Scenariusz zajęć: elementy Metody Dobrego Startu

Opracowanie wzoru graficznego 1C do piosenki pt.: „Pajacyk”
Cele operacyjne:
Dziecko:
- poznaje słowa i melodię piosenki „Pajacyk” oraz wzór graficzny 1C,
- potrafi wczuć się w rytm i nastrój muzyki, ruchem oddać jej charakter,
- doskonali koordynację ruchowo- słuchowo-wzrokową,
- uderza rytmicznie w wałeczek zgodnie z poleceniem nauczyciela
- rysuje w powietrzu, na dywanie, na tackach z kaszą, na kartce A4,
- przetwarza obraz ruchowy na graficzny,
- maluje kreski pionowe symbolizujące skaczącego pajacyka,
- potrafi spokojnie w ciszy obejrzeć wszystkie prace plastyczne.
Pomoce: tablica tematyczna z ilustracją z zestawu pomocy dydaktycznych „Pajacyk”, woreczki, wzór graficzny do piosenki, tacka z kaszą, kartki A4, kredki świecowe, magnetofon z płytą CD utw. 8.
Literatura:
1. M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka:, „Metoda Dobrego Startu. Piosenki do rysowania”. Gdańsk 2007 – wydanie II. Wyd. Harmonia
2. M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka: „Metoda Dobrego Startu. Piosenki do rysowania”. Zestaw pomocy dydaktycznych. Wyd. Harmonia
3. M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka: „Metoda Dobrego Startu. Piosenki do rysowania”. Ćwiczenia. Wyd. Harmonia
Przebieg zajęć:
I. Zajęcia wprowadzające:
1. Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała:
- marsz przy muzyce parami;
- powitanie się dzieci przez podanie prawej ręki;
2. Rozmowa na temat obrazka pt. „Pajacyk”
- Kogo widzicie na obrazku?
- Co robią dzieci?
- Co robi pajacyk?
- Czy dzieci są wesołe?
- Po czym można to poznać?
- Jak wygląda pajacyk?
3. Słuchanie piosenki pt. „Pajacyk”.
Fiku-miku, fiku-miku,
Poskacz z nami pajacyku.
Popatrz się na przedszkolaka,
Zaraz się nauczysz skakać
Fiku-miku, fiku-miku,
Poskacz z nami pajacyku.
Skacze Krysia, skaczę ja,
Poskacz z nami hopsa-sa.
4. Rozmowa na temat piosenki:
- O kim ona opowiada?
- Do czego dzieci zachęcają pajacyka?
- Od kogo pajacyk może się nauczyć skakać?
- Jak ma na imię dziewczynka, o której jest mowa w piosence?
- A czy wy umiecie skakać jak Krysia?
- Klaszcząc, dzielcie na sylaby słowa: Krysia, pajacyk, przedszkolak.
- Taką samą głoskę możesz usłyszeć w słowach: Krysia, fiku, miku, skakać, pajacyk, przedszkolak. Jaka to głoska?
II. Zajęcia właściwe:
1. Ćwiczenia ruchowe:
Zabawa „Skaczą pajacyki”: dowolne ustawienie na dywanie – dzieci podskakują wysoko kilka razy, podskakują jak przez skakankę, skaczą jak pajacyk – raz rozkrok, raz zeskok; podskok do rozkroku z jednoczesnym wyciągnięciem ramion w bok, potem zeskok i jednoczesne opuszczenie ramion. Powtarzają kilka razy.
2. Ćwiczenia ruchowo-słuchowe: dzieci dobierają się parami i stają naprzeciw siebie; śpiewają piosenkę z jednoczesnym rytmicznym klaskaniem, uderzaniem dłońmi w dłonie kolegi.
Dzieci siedzą przy stoliku, gdzie przygotowane są woreczki (dwa mniejsze). Śpiewają piosenkę i wystukują rytm:
- równocześnie dwiema piąstkami na obu woreczkach jednocześnie, potem na przemian,
- palcem wskazującym
3. Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe:
A/ Demonstracja wzoru, zestawienie go z obrazkiem umieszczonego na tablicy tematycznej, omówienie go. Wzór prezentowany jest jako znak opracowanej piosenki.
B/ Omówienie wzoru:
- Czy linie wzoru „stoją” czy „leżą”? (Stojące linie nazywają się pionowe).
- Ile linii tworzy ten wzór?
- Jakie są to linie: jednakowe czy różne?
C/ Demonstracja sposobu wykonania ćwiczenia wraz ze śpiewem piosenki; Linie pionowe rysuje się z góry na dół.
A B A B