Scenariusz zajęć- Kolorowe pożeracze
Scenariusz zajęć- Kolorowe pożeracze - uświadomienie konieczności segregowania odpadów.
Scenariusz zajęć
Grupa: 3- latki
Temat: Kolorowe pożeracze - uświadomienie konieczności segregowania odpadów.
Cel ogólny:
- kształtowanie postaw ekologicznych
Cel szczegółowy:
- utrwala kolory: niebieski, żółty
- segreguje śmieci do odpowiednich pojemników
- ma świadomość konieczności segregowania odpadów
Metody:
- czynna
- słowna
- oglądowa
Formy:
-zbiorowa,
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
kosze na śmieci ( niebieskie i żółte), butelki plastikowe, gazety, rolki po papierze toaletowym, płyta CD z muzyką, planeta ziemia namalowana na dużym arkuszu, etykiety pożeraczy – koszy na śmieci ( żółte i niebieskie).
Planowane zajęcie:
Tajemnicze pudełko- wprowadzenie do zajęć
Nauczyciel zaprasza dzieci, aby dzisiaj podczas wspólnych zabaw zdjęły buty i usiadły
w kole. Nauczyciel pokazuje dzieciom pudełko, lekko nim potrząsa, dzieci próbują odgadnąć, co jest w środku. Każde dziecko nasłuchuje lub zagląda do środka i próbuje odgadnąć, co jest wewnątrz pudełka. Nauczyciel pokazuje, że w środku jest ufoludek, który przyleciał specjalnie do nas, żeby pokazać nam, co się dzieje z naszą planetą.
”Start rakiety” – Zabawa ruchowa
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym z rączkami na kolanach, nauczycielka liczy do trzech, dzieci uderzają płaskimi dłońmi o kolana, najpierw cicho i powoli, a potem coraz szybciej
i głośniej, wyrzucając ramiona w górę z okrzykiem.
„Spacer z ufoludkiem”- spacer sensoryczny
Na dywanie rozłożona jest planeta ziemia pełna śmieci ( plastikowe butelki, gazety), przykryta granatowym materiałem. Nauczyciel zdejmując materiał, zwraca się do dzieci, że ufoludek chce ich zabrać na spacer ( spacer sensoryczny po planecie). Nauczyciel mówi dzieciom, że na tej planecie nie ma kwiatków, trawy, piasku, ponieważ wszędzie leżą śmieci. Dzieci zaczynają chodzić po planecie. Po spacerze dzieci siadają na dywanie. Nauczyciel pyta je, czy przyjemniej chodzi im się po śmieciach, czy po zielonej trawce pełnej kwiatków? Nauczyciel mówi, że to właśnie chciał nam pokazać ufoludek, opowiada dzieciom o tym, że niestety ludzie nie dbają o naszą planetę i zamiast wyrzucać śmieci do kosza, to wyrzucają je do lasu, wody itd. Nauczyciel zwraca uwagę na wygląd planety i śmieci znajdujące się w wodzie i na lądach. Taka brudna planeta jest niebezpieczna dla wszystkich zwierząt i roślin. Pyta dzieci, co należy zrobić? Posprzątać!
„ Kolorowe pożeracze”- Zabawa ruchowa, segregacja śmieci
Nauczyciel prezentuje kosze na śmieci (niebieskie i żółte), jako kolorowe pożeracze, nazywa kolory po angielski. Nauczyciel przedstawia dzieciom żółtego pożeracz, który lubi plastikowe butelki, następnie przedstawia niebieskiego pożeracza, który lubi papier. Nauczyciel unosi etykietę z żółtym pożeraczem, a dzieci podnoszą z planety plastik
i wrzucają do żółtego pojemnika, następnie unosi etykietę z niebieskim pożeraczem i dzieci podnoszą z planety papier i wrzucają do niebieskiego kosza.
„Czysta planeta”- taniec przy muzyce. Podsumowanie zajęć
Ufoludek widzi, że nasza planeta będzie już czysta i piękna, i to wszystko dzięki dzieciom, które o nią zadbały. Nauczyciel pyta dzieci czy będą wiedziały, do jakiego pojemnika wrzucamy papierki, a do jakiego plastikowe butelki.
Dzieci, którym podobało się dzisiejsze spotkanie z ufoludkiem oraz posprzątanie planety tańczą wokół czystej Ziemi.
Nauczyciel dziękuje dzieciom za wspólną zabawę i wręcza im kolorowe pożeracze na patyczku.
Opracowała: Małgorzata Pietruszka , Joanna Kolska