Scenariusz zajęć- Zabawy na łące
Scenariusz zajęć- Zabawy na łące
Scenariusz zajęć
Prowadząca: Anna Kłeczek
Data: 25.05.2021
Grupa: 5, 6 latki „Kotki”
Temat zajęcia: Zabawy na łące
Cel ogólny:
- poszerzenie wiedzy nt. zwierząt zamieszkujących łąkę
Cele szczegółowe:
-doskonali umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 10
- rozwija umiejętność myślenia algorytmicznego
- kształtuje orientację w schemacie ciała i przestrzeni
- rozwija percepcję słuchową
- doskonali słuch fonematyczny
- doskonali sprawność manualną
- rozwija sprawność dużej motoryki
- doskonali umiejętność słuchania poleceń
- kształtuje umiejętność wyczekiwania na swoją kolej
- rozwija umiejętność formułowania wypowiedzi słownych
- kształtuje umiejętność wyciszania się i relaksacji
- rozwija koordynację wzrokowo-ruchową
Metody:
-Oglądowa-pokaz, obserwacja,
- Słowne- rozmowa, objaśnienia
- Czynna- metoda zadań
-Elementy metod aktywnych (kodowanie, B. Strauss, elementy jogi, Edukacji poprzez Ruch D. Dziamskiej)
Formy:
- indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
magnetofon z nagraniem muzyki relaksacyjnej, utworem instrumentalnym, utworem „La Maripoza”, melodią ludową”, utworem Shalala, taśma papierowa, kartki A4, pastele olejne, koła orgiami, nożyczki, kleje, szablony, mata do kodowania, guma animacyjna, kubeczki plastikowe, strzałki kierunkowe, tacki, sylwety pszczół i uli, worek, małe pojemniczki, kartki z zagadkami, stolik
Przebieg zajęć:
1. Zabawa taneczna na powitanie w kole do utworu „La Maripoza”
2. Wprowadzeniem do zajęć jest losowanie z magicznego worka zagadek oznaczonych cyframi, zagadki umieszczone są w sali pod odpowiednimi literami.
Zagadka 1- Litera M- W jakiego owada zamienia się gąsienica? Jaką głoskę słychać na początku wyrazu motyl?
Zagadka 2- Litera A-
Z kwiatka na kwiatek,
na kwiatek z kwiatka
skacze kolejna moja zagadka.
Ogromny dla niej jest to wysiłek
dzień cały zbierać kwiatowy pyłek.
Jaką głoskę słyszysz na końcu wyrazu pszczoła?
Zagadka 3- Litera J- Jakie zwierzę na łące, robi sieci tysiące? Jaką głoskę słyszysz na końcu wyrazu pająk.
1. Zabawa ruchowa, ćwiczenie grafomotoryczne „Motyl” wg. D. Dziamskiej
Dzieci do muzyki kładą raz jedną raz drugą stopę na kartce papieru. Kiedy nauczyciel wyłącza muzykę, dziecko odrysowuje swoją stopy na papierze. Dzieci zabierają kartki do stołu, a następnie ponownie do muzyki kreślą wzory, szlaczki, kołka, itp. raz jedną raz drugą ręką. Na zakończenie wycinają kontury stóp, imitujące skrzydła motyla, przyklejają na kartce, dorysowują pozostałą część motyla.
2. Zabawa matematyczna „Kodowanie na macie"
Dzieci ustawiają ule i pszczoły na odpowiednich polach maty. Zadaniem dzieci jest zaprowadzić pszczółkę z odpowiednią cyfrą do swojego ula. Dzieci muszą wykonać działanie (dodawanie lub odejmowanie na palcach) a następnie ułożyć kod ze strzałek czyli drogę, jaką powinna przebyć pszczoła do swojego ula.
Zabawa ruchowa z elementami jogi i relaksacji
Zamknijcie oczy, Zabieram Was na łąkę, gdzie można znaleźć różne zwierzęta, a jakie …pokażecie mi ruchem…. Kiedy usłyszycie nazwy, które można pokazać odpowiednią pozycją jogi, pokażcie ją ruchem. Droga na łąkę prowadzi przez las, gdzie można zobaczyć wysokie drzewa iglaste oraz liściaste (pozycja drzewa). W lesie można usłyszeć piękny śpiew ptaków. Za lasem rozpościera się widok na kolorową, pachnącą kwiatami łąkę. Na łące można usłyszeć świerszcza, tykającego w trawie, oraz rechot żaby. Najbardziej jednak lubię patrzeć, na kolorowe kwiaty i fruwające wokół nich motyle. Czuję się spokojnie, oddycham wolno, delikatnym wydechem otwieram dłonie, palec po palcu, wyobrażam sobie najpiękniejszy kwiat.
- Zabawa muzyczno-ruchowa „Żabki” do melodii ludowej
Dzieci tańczą do muzyki w parach odpowiednio naśladując kroki i ruchy nauczyciela.
- Zabawa muzyczno ruchowa z gumą animacyjną.
Dzieci do muzyki tanecznej wykonują ćwiczenia gimnastyczne: przejście przez wysoką trawę, skoki przez gałąź, czołganie się pod pajęczyną, uciekanie przed muchą (przechodzenie raz na jedną raz na druga stronę). Dzieci trzymając gumę ćwiczą mięśnie brzucha i grzbietu.
Po wykonaniu wszystkich zadań dzieci układają wyraz M-A-K.
4. Pożegnanie z dziećmi. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.
Opracowała : Anna Kłeczek