłodszymi urządzić obchody tego dnia
Temat tygodnia:
W świecie teatru
Temat dnia:
Zabawy w teatr
Cele ogólne:
- rozwijanie mowy,
- zachęcanie do zabaw w teatr poprzez zorganizowanie kącika teatralnego.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- stosuje słowa: scena, kurtyna, aktor,
- współtworzy kącik teatralny.
Metody pracy:
- słowna — rozmowa,
- oglądowa – pokaz, obserwacja,
- czynna – zadania stawiane dzieciom do wykonania;
Środki dydaktyczne:
fragment wiersza J. Kulmowej Teatr żywy, nagranie marszowej muzyki, krzesełko (tron), bębenek, grzechotka, tamburyn, ilustracje do zagadek, teksty zagadek, tekturowe pudło z kostiumami, kukiełki, elementy dekoracji, tablice demonstracyjne dla nauczyciela
Przebieg zajęć
I
1. Zabawa słowna, rozwijająca umiejętność logicznego myślenia, Ciągi skojarzeń.
- Nauczyciel wymawia słowo. Dzieci mówią kolejne słowa łączące się z poprzednim w logiczną całość, np.: lalka – zabawka – dziewczynka – sukienka – ubranie – spodnie – chłopiec – piłka – boisko – trawa – łąka – krowa – mleko...
2. Zabawa twórcza Jestem królem.
- Nauczyciel ustawia w sali krzesełko – tron. Dzieci maszerują po obwodzie koła przy dźwiękach muzyki. Podczas przerwy w grze dziecko, które zatrzyma się w miejscu ustawienia tronu (krzesełka), wchodzi na niego i przedstawia się wymyślonym królewskim imieniem.
3. Ćwiczenia poranne – zestaw XXIII.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Królewskie ukłony. Dzieci maszerują i biegają w różnych kierunkach. Słysząc mocne uderzenie w bębenek, zatrzymują się w miejscu, naśladując królewskie ukłony.
- Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Zbroja rycerska. Dzieci naśladują zakładanie ciężkiej rycerskiej zbroi na poszczególne części ciała.
- Ćwiczenia równowagi Rycerze przechodzą po kamieniach przez strumień. Dzieci przeskakują z nogi na nogę, przez chwilę stając na jednej nodze.
- Czworakowanie Spacer smoków. Dzieci chodzą w różnych kierunkach na czworakach. Słysząc dźwięk grzechotki, naśladują zianie ogniem (wciągają powietrze nosem, wydmuchują strumień powietrza ustami).
- Zabawa bieżna Szukamy księżniczek. Dzieci biegają w różnych kierunkach, w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy w grze dobierają się w pary – książę z księżniczką (chłopiec z dziewczynką), wykonują obroty w kółeczkach.
- Ćwiczenia uspokajające. Dzieci maszerują parami po obwodzie koła, zmieniając co chwilę kierunek marszu. Maszerując, rytmizują tekst: Maszerujmy wszyscy w koło, będzie dzisiaj nam wesoło. W drugą stronę jeszcze raz. O, jakże to cieszy nas.
II
1. Rozmowa na temat teatru z wykorzystaniem fragmentu wiersza J. Kulmowej Teatr żywy.
Zagadka o teatrze.
Jak się nazywa taki budynek, Krzesła tam stoją rząd za rzędem,
w którym zobaczysz scenę, kurtynę? A ja tam baśń oglądać będę. (teatr)
2. Rozmowa na temat: Co to jest teatr?
- Czy teatr to tylko budynek? (Nauczyciel pokazuje zdjęcia, a dzieci nazywają przedstawione miejsca).
- Co jest jeszcze potrzebne, aby stworzyć teatr?
- Jak nazywają się ludzie, którzy występują w teatrze?
- Co możemy zobaczyć w teatrze zamiast grających aktorów?
3. Zabawa Każdy może być aktorem.
Idzie, idzie bajka w świat,
w czarodziejskiej szacie.
Przyjrzyjcie się dobrze –
Może ją poznacie.