Scenariusz zajęć - Dzień Babci

Scenariusz zajęć dla dzieci 3-4 letnich. Uwrażliwienie dzieci na konieczność niesienia pomocy osobom starszym w oparciu o bajkę „Czerwony Kapturek”
TEMAT KOMPLEKSOWY:
„Dzień babci i dziadka”
TEMAT DNIA:
Uwrażliwienie dzieci na konieczność niesienia pomocy osobom starszym w oparciu o bajkę „Czerwony Kapturek”
Cele ogólne:
• uświadomienie zbliżającego się święta babci;
• uwrażliwienie dzieci na konieczność okazywania szacunku i pomocy osobom starszym;
Cele operacyjne:
Dziecko:
• rozwiązuje zagadkę słowną dotyczącą babci;
• uważnie słucha treści baśni opowiadanej przez nauczyciela;
• wypowiada się na temat treści wysłuchanej baśni;
• poznaje przykłady formy pomocy osobom starszym;
• opisuje obrazki przedstawiające różne formy pomocy niesionej babci;
• aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowo- naśladowczej;
Metody:
• słowne- zagadka, rozmowa;
• oglądowe- pokaz;
• czynne- zadania stawiane dzieciom.
Formy pracy:
z całą grupą, indywidualna.
Środki dydaktyczne:
tekst baśni Grimm: „Czerwony Kapturek”, teatrzyk, pacynki, obrazki przedstawiające rożne formy pomocy babci, sylweta babci.
Czas trwania zajęć:
15 minut.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie- pląs integracyjny „Wszyscy są, Witam Was”. Dzieci siedzą w kole i śpiewają ilustrując ruchem tekst:
Wszyscy są , Witam Was, (machanie ręką)
Zaczynamy już czas. (machanie ręką)
Jestem ja, jesteś Ty, (pokazywanie dłońmi na siebie, na kolegę)
raz, dwa, trzy (klaskanie )
2. Wprowadzenie do tematu zajęć-odwołanie się do wiedzy dzieci:
Na dzisiejszych zajęciach będziemy mówić o osobie której święto jest już bardzo niedługo. Kto wie o jakiej osobie mowa?
3. Przedstawienie teatrzyku „Czerwony Kapturek” na podstawie baśni braci Grimm. Dzieci słuchają inscenizacji baśni w wykonaniu nauczycielki z wykorzystaniem odpowiednich rekwizytów (teatrzyk i pacynki). Nauczycielka zwraca szczególną uwagę na scenę odwiedzin chorej babci podkreślając potrzebę okazywania dziadkom współczucia i niesienia pomocy. Rozmowa na temat treści baśni:
• Do kogo szedł Czerwony Kapturek?
• Dlaczego dziewczynka szła do babci?
• Co Czerwony Kapturek miał zanieść babci?
4. „W jaki sposób możemy pomagać starszym?”- generowanie pomysłów przez dzieci. Uzupełnianie wypowiedzi dzieci obrazkami przedstawiającymi rożne formy pomocy babci (odkurzanie, podlewane kwiatów, niesienie zakupów, wspólne gotowanie). Przypinanie obrazków na tablicę.
5. Zabawa ruchowo-naśladowcza: „Pomagam babci”- nauczyciel wymienia rożne czynności porządkowe które wykonuje babcia i prosi dzieci by naśladowały ruchem te czynności (odkurzanie, ścieranie kurzy, mycie podłogi).
6. Ewaluacja- rozmowa końcowa, uporządkowanie wiedzy obecnej:
• O czym rozmawialiśmy na zajęciach?
• Czy podobały Ci się dzisiejsze zajęcia?
Wręczenie dzieciom pieczątek za aktywny udział w zajęciach.
Opracowała:
Dominika Szymańska