Scenariusz zajęć - Strach ma wielkie oczy
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!

Scenariusz zajęć - Strach ma wielkie oczy
Komentarze (0)
Scenariusz zajęcia z zakresu rozwijania umiejętności emocjonalnych
Grupa dzieci 3, 4 – letnich
Temat zajęć: Strach ma wielkie oczy.
Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z uczuciami.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- ogląda teatrzyk sylwet
- odpowiada na pytania do obejrzanego teatrzyku
- w umówiony sposób reaguje na przedstawiona sytuację
- potrafi dokończyć zdanie logiczną wypowiedzią
- właściwie rozpoznaje emocje przedstawione na zdjęciu
Metody:
- słowne: rozmowa
- czynne: zadań stawianych
- oglądowe: teatrzyk sylwet
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: sylwety postaci do teatrzyku: chłopiec z miną wesołą i smutną, dziewczynka z wesołą miną, balonik niebieski nadmuchany i pęknięty, balonik różowy nadmuchany; akompaniament muzyczny, nadmuchany balon, szarfa dla każdego dziecka, arkusz szarego papieru, gazety i czasopisma, nożyczki, klej, zdjęcia wycięte z gazet pokazujące ludzi w różnych nastrojach
Przebieg:
1. Rozmowa kierowana
Nauczycielka rozkłada na środku koła obrazek emotki z wystraszoną miną pocięty na mniejsze elementy. Wskazane dzieci układają obrazek w całość. Grupa nazywa przedstawioną emocję, opisuje wygląd emotki (duże oczy, otwarta buzia). Nauczyciel pyta dzieci: Czy wy odczuwacie strach? Czego się boicie? W jaki sposób można pokonać swój strach, np. przed ciemnością, a przed burzą? Jak myślicie, co oznacza powiedzenie „Strach ma wielkie oczy?”
2. Zabawa dydaktyczna „Strach i zwierzęta”
Nauczycielka mówi dzieciom, że zwierzęta również się boją i mają swoje sposoby na strach. Następnie zawiesza na tablicy ilustracje zwierząt: jeż, struś, ryba najeżka w naturalnych sytuacjach oraz gdy są wystraszone. Dzieci dobierają w pary obrazki zwierząt i opisują ich zachowanie podczas odczucia strachu (jeż zwija się w kłębek, struś schyla nisko głowę, najeżka nadyma się).
3. Zabawa ruchowa naśladowcza „Boję się”
Nauczycielka proponuje dzieciom zabawę ruchową podczas, której będą naśladować zwierzęta z demonstrowanej przez prowadzącą ilustracji – jeż: czworakowanie/przysiad skulny z nisko schowaną głową, struś: chodzenie z wymachiwaniem na boki rękoma zgiętymi w łokciach „skrzydełka”/zatrzymanie się i wykonanie skłonu do przodu, ryba: chodzenie z wymachem ramion prosto i na boki „pływanie”/zatrzymanie się i nadymanie policzków.
4. Praca plastyczna „Portret zabawnego stracha”
Dzieci w kole kolejno losują z koszyka po jednym kolorowym elemencie budowy „stracha” (noga, nos, ręka, usta). Siadają przy stolikach, na których leży kartka A3 z narysowanym kołem, w środku którego są naklejone ruchome oczy. Dzieci przy swoich stolikach wykonują wspólny portret stracha doklejając wylosowane elementy i kolorując wspólnie koło.
Opracowała: Iwona Małek