Scenariusz zajęć- Zdrowa Kanapka z Misiem
Scenariusz zajęć- Zdrowa Kanapka z Misiem
Zdrowa Kanapka z Misiem
Cele ogólne:
-Wdrażanie do dbania o zdrowie
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności
- rozróżnianie i nazywanie żywności
- kształtowanie nawyków higienicznych
Cele szczegółowe:
- zna znaczenie zdrowego odżywiania
- wie, że żywność zawiera składniki odżywcze
- wie, że trzeba dbać o higienę przed posiłkami i nie tylko
- potrafi samodzielnie wykonać zdrową kanapkę
Metody:
-słowna- rozmowa
-oglądowa-pokaz
-praktycznego działania- zabawa ruchowa, wykonanie kanapek
Formy:
- zbiorowa
-zespołowa
-indywidualna
Pomoce:
Miś- maskotka, emblematy ze składnikami zupy, piramida zdrowego żywienia, obrazki z żywnością, odtwarzacz CD, składniki do przygotowania kanapek, odznaki.
Przebieg zajęć:
1.„Odwiedziny Misia- Doktora”
Nauczyciel przedstawia dzieciom postać Misia- Doktora. Miś prowadzi rozmowę na temat zdrowej żywności ( co to jest zdrowa żywność? Dlaczego należy się zdrowo odżywiać). Miś zaprasza na wizytę do przedszkolnej kuchni.
2.Kto przygotuje nam posiłki?”
Dzieci dzielą się swoimi spostrzeżeniami po wizycie w kuchni. Wypowiadają się na temat pracy pań kucharek oraz pracy domowej swojej mamy, babci, które dbają o wyżywienie w domu.
3.”Gotujemy zupę”
Nauczyciel rozdaje dzieciom emblematy z różnymi składnikami zupy ( np: ziemniak, marchew, brokuły, pietruszka). Dzieci stoją w kole trzymając się za ręce, nauczyciel puszcza w tle melodię, przy której dzieci tańczą w kole. Na hasło „ Do zupy dodajemy….” Nauczyciel wymienia dany składnik, a dziecko z danym emblematem wchodzi do koła i tańczy okręcając się. Zabawę powtarzamy tyle razy, aby każde dziecko było w kole.
4.„Piramida zdrowego żywienia”
Miś przedstawia dzieciom planszę z Piramida Zdrowego Żywienia, która jest podzielona na sześć części. Na każdej części są obrazki z odpowiednią żywnością:
- pieczywo
- warzywa
- owoce
- ser, chude mleko, jogurt
- mięso, ryby, orzechy, jaja
- tłuszcze, oleje, słodycze
Każde Zdzieci dostaje od Misia obrazek z żywnością. Zadaniem każdego dziecka jest, aby nazwać produkt i umieścić go w odpowiednim miejscu na piramidzie.
Po ułożeniu całej piramidy nauczyciel oraz Miś omawiają jej poszczególne części. Wspólnie dochodzą do wniosku, że trzeba jeść różnorodne produkty, aby rosnąć i być zdrowym.
5.„Zdrowa kanapka”
Dzieci idą do łazienki i dokładnie myją ręce.
Na stołach przygotowane są talerze:
- z pokrojoną szynką
- z posmarowanymi masłem kromkami chleba ( razowy, żytni, pszenny)
- z pokrojonymi plastrami żółtego sera
- z pokrojonymi warzywami ( ogórek, pomidor, rzodkiewka, sałata)
- z ketchupem
- majonezem
Miś zadaje dzieciom pytania ( Co jest na talerzu? Itp.)
Nauczyciel pokazuje jak wykonać zdrową kanapkę.
Dzieci przystępują do wykonania zdrowej kanapki wg. Własnego pomysłu. Po skończeniu sprzątają miejsce pracy i siadają do degustacji swoich kanapek.
6.„ Jak się czujesz”
Dzieci wyraziły swoje opinie i odczucia po zajęciach. Miś rozdaje dzieciom odznaki „ Zdrowego przedszkolaka”
Opracowała: Barbara Bacik