Scenariusz z zakresu edukacji zdrowotnej z el. metody integracji sensorycznej

Wszystkie materiały w tej zakładce to teksty przesyłane przez osoby niezwiązane z Przedszkola.edu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane treści.
Scenariusz z zakresu edukacji zdrowotnej z el. metody integracji sensorycznej
Oceń
Drukuj

Temat: „Wiosna, ach to ty” - wprowadzenie nowej pory roku metodą „porannego kręgu”, wielozmysłowe poznawanie świata przyrody (barwy, zapachy, odgłosy, wrażenia dotykowe i termiczne). 

 

Grupa: 6-latki

 

Cel główny:

 

  • stymulowanie percepcji wzrokowej, słuchowej i dotykowej,
  • wzbogacanie doświadczeń zmysłowych,
  • wyzwalanie aktywności ruchowej dziecka, usprawnianie dużej i małej motoryki,
  • poprawa działania systemu proprioceptywnego i przedsionkowego,
  • normalizacja napięcia mięśniowego,
  • rozwijanie umiejętności współdziałania.

Cele szczegółowe:

 

  • pobudzanie aktywności poznawczej i ruchowej,
  • wydłużanie czasu skupiania uwagi,
  • stymulacja wszystkich zmysłów,
  • oswojenie z różnymi bodźcami,
  • wyczuwanie i poznawanie poszczególnych części ciała,
  • kształcenie koordynacji: ręka - oko,
  • poprawa precyzyjności ruchów,
  • doskonalenie zdolności manualnych,
  • rozwijanie wrażliwości dotykowej,
  • likwidowanie zaburzeń sensorycznych,
  • osiąganie stanu relaksacji.

 

Formy:

 

  • praca z całą grupą
  • praca indywidualna

Metody:

 

  • stymulacja polisensoryczna,
  • elementy muzykoterapii i arteterapii,
  • metody instrumentalne: modyfikacja zachowań z użyciem wzmocnień stymulujących.,
  • słowne (kierowane do dziecka komunikaty),
  • oglądowe (pokaz),
  • praktycznego działania (doświadczanie),

Środki dydaktyczne:

 

Świeczka, lampka zapachowa, olejek zapachowy, przedmioty wydające dźwięki, kolorowe paski bibuły, lusterko, szarfy, miski z ciepłą i zimną wodą, farby w kolorach podstawowych i pochodnych, duże arkusze papieru pakunkowego, pendrive z muzyką uwrażliwiającą, aktywizującą i relaksacyjną.

 

 

Przebieg zajęć:

 

1. „Zapachy wiosny” - zapalenie lampki zapachowej - stymulacja węchowa. Na początku zajęć nauczyciel dzwoni dzwoneczkiem w celu zasygnalizowania rozpoczęcia zajęć i skupienia uwagi dzieci, następnie zapala świeczkę i wprowadza ją w pole widzenia dzieci, nawiązanie kontaktu wzrokowego i powitanie. Zapalenie lampki zapachowej (olejek wiosenny - kompozycja o zapachu wiosennych kwiatów).

 

2. „Zaśnij - obudź się” - zabawa rozwijająca percepcję słuchową z wykorzystaniem przedmiotów wydających dźwięki (długopis, pęk kluczy, zamek błyskawiczny, nożyczki).

 

3. „Wiosenne przebudzenie” - łagodna aktywizacja i uwrażliwienie muzyką, improwizacje ruchowe przy muzyce A. Vivaldiego „Cztery pory roku. Wiosna” z wykorzystaniem pasków bibuły.

 

4. „Łapanie świetlnych zajączków” - stymulacja wzrokowa.
Nauczyciel z wykorzystaniem lusterka i światła wpadającego do sali tworzy „świetlne zajączki” przemieszczające się po sali, dzieci wodzą wzrokiem za źródłem światła. W czasie ćwiczeń można włączyć muzykę relaksacyjną, która wzmacnia efekty wzrokowe.

 

5. „Jaskółki i bociany” - mobilizacja aktywności ruchowej, zabawa ruchowa z el. równoważnym. Dzieci poruszają się w rozsypce, w ręku trzymają szarfę, na hasło: „jaskółki” - kładą na podłodze złożoną na pół szarfę - „drut” i stają na niej w pozycji równoważnej, na zawołanie: „bociany” - rozkładają na podłodze szarfę - „gniazdo” i przyjmują postawę stojącą z jedną nogą ugiętą w kolanie.

 

6. „Rolnik, rolnikowa i piesek gryzący” (M. Bogdanowicz) - masaż pleców w parach.

Zaczęło przygrzewać wiosenne słońce. Płaską dłonią koliście masujemy plecy,

Rolnik wyszedł w pole, kroczymy dwoma palcami,

a za nim rolnikowa na szpileczkach szybko stukamy dwoma palcami, 

i piesek gryzący. poszczypujemy w różnych miejscach,

Obszedł rolnik pole wielkimi krokami. kroczymy dwoma palcami wokoło,

„A może by zaorać?” - pomyślał i zaorał, grabimy palcami w poprzek pleców,

Zabronował bruzdy, grabimy palcami z góry do dołu,

Skomentuj

Skomentuj jako pierwszy!

Tagi