Scenariusz zajęć- Segregujemy śmieci

Scenariusz zajęć- Segregujemy śmieci
5.0
1 ocena
Oceń

Scenariusz zajęć- Segregujemy śmieci

Scenariusz zajęć 

 

 

 

Prowadząca: Weronika Bilińska 

 

Data. 04.04.2022r. 

 

Grupa: 6 latki 


Temat: Segregujemy śmieci. 

 

Rodzaj: zajęcia grupowe 

 

Cele szczegółowe: 

 

  • kształtowanie proekologicznych nawyków w codziennym życiu, 
  • wyrabianie właściwego stosunku do ochrony środowiska, 
  • kształtowanie umiejętności podejmowania konkretnych działań: segregowanie odpadów (makulatury, opakowań szklanych i plastikowych).

 

 

Cele operacyjne: 

 

Dziecko: 

 

 

  • właściwie zareaguje na niszczenie i zanieczyszczanie środowiska przez rówieśników i dorosłych, 
  • zna źródła i rodzaje odpadów, 
  • zna kolory pojemników na odpady, 
  • rozumie znaczenie pojęć: śmieci, odpady, segregacja, surowce wtórne, 
  • potrafi wykonać pracę plastyczną z wykorzystaniem materiałów wtórnych, 
  • segreguje odpady.

 

 

Metody: pogadanka, praktycznego działania, pokaz, obserwacja 

 

Formy: praca z grupą 


Środki dydaktyczne: odpady szklane, papierowe i plastikowe, gazety, ręczniki jednorazowe, pisaki, spryskiwacze, napisy globalne: PAPIER, PLASTIK, SZKŁO, RECYKLING, ilustracja przedstawiająca proces recyklingu, ilustracja koszy na śmieci, kosze w różnych kolorach, nożyczki, klej, sznurki kolorowe. 

 

Przebieg zajęć: 

 

1. Powitanie - piosenką powitalną na melodię „Wlazł kotek na płotek…” 

 

„Dzień dobry, dzień dobry! Jak się masz? Dziś nowa  zabawa czeka nas. W gromadce wesoło płynie czas, zapraszam do koła także was”. 

 

2. „Ziemia” - nauczyciel opowiada dzieciom o naszej planecie. 

 

 

„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”. 

 

Następnie nauczycielka prosi dzieci, aby przez chwilę w ciszy i skupieniu zastanowiły się nad tym, czego życzyłyby Ziemi. 

 

3. Inscenizacja (na dywanie rozłożony jest szary arkusz papieru - boisko). 

 

Dzieci siedzą w kręgu, a nauczycielka inscenizuje wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry, rzucając na papier poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Tworzy się wielkie wysypisko. 

 

Tuż za szkołą, bardzo blisko, 

kiedyś tam wyrzucił Jurek 

poplątany stary sznurek 

A nazajutrz obok sznurka 

od banana spadła skórka 

wyrzucona przez Karola. 

Tam też wkrótce Jaś i Ola 

wyrzucili bez wahania 

swoje torby po śniadaniach 

stos papierków po cukierkach 

wysypała tam Walerka 

Na papierki spadła ścierka, 

jakaś pusta bombonierka, 

I od lodów sto patyków 

pustych kubków moc z plastiku. 

Ot tak, od sznurka Jurka, 

wnet urosła śmieci górka, 

A z tej górki wielka góra, 

której szczyt utonął w chmurach 

Nie ma miejsca na boisko 

lecz śmietnisko mamy blisko. 

 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi