Scenariusz zajęć - „Kodeks przedszkolaka”

Cele:
- integracja grupy,
- poznanie oraz zrozumienie norm i zasad panujących w grupie,
- poznanie wiersza J. Brzechwy „Kaczka dziwaczka”,
- kształcenie umiejętności wypowiadania się na temat treści wiersza,
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie - dzieci swobodnie chodzą po sali w rytmie muzyki, na przerwę podchodzą do koleżanki, kolegi witają się przez podanie ręki i starając się każdemu powiedzieć coś miłego.
2. „Balonik” - zabawa ruchowa.
3. Zapoznanie dzieci z wierszem Jana Brzechwy „Kaczka Dziwaczka” - rozmowa o tym, jak wyglądało by nasze życie, gdyby każdy robił wszystko odwrotnie jak bohaterka utworu.
4. Dziwne kroki - zabawa ruchowa. Poruszanie się po sali tak, jak poruszają się różne zwierzęta, później według poleceń nauczyciela: chodzimy jakbyśmy byli bardzo smutni, bardzo weseli, nieśli coś ciężkiego.
5. „Nadaj wiadomość” - grupa dzieli się na trzy zespoły „Nadajniki”. Wymyślają krótkie hasło, które próbują przekazać „Odbiornikom”, stojącym po przeciwnej stronie sali. Zadaniem osób stojących w środku jest uniemożliwienie odbioru informacji. Zespoły zmieniają się rolami, aż do chwili, gdy każdy będzie w jednej z trzech ról.
6. Omówienie zabawy, ustalenia zasad, które ułatwiają pracę w grupie. Zapisanie ich na arkuszu papieru, umieszczenie w widocznym miejscu.
7. Kaczka - praca plastyczna wykonanie kaczki z plasteliny. Stworzenie wystawy prac.
8. Iskierka przyjaźni.
Autor: Dorota Krystkowiak