Scenariusz zajęć- Jak powstaje deszcz
Scenariusz zajęć- Jak powstaje deszcz
Data: 16.11.2021r.
Grupa: VIII - „Misie”
Prowadzący: Izabela Pracz
Temat dnia: „Jak powstaje deszcz”.
Czas trwania: 2 x 25 min.
Cele ogólne:
Poznawczy: Poznanie zjawiska powstawania deszczu.
Kształcący: Rozwijanie umiejętności układania historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń.
Wychowawczy: Wdrażanie do zachowania porządku podczas wykonywania pracy plastycznej.
Cele szczegółowe:
KAT. A ( dziecko zna, wie )
- zna piosenkę „Hej pada, pada deszczyk” i „Hej, witam was”.
KAT. B ( dziecko rozumie )
- rozumie polecenia nauczyciela.
KAT. C ( dziecko potrafi )
- potrafi rozwiązać zagadkę o deszczu,
-potrafi ułożyć historyjkę obrazkową,
-potrafi wypowiedzieć się na temat obejrzanego teatrzyku,
- potrafi poruszać się w rytm muzyki,
- potrafi wykonać doświadczenie,
- estetycznie wykonuje pracę plastyczną.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
Metody:
- aktywizujące,
- pokaz,
- działań praktycznych,
- problemowa.
Środki dydaktyczne: zagadka o deszczu, płyta CD z nagraniem piosenek: „Hej, witam was”, „The clap clap song”, „Hej pada, pada deszczyk”, kukiełki, opowiadanie „Przygoda kropelki wody”, historyjka obrazkowa „Przygoda kropelki”, gazety, słoik, woda, kostki lodu, talerzyk, parasol, papierowe talerzyki, blok techniczny kolorowy, kolorowe ozdoby z papieru, klej, naklejki motywujące.
Przebieg zajęć
1. Powitanie piosenką „Hej, witam was”.
Dzieci śpiewają na powitanie piosenkę:
Hej witam was - chłopcy i dziewczynki.
Hej witam was, zróbcie śmieszne minki.
Hej witam was, dzisiaj będzie dobry dzień.
Hej witam was- bawmy razem się.
2. Rozwiązanie zagadki wprowadzającej do tematu.
Dzieci rozwiązują zagadkę z hasłem: deszcz
„Kiedy mam go spotkać,
To parasol noszę
I zakładam płaszczyk,
A także kalosze”
3. Zaproszenie dzieci do obejrzenia teatrzyku pt. „Przygoda kropelki wody”.
Nauczycielka czyta opowiadanie pt. „Przygoda kropelki wody”, a wybrane dzieci poruszają za parawanem kukiełkami.
4. Rozmowa na temat treści opowiadania.
- Gdzie znajdowała się mała kropelka na początku opowiadania?
- O czym marzyła kropelka deszczu?
- W jaki sposób kropelka znalazła się na błękitnej chmurce?
- Czy w chmurach było kropelce ciepło czy zimno?
- Gdzie wylądowała kropelka podczas opadów deszczu?
5. „Przygoda kropelki deszczu”- historyjka obrazkowa.
Dzieci starają się ułożyć historyjkę obrazkową o przygodach kropli według kolejności zdarzeń opisanych w opowiadaniu.
6. Zabawa ruchowa przy piosence „The clap clap song” z użyciem gazet.
7. Dzieci rytmicznie uderzają paluszkami o gazetę, naśladując padający deszcz.
„Jak powstaje deszcz?”- zabawa badawcza.
Nauczycielka do słoika nalewa gorącej wody i przykrywa go talerzykiem. Na talerzyku układa kostki lodu. Gorąca woda tworzy parę wodną, która w kontakcie z zimnem zaczyna się skraplać. I tak na ściankach słoika pojawiają się kropelki wody- deszcz.
8. Zabawa ruchowa przy piosence „Hej pada, pada deszczyk”.
Dzieci śpiewają piosenkę wykonując określone ruchy.
9. Praca plastyczna „Parasol” – wykonanie parasola z talerzyka papierowego, ozdabianie go według własnego pomysłu.
10. Prezentacja prac, podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach, nagrodzenie odznakom.
„Przygoda kropelki wody” – zmodyfikowana wersja opowiadania
H. Bechlerowej
W pewnym mieście, znajdowała się przepiękna leśna polana. Wokoło niej, rosły drzewa,
z których raz na jakiś czas, wiatr zdmuchiwał liście. Na jednym z tych liści leżała błyszcząca kropla, pozostała po wczorajszym deszczu. Kropelka beztrosko wygrzewała się na słoneczku i rozmyślała.
- Ach, jak dobrze musi być jaskółkom tam w górze! I motylkom, co mogą fruwać z kwiatka na kwiatek. Chciałabym być motylem. Nie! Chciałabym dzwonić i pluskać jak strumyk!
Powiedziała to tak głośno, że usłyszało ją słoneczko. Słoneczko dzień w dzień obserwowało to, co dzieje się w przyrodzie i wiedziało, że marzenia kropelki niedługo się spełnią.
-Będziesz tam, gdzie fruwają jaskółki i fruwać będziesz jak motyle i zadzwonisz jak strumyk po kamykach. Zobaczysz to, o czym Ci się nigdy nie śniło.
-Zobaczę – szepnęła kropelka i poczuła jak słoneczko zaczęło mocniej przygrzewać. Nagle, nie wiadomo jak, zaczęła przemieniać się w coś lekkiego i przejrzystego i unosić się do góry. Wznosiła się coraz wyżej, ku puszystym obłokom. Była teraz tak wysoko, że widziała z bliska jaskółki fruwające pod niebem. Nagle wylądowała na jednej z kilku błękitnych chmurek. Poczuła, że robi jej się strasznie zimno. Przestraszyła się, kiedy wiatr przygnał ciemne chmury. Chmury zamruczały groźnie, zaświeciły błyskawicą. Lunął deszcz. Kropelka uczuła, że leci w dół, że spada. Po drodze widziała rozłożyste drzewa, domy i ulice, które skąpane były w strugach deszczu. Otarła się także o skrzydło motylka, który leciał szybciutko, by ukryć się przed ulewą. Skakała po kamykach, płatkach kwiatów, aż w końcu wylądowała w strumyku. Przypomniała sobie słowa słoneczka.
- Prawdę mówiło – zadzwoniła mała kropelka.
- Ale dokąd zawędruje razem ze strumykiem?
- Do rzeki, do morza! – odpowiedział czyjś głos blisko na łące. I strumyk wpadł do rzeki. Kropelka płynęła teraz szeroko rozlaną wodą, aż pewnego dnia zobaczyła mewy i statki.
- Morze – szepnęła. – To właśnie jest to, o czym mi się nigdy nie śniło, o czym mówiło słonko.
Opracowała: Izabela Pracz