Scenariusz zajęć- Wiosenne porządki
Scenariusz zajęć- Wiosenne porządki
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
I Grupa wiekowa: 3 – latki
II Tygodniowy temat kompleksowy:
Wiosenne porządki
III Temat dzienny:
Narzędzia ogrodnika
IV Cel ogólny:
- poznanie pracy ogrodnika, czynności jakie wykonuje i narzędzi pracy
V Cele operacyjne:
Dziecko:
- posługuje się określeniami dotyczącymi prac wykonywanych w ogrodzie i nazwami
narzędzi ogrodniczych,
- stosuje się do poleceń nauczyciela,
- słucha wiersza i odpowiada na pytania dotyczące jego treści,
- próbuje śpiewać piosenkę,
- właściwie reaguje na umówione wcześniej sygnały słowne i słuchowe,
- uczy się dokładnego wykonywania zadań ruchowych,
- próbuje odgadnąć, jaki obrazek został schowany (spośród czterech),
- wsypuje ziemię do doniczki,
- sieje nasiona.
VI Formy pracy:
- zbiorowa
- indywidualna
VII Metody:
- słowne,
- oglądowe,
- praktyczne,
- Metoda Paula Dennisona
VIII Środki dydaktyczne:
magnetofon, płyta CD z nagraniem „Wszyscy są”, „Magiczne pudełko”, łopata, motyka,
grabie, konewka, wiersz I. Salach „Ogrodnicy”, tamburyno, krzesełka, płyta CD z nagraniem
„Wiosna w ogródku”, obrazki przedstawiające łopatę, grabie, motykę, konewkę; doniczki,
ziemia, nasiona kopru, pietruszki i kwiatów
IX Przebieg zajęć:
1) Powitanie. Dzieci stoją w kręgu i śpiewają piosenkę.
Wszyscy są, witam was,
zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś ty
raz, dwa, trzy!
2) „Magiczne pudełko” – wyjmowanie narzędzi z pudełka i nazywanie ich (łopata, grabie,
motyka, konewka).
• Kto potrzebuje takich narzędzi do pracy?
3) Gimnastyka mózgu P. Dennisona.
➢ „Sowa” – Jedną ręką dziecko mocno chwyta mięśnie barku, głowę powoli
odwraca w lewo, a potem w prawo, podbródek trzyma prosto. Robi wdech, gdy
głowa jest w skrajnym położeniu tu gdzie ręka trzyma ramię, wydech w czasie
obrotu głowy. Powtórzenie ćwiczenia trzymając drugą ręką drugie ramię
(ćwiczenie poprawia uwagę słuchową, percepcję i pamięć).
➢ „Ruchy naprzemienne” – Naprzemienne chodzenie w miejscu polegające na
dotyku prawym kolanem do lewego łokcia i prawym łokciem do lewego kolana
(ćwiczenie poprawia słuchanie, pamięć).
➢ „Kapturek myśliciela” – Dzieci chwytają małżowinę uszną palcem wskazującym
i kciukiem i masują (odciągając do tyłu i ściskając). Masaż zaczynają od góry
i przesuwają się w dół do płatka ucha (ćwiczenie poprawia słuchanie ze
zrozumieniem).