Scenariusz zajęć - Świat w zimowej szacie

5.0
2 oceny
Scenariusz zajęć w grupie dzieci 6-letnich.
Cele główne:
• rozwijanie mowy,
• kształtowanie poczucia rytmu,
• kształtowanie umiejętności dokonywania analizy słuchowej wyrazów,
• ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu,
Cele operacyjne:
Dziecko:
• wypowiada się zdaniami rozwiniętymi na podany temat,
• porusza się rytmicznie przy muzyce,
• słucha wiersza recytowanego przez nauczyciela,
• wyszukuje i zaznacza w tekście wyraz zima,
• przelicza w możliwym zakresie,
• otacza pętlą gwiazdki tego samego rodzaju,
• dzieli nazwy obrazków na sylaby i głoski,
• zna zasady bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu,
• aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej,
• porównuje liczebność powstałych zbiorów (papierowe śnieżki),
• układa obrazek przyklejając naklejki w odpowiednie miejsca,
• rysuje po śladzie,
Metody wg Okonia:
• podające: rozmowa, objaśnienie, opowiadanie,
• poszukujące: zabawy dydaktyczne,
• eksponujące: recytacja wiersza, oglądanie ilustracji, pokaz prawidłowego sposobu wykonania zadania,
• praktyczne: wykonanie kart pracy,
Formy pracy:
• zbiorowa jednolita,
• grupowa jednolita,
• indywidualna jednolita,
Środki dydaktyczne:
• tablica demonstracyjna „Świat zimą”,
• utwory muzyczne: „Zaczarowany śnieg” „Wesoła scena”, „Sanna”,
• plastikowe kubeczki wypełnione ścinkami papieru,
• flipbook „Strefa Przedszkolaka” karty pracy cz.2,
• „Strefa Przedszkolaka” karty pracy cz.2,
• biały materiał lub woreczek,
• obrazki do ćwiczeń analizy słuchowej wyrazów,
• ilustracje przedstawiające bezpieczne i niebezpieczne zabawy na śniegu,
• minki: uśmiechnięta i smutna,
• kartki papieru,
• skakanki,
• płatki śniegu,
Przebieg:
I. Część wstępna
1. „Jak wygląda świat zimą?”- praca z tablicą demonstracyjną. Dzieci oglądają zdjęcia przedstawione na tablicy, następnie odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela.
• Jaka pora roku jest przedstawiona na fotografiach?
• Po czym możemy poznać, że to zima?
• Jak wygląda świat zimą?
• Gdzie można bawić się zimą?
2. „Zaczarowany śnieg”- zabawa ruchowa do piosenki (wg pomysłu z kanału „Wesoła Scena”). Dzieci tańczą z plastikowymi kubeczkami wypełnionymi ścinkami papieru. Naśladują ruchy pokazywane przez nauczyciela. Śpiewając słowa: „zaczarowany śnieg” wyrzucają w powietrze kawałki papieru.
II. Część główna
3. „Zima” wiersz W. Żaby-Żabińskiej. Dzieci słuchają wiersza recytowanego przez nauczyciela. Następnie zaznaczają w tekście wyraz zima. Liczą ile razy on występuje. (Najpierw wspólnie z użyciem tablicy interaktywnej, następnie samodzielnie w ćwiczeniach).
W. Żaba-Żabińska „Zima”
„Zima… wieje wiatr.
Zima… chłodno jest.
Zima… biało tak.
Zima… cieszysz się?
Zima… dobrze jest.
Zima… to jest to,
kiedy narty dwie,
no i sanki są.”
4. „Śniegowe gwiazdki”- otaczanie pętlami gwiazdek tego samego rodzaju. Karta pracy.