Tyle śniegu napadało - scenariusz zabaw i zajęć w grupie 6 latków

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Tyle śniegu napadało - scenariusz zabaw i zajęć w grupie 6 latków
4.1
7 ocen
Oceń
{

Tytuł kompleksowy: "Tyle śniegu napadało".

Tytuł kompleksowy: "Tyle śniegu napadało".


Cel ogólny (podstawa programowa):
wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie;

Cele pośrednie:
określanie pogody i zjawisk atmosferycznych dla zimy: np. śnieg;
eksperymentowanie: Poznawanie właściwości śniegu w trakcie zabawy;
rozumienie skutków braku lub nadmiaru pokrywy śnieżnej dla świata roślin, zwierząt i człowieka;

Cele operacyjne:

dziecko wymienia elementy pogody charakterystyczne dla zimy: temperatura, opady, wiatr;
dziecko uczy się tropienia przez rozpoznawanie śladów zostawionych na śniegu;
dziecko wymienia właściwości fizyczne śniegu tj. zimny; suchy- mokry; twardy- miękki;  czysty-brudny- w oparciu o własne eksperymentowanie;
dziecko przestrzega przyjętych umów zachowania podczas zabaw na śniegu.
dziecko segreguje szablony śnieżynek wg kształtu;
dziecko słucha opowiadania czytane przez nauczyciela;
dziecko recytuje fragmenty wierszy;
dziecko śpiewa piosenki o tematyce zimowej;

Formy pracy:
- praca indywidualna
- w parach
- praca zespołowa
- praca zbiorowa

Metody:
- czynne
- słowne
- oglądowe

Wszystkie dzieci z niecierpliwością oczekują nadejścia zimy.Często w przedszkolu biegną do okna, aby zobaczyć, czy spadł wreszcie upragniony, pierwszy śnieg. A gdy za oknem zawirują pierwsze białe śniegowe płatki, trudno zatrzymać dzieci nawet przy bardzo ciekawych zajęciach. Zawsze będą takie, które podbiegną do okna, przykleją nos do szyby i zawołają: - śnieg, proszę pani, pada śnieg! A nauczycielka  cieszy się razem z dziećmi, wygląda z nimi przez okno, snując wspólne projekty wesołych zabaw.

A WIĘC: -HU, HU, HA! ZIMA NIE JEST TAKA ZŁA !

„KTO POSŁUCHA MNIE UWAŻNIE, WNET ZAGADKĘ TĘ ODGADNIE"– przykłady (do wyboru) wprowadzające w temat „śnieg”

Niebo okryły chmury, 
gwiazdeczki lecą z góry.
A chociaż takie małe  
Zakryją pola całe 

Co to za okruszki,
może odgadniecie,    
które z wiatrem tańczą  
w czas zimy na świecie?

Zgadniesz treść zagadki,
gdy pomyślisz nieco:
jakie srebrne gwiazdki
Zimą z nieba lecą

„SKĄD SIĘ BIERZE ŚNIEG?”

-dzieci obserwują płynące po niebie ciemne chmury;
-dzieci udzielają odpowiedzi (w oparciu o wcześniejsze doświadczenia) na pytanie: „Skąd się biorą się biorą chmury deszczowe?- są wynikiem parowania wody.
-dzieci poznają „tajemnicę powstawania śniegu”
Śnieg pada z szarych, ciężkich chmur. Chmury śniegowe utworzone są z kryształków lodu. Kryształki te powstają z pary wodnej gdy ta zetknie się z zimnym powietrzem.

„CZY I JAK WODA PARUJE ZIMĄ?”- eksperyment

-dzieci z pomocą nauczycielki umieszczają na parapecie za oknem talerzyk wypełniony wodą.
-dzieci obserwują zawartość talerzyka przez kilka dni (to doświadczenie wykonują przy ustalonej zimowej pogodzie).
Jeśli będzie mroźna pogoda, woda na talerzyku zamarznie. Powstanie z niej lód, który po pewnym czasie zniknie z talerzyka- lód wyparował.
Wiadomo, że woda paruje zawsze, lód także, tylko dużo wolniej.

„CZY PARA WODNA MOŻE ZMIENIĆ SIĘ W KRYSZTAŁKI LODU?”-zabawa badawcza w plenerze

-W mroźny, zimowy dzień na dworze dzieci dmuchają na dowolny metalowy przedmiot.
Po pewnym czasie przedmiot pokrywa się szronem. Para wodna wydobywająca się z ust, w zetknięciu z zimnym powietrzem zmienia się w szron.
A więc- śnieżynki to para wodna, która zamarza w chmurach, a szron to para, która zamarza na metalowych przedmiotach, szybach, gałązkach drzew itp.

„ZIMA”- wiersz Cz. Janczarskiego.

Białe chmury w dal płyną
Nad doliną, niziną...
Może spadną na głowę
Białe gwiazdki śniegowe?...

Twoje uwagi i pomysły

Tagi