Scenariusz zajęć- Dobre uczynki
Scenariusz zajęć- Dobre uczynki
Scenariusz zajęć koleżeńskich w grupie dzieci 6-letnich
Rozwijanie wrażliwości na dobro w oparciu o literaturę klasyczną dla dzieci.
Temat: „Dobre uczynki”
Prowadzący: Celestyna Plata
Cel główny:
- uświadomienie dzieciom jak ważna jest pomoc innym
- kształtowanie postaw prospołecznych u dzieci
Cele szczegółowe - dziecko:
- zna pojęcie „dobry uczynek”
- określa uczucia towarzyszące osobom czyniącym dobre uczynki
- wypowiada się na temat dobrych uczynków zrobionych przez samego siebie względem bliskich mu osób
- rozpoznaje zapis graficzny imion dzieci z grupy
- bierze czynny udział w zabawie ruchowej
Metody:
- słowne: rozmowa, wiersz, objaśnienia,
- aktywizujące: burza mózgów
- czynne: zadań stawianych do wykonania,
Formy:
- grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: tekst wiersza „Dobre uczynki”, książka -kostka, krążki (8sztuk), gumowe jajka (8szt.), 4 koszyki, szarfy (24 szt.), papierowe kulki, przybory plastyczne, klej, lizaki (24 szt.).
Przebieg zajęć
Zabawa powitalna „Iskierka”.
Dzieci stoją w kole, trzymając się za ręce. N-el ściska lekko dłoń dziecka, które trzyma i przekazuje w ten sposób iskierkę przyjaźni. Jednocześnie wypowiada rymowanką (Iskrę przyjaźni puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk. Iskra do mnie powróciła i nas wszystkich połączyła). Dzieci kolejno przekazują sobie uścisk (iskierkę), aż powróci do n-la.
Dobre uczynki – słuchanie wiersza „Dobre uczynki” Marzeny Szczepańskiej. (zał. nr 1)
Nauczycielka recytuje wiersz. Po wysłuchaniu dzieci omawiają treść wiersza i postępowanie jego bohatera.
Wyjaśnienie pojęcia dobry uczynek – burza mózgów.
Dzieci w sposób spontaniczny wypowiadają się, co oznacza dla nich pojęcia „dobry uczynek”.
Nauczyciel prezentuje dzieciom „kostkę – książkę”, która towarzyszyć będzie im podczas zabawy. Zadaniem dzieci będzie odkrywanie kolejnych kart książki i wykonywanie dobrych uczynków.
Zadanie 1 – „Zbieranie jajek”
Zadaniem dzieci jest pomoc babci w zbieraniu jajek. N-el dzieli dzieci na 2 drużyny. Drużyny dzielą się na dwie mniejsze części i staja naprzeciwko siebie. Pomiędzy grupami rozłożone są krążki, a na nich gumowe jajka. Jedno dziecko z każdej drużyny otrzymuje koszyk. Na sygnał dzieci zaczynają zbierać jajka do koszyka, następnie przekazują go koledze stającemu naprzeciwko. Dziecko, które otrzyma koszyk, przechodzi na drugą stronę, rozkładając jajka z powrotem na krążkach i przekazuje pusty koszyk dziecku. Kolejne dzieci powtarzają czynności, aż każde weźmie udział w zabawie.
Zadanie 2 – „Odkurzanie”.
Nauczyciel dzieli dzieci na 4 drużyny, wręczają im szarfy w 4 kolorach. Dzieci ustawiają się w czterech rogach dywanu, zgodnie z kolorami szarf. N-el rozsypuje na dywanie kolorowe, papierowe kulki. Na sygnał drużyny muszą jak najszybciej pozbierać kulki, odpowiadające kolorem ich drużyny i umieścić je w koszyku.
Zadanie 3 - „Odwiedziny”.
Dzieci losują fiszki rozłożone na podłodze z imionami kolegów i koleżanek z grupy. Odczytują je. Zadaniem jest wykonanie kartki podarunkowej z przygotowanych materiałów, rozłożonych na stolikach. Po wykonaniu kartki, dzieci wręczają je wylosowanym kolegom z grupy, na znak sympatii.
Podsumowanie zajęć.
Rozmowa z dziećmi na temat wykonywania dobrych uczynków.
N-el zadaje pytania: Jak się czuły, kiedy robiły coś dobrego? Czy miło było dostać laurkę od przyjaciela? Jakie oni robią dobre uczynki?
Na zakończenie wręcza dzieciom słodki upominek i dziękuje za zajęcia.
Załącznik nr 1
Marzena Szczepańska
Dobre uczynki
Nauczyła mnie mamusia,
by człowiekiem dobrym być.
Z koleżanką i z kolegą
zawsze umiem w zgodzie żyć.
Nakarmię pieska, kotkowi dam mleko,
pobawię się z bratem, to nic trudnego.
Odkurzę dywan, zmyję talerze,
że mogę pomóc , bardzo się cieszę.
Starszej sąsiadce zaniosę zakupy,
a gdy jej smutno, dodam otuchy.
Tak mamusia mnie uczyła,
od najmłodszych moich lat,
żebym zawsze miła była
i kochała cały świat.
Opracowała: Celestyna Plata