Scenariusz z zakresu edukacji ekologicznej dla dzieci 6-letnich

4.4
5 ocen
Temat: Energię oszczędzamy - o środowisko i klimat dbamy
Cel główny:
- poszerzanie wiadomości o źródłach energii, sposobach jej wykorzystania oraz sposobach jej oszczędzania.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wyjaśnia czym jest energia elektryczna i skąd ją czerpiemy,
- wymienia urządzenia, które wymagają użycia energii, wie jak bezpiecznie z nich korzystać,
- wymienia najważniejsze źródła energii; wskazuje wiatr, wodę i słońce jako źródła energii przyjazne środowisku i klimatowi,
- wyjaśnia jakie konsekwencje dla przyrody ma nadmiernie zużycie paliw kopalnych,
- rozumie potrzebę oszczędzania energii elektrycznej,
- zna praktyczne sposoby oszczędzania energii, prezentuje zachowania energooszczędne,
- czuje się współodpowiedzialne za stan środowiska naturalnego.
Formy:
- praca z całą grupą
- praca indywidualna
Metody:
- słowna (pogadanka)
- problemowa („burza mózgów”)
- pokazowa (prezentacja multimedialna)
- praktycznego działania
Środki dydaktyczne:
tamburyno, prezentacja multimedialna, biały talerzyk, świeczka, zapałki, nagranie odgłosów deszczu, gazety, karteczki, flamastry, dwustronna taśma klejąca.
Przebieg zajęć:
1. „Iskierka przyjaźni" - zabawa integracyjna. Dzieci stoją w kręgu trzymając się za ręce. Prowadzący mówi: „Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk" i lekko ściska dłoń stojącego po prawej stronie dziecka. Dziecko przekazuje „iskierkę” dalej.
2. Zagadka słowna: „Co to jest?”
Płynie do wsi i do miasta,
do kuchenki, do żelazka.
Jeśli płynie, to w przewodach,
lecz to wcale nie jest woda. (prąd)
3. „Raz, dwa, trzy, pstryk.” - zabawa w skojarzenia. Dzieci siedzą w kręgu i powtarzają za nauczycielem: „Raz, dwa, trzy” (uderzając dłońmi o uda), następnie mówią „pstryk” (klaszcząc w dłonie) i kolejno mówią swoje skojarzenia ze słowem „prąd.”
4. Recytacja wiersza „Król i jego elektryczni słudzy” (D. Graj).
W dzisiejszym świecie jak król żyć mogę
- odkurzacz czyści moją podłogę,
zmywarka myje za mnie talerze,
pralka mi brudne ubrania pierze,
toster mi grzanki przypieka smacznie,
a na mój rozkaz radio grać zacznie.
Lecz, gdy brak prądu - przyznaję z bólem -
zaraz przestaję być wielkim królem.
5. Sprawdzenie wiadomości (z realizowanego wcześniej bloku tematycznego: „Wiemy, jak bezpiecznie korzystać z domowych urządzeń elektrycznych.”)
- Co to jest prąd? (niewidoczna energia)
- Gdzie powstaje prąd? (w elektrowni)
- Jak dostaje się do naszych domów? (płynie przewodami)
- Gdzie jest wykorzystywany prąd? (m.in. w gospodarstwie domowym)
- Co by się stało, gdyby zabrakło prądu? (nie będą działać urządzenia elektryczne).
6. Przypomnienie zasad bezpiecznego obchodzenia się z prądem.
7. „Prąd” - zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa. Dzieci biegają po sali na hasło (nazwa sprzętu np. odkurzacz) szybko łączą dłonie tworząc przewód elektryczny z elektrowni do wymienionego sprzętu. „Elektrownia” przesyła „prąd” w formie uścisku dłoni, który dzieci podają sobie dalej uruchamiając w ten sposób wymieniony sprzęt - naśladują dźwięk i sposób użycia sprzętu. PD: tamburyno.