Scenariusz zajęć - zwierzęta zamieszkujące łąkę
Scenariusz zajęcia w grupie dzieci 3 – letnich
Temat:
Słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie tekstu H. Bechlerowej: „O żabkach w czerwonych czapkach” z wykorzystaniem japońskiego teatrzyku Kamishibai.
Cele ogólne:
- rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych;
- wzbogacenie wiadomości na temat ekosystemu łąki;
- rozwijanie aktywności twórczej poprzez ekspresję słowną, ruchową, plastyczną;
- integrowanie grupy poprzez wspólne działanie i zabawę.
Cele szczegółowe:
- rozpoznawanie i nazywanie zwierząt zamieszkujących łąkę (żaba, biedronka, motyl, bocian, mrówka);
- wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci;
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na określony temat;
- utrwalenie nazw kolorów;
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej;
- doskonalenie umiejętności rytmicznego kreślenia linii pionowych;
- utrwalenie nazw części ciała;
- rozwijanie właściwego stosunku do świata przyrody.
Metody pracy
czynna, słowna, oglądowa, „Edukacja przez ruch” D. Dziamskiej, pedagogika zabawy, „Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
Środki dydaktyczne:
ekran do teatrzyku japońskiego Kamishibai, ilustracje do opowiadania, prezentacja multimedialna w programie „Prezi”, laptop, projektor, ekran, opaski z motylami, kwiaty wycięte z papieru do zabawy ruchowej, płyta CD z muzyką do piosenki „Mrówki”, podkład muzyczny do piosenki „Wszyscy są”, nagranie muzyki marszowej, kartka papieru formatu A4 dla każdego dziecka, kredki w kolorze zielonym, biedronki ułożone z kół metodą origami.
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie piosenką „Wszyscy są…”.
2. Zaproszenie dzieci do obejrzenia teatrzyku pt. „O żabkach w czerwonych czapkach”.
3. Rozmowa na temat opowiadania:
- Dlaczego żabki chciały zmienić swój wygląd?
- Kogo zaprosiły na swoje przyjęcie?
- Dlaczego bocian tak szybko zobaczył żaby w zielonej trawie?
-Co zrobiły żabki, żeby uciec przed bocianem?
4. Zabawa ruchowa z elem. orientacji „Motyle i kwiaty”.
Nauczycielka rozdaje dzieciom opaski z motylami i rozkłada na dywanie kolorowe kwiaty z papieru. Dzieci umieszczają opaski na głowie. Kiedy nauczycielka gra na tamburynie dzieci – kwiaty swobodnie biegają po sali, a gdy muzyka milknie odszukują swój kwiatek i przykucają na nim.
5. Prezentacja multimedialna „Mieszkańcy łąki”.
Na podstawie obrazków oraz filmów nauczyciel prezentuje zwierzęta zamieszkujące łąkę (motyl, żaba, bocian, biedronka, mrówka).
6. Zabawa przy piosence „Mrówki”.
7. Działalność plastyczna – wykonanie pracy metodą „Edukacja przez ruch” D. Dziamskiej „Biedronki na łące”.
Na stolikach przyklejone są kartki dla każdego dziecka. W czasie trwania muzyki dzieci kredkami w kolorze zielonym naprzemiennie rysują kreski pionowe. Na przerwie w muzyce przesuwają się o jedno miejsce dookoła stolika. Kiedy ponownie wrócą na swoje miejsce odkładają kredki. Następnie nauczyciel rozdaje dzieciom wcześniej ułożone z kół metodą orgiami biedronki i przyklejają ją w dowolnym miejscu na kartce (łące).
8. Podsumowanie.
- Jakie zwierzęta występowały w opowiadaniu?
- Jakie zwierzęta mieszkają na łące?
9. Ewaluacja.
Nauczycielka prosi, aby podskoczyły wysoko do góry te dzieci, które dobrze bawiły się na dzisiejszych zajęciach i podobały im się wspólne zabawy.
10 Podziękowanie za udział w zajęciu.
Opracowała:
Magdalena Kieszek