Scenariusz zajęć - Jesień muzyką malowana - łączenie różnych form ekspresji twórczej

CELE OGÓLNE:
• Rozwijanie słuchu muzycznego, poczucia rytmu, synchronizacji ruchów, uwrażliwienie na muzykę, kontakt ze sztuką;
• kształtowanie wyobraźni muzycznej poprzez wyrażanie muzyki ruchem ciała;
• wyrażanie przeżyć i nastrojów związanych z treścią utworów muzycznych;
• wyrażanie różnych form ekspresji twórczej.
CELE OPERACYJNE:
• wysłuchuje wybrane fragmenty muzyki klasycznej;
• określa podstawowe cechy muzyki;
• potrafi opowiedzieć, z czym kojarzy się określony utwór muzyczny;
• przedstawia muzykę ruchem ciała;
• dzieli się wrażeniami po wysłuchaniu fragmentu dzieła muzycznego;
• interpretuje muzykę za pomocą form słownych, ruchowych i plastycznych;
• uczestniczy w zabawach z wykorzystaniem muzyki klasycznej;
• kształci inwencję twórczą oraz wrażliwość artystyczną;
• wyraża za pomocą barwy określone nastroje i emocje;
• potrafi opowiedzieć o swojej pracy.
METODY: czynna, słowna, oglądowa.
FORMY: indywidualna, grupowa.
POMOCE: wybrane utwory muzyczne (muzyka klasyczna), muzyka relaksacyjna, magnetofon, chustki dla każdego dziecka, kserokopie obrazów Vincenta van Gogha o tematyce pejzaży jesiennych, kartki, pędzle, farby w ciepłych i zimnych kolorach.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Powitanie i zaproszenie dzieci do wspólnej zabawy w „Jesiennej Krainie Muzyki”.
2. Wprowadzenie w tematykę zajęć – oczytanie listu przyniesionego rano przez listonosza, którego nadawca jest „Pani Jesień”.
3. Wysłuchanie utworu „Pory roku” P. Czajkowskiego. Dostrzeganie zmian charakteru i nastroju muzyki, rozmowa nt. odczuć dzieci związanych z muzyką. Podział na część smutną i wesołą.
Część I – smutna, powolna, ponura, zimna.
część II – wesoła, skoczna, do tańca.
cześć III - smutna, powolna, ponura, zimna.
4. Omówienie skojarzeń dotyczących kolorów jesieni – ciepłych, zimnych. Porównanie poszczególnych części utworów do jesiennych kolorów
Część I – kolory zimne, np. szary, niebieski, czarny.
Część II – kolory ciepłe, np. czerwony, pomarańczowy, żółty.
Część III - kolory zimne, np. szary, niebieski, czarny.
5. Zabawa „Taniec jesiennych kolorów” – interpretacja muzyki za pomocą ruchu. Swobodne improwizacje ruchowo‑taneczne z kolorowymi chustkami przy muzyce instrumentalnej. Ułożenie z nich barwnego „obrazu”.
6. Prezentacja kopii obrazów Vincenta van Gogha („Piękna złota jesień” oraz „Szaruga jesienna”). Zawieszenie ich na tablicy i rozmowa na ich temat:
• Czy są to prawdziwe obrazy?
• Co przedstawiają kserokopie obrazów?
• Czym się różnią?
• Jaką porę roku przedstawiają?
• Jakie kolory dominują na obrazach?
• Jak to możliwe, że wszystkie obrazy przedstawiają tę samą porę roku, a tak bardzo różnią się od siebie?
7. Praca plastyczna „Jesień moimi oczami” – malowanie przez dzieci na kartkach formatu A4 jesiennego pejzażu. Przed rozpoczęciem pracy przypomnienie o wyborze odpowiednich barw, zapełnieniu całej powierzchni kartki, odpowiednim trzymaniu narzędzia malarskiego. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas pracy. Wystawa prac dzieci w sali.
8. Relaksacja – dzieci kładą się na dywanie i leżąc słuchają jesiennej muzyki relaksacyjnej.
Autor: Karolina Bagnicka