Scenariusz zajęć dla 4 - 5 latków: Przedszkole moim drugim domem

Temat tygodnia: „Przedszkole moim drugim domem”
Temat dnia: „Kodeks Przedszkolaka”
Grupa: 4 - 5 latki
Przygotowała i przeprowadziła: Maria Erdanowska
Cel ogólny:
· Ustalenie zasad kodeksu w grupie.
· Budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej.
Cele operacyjne (dziecko):
· reaguje na swoje imię;
· zna imiona dzieci z grupy;
· stosuje formy grzecznościowe;
· odróżnia zasady dobrego i niewłaściwego zachowania w przedszkolu;
· wypowiada się na tle grupy;
· chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych;
· potrafi utworzyć parę;
· reaguje na umówiony sygnał;
· dostosowuje się do poleceń nauczyciela.
Metody pracy:
· słowne: rozmowa, opis, charakterystyka,
· oglądowe: pokaz, instrukcja,
· czynne: tworzenie obrazkowego kodeksu.
Formy pracy:
· praca z całą grupą
· praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
· obrazki do tworzenia Kodeksu Przedszkolaka, zielone i czerwone kółka z papieru, farba, brystol, klej, pacynka Kotka Puszka, płyta CD z muzyką, magnetofon.
Treści programowe są zgodne z Podstawą programową
· zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne;
· uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z czworakowaniem;
· wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze;
· odczuwa swoją przynależność do grupy przedszkolnej, posługuje się swoim imieniem;
· przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie;
· komunikuje się z dziećmi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne;
· odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola;
· porusza się przy muzyce;
Przebieg zajęcia
1. Zabawa integracyjna z "czworakowaniem": „Wołam Cię”.
Dzieci chodzą na czworakach po wyznaczonej przestrzeni sali. Nauczyciel głośno wypowiada kolejno imiona dzieci. Wywołane dziecko wstaje, klaszcze w dłonie i dalej spaceruje w pozycji wyprostowanej. Z chwilą, kiedy wszystkie przedszkolaki już poruszają się na nogach, wywołane dzieci zaczynają chodzić na czworakach. Po zapamiętaniu zasad zabawy, osobą wołającą zostaje dziecko.