Scenariusz z aktywnego słuchania
Scenariusz dla grupy 3,4,5,6-latków
Cele:
rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania.
Metody i formy pracy:
aktywizująca, „burza mózgów”, praca w parach, w zespołach.
Pomoce:
kartki papieru, długopisy
Czas zajęć:
25 minut
Grupa wiekowa:
3-,4-,5-,6- latki
Przebieg zajęć:
Ćwiczenie 1. Dzieci dzielą się na dwie grupy. Grupa A mówi zakończenia do poniższych zdań,Grupa B wykorzystuje umiejętności aktywnego słuchania, po czym odpowiadają na zadane pytania.Grupa A:Kiedy muszę zabrać głos przed dziećmi, czuję się...Kiedy jestem sam, czuję się...Kiedy muszę porozmawiać z rodzicami, czuje się...Kiedy jestem z przyjaciółmi, czuję się...Grupa B:Dlaczego często trudno jest powiedzieć, jak się czujemy?Czy w grupie pojawiły się różnorodne odpowiedzi?Jeśli tak , to jak można to wyjaśnić?
Ćwiczenie 2. Dzieci tworzą pary. W każdej parze osoba A zakłada osobie B opaskę na oczy.Zadaniem osoby B jest poprowadzenie długopisu przez narysowany na kartce labirynt.Osoba A udziela za pomocą słów osobie B wskazówek, nie dotykając jej, chyba ze długopisznajdzie się poza brzegiem kartki.Na zakończenie można zadać dzieciom pytania:- Czy instrukcje partnera były jasne?- Czy łatwo było udzielać instrukcji?- Czy udzielanie instrukcji denerwowało was?- Czy pamiętacie jakieś sytuacje, w których denerwowaliście się, bo ktoś nie mógł was zrozumieć?
Podsumowanie- Każde dziecko wykonuje rysunek przedstawiający scenkę rozmowa z przyjacielem
Opracowała:
Marta Jaskólska