Scenariusz zajęć Andrzejki

Scenariusz zajęć Andrzejki
5.0
1 ocena
Oceń

Jak co roku będziemy świętować Andrzejki w nocy z 29 na 30 listopada. Przypadają one w wigilię imienin Andrzeja, które mają oczywiście miejsce 30 listopada.

Cele ogólne:

 

  • poznanie ludowych zwyczajów i obrzędów związanych ze świętem andrzejkowym;
  • uwrażliwienie na piękno tradycji i jej podtrzymywanie;
  • pogłębianie wartości społecznych i pielęgnowanie uczuć intelektualnych, estetycznych, społecznych w kontaktach z rówieśnikami

 

Cele szczegółowe (dziecko):

 

  • zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe;
  • umie wyrażać uczucia i przeżywać radość zabawy z kolegami i koleżankami;
  • potrafi współpracować w grupie;
  • umie odczuwać radość z własnej twórczości

 

Metody:

 

  •  czynne — zadań stawianych do wykonania,
  • ekspresji ruchowej
  • percepcyjne — obserwacji i pokazu,

 

 Formy pracy:

 

  • grupowa
  • zespołowa
  • indywidualna

 

 Środki dydaktyczne:

 

  • Świeczki, klucz, kubeczki, domek, pierścionek, pieniądz, cukierek, autko, serce z imionami, szpileczka, kapcie dzieci, kolorowe koła, obrazki charakteryzujące zawody, piosenki dziecięce.

 

 

Przebieg zajęć

 

1. Powitanie zabawą muzyczno — ruchową do piosenki „Witam Was”…

 

2. Zapoznanie ze zwyczajem wróżb andrzejkowych

 

  • krótka informacja na temat historii i tradycji wróżb andrzejkowych:

 

3. Nauka andrzejkowego zaklęcia

„Hokus- pokus, czary- mary

niech się spełnią andrzejkowe czary. 

 

4. Wróżba z kubeczkami:

 

  • Zapraszamy chętne dzieci do odkrycia kubeczków – 5 kubków. Pod każdym kubeczkiem jest ukryty mały przedmiot, który jest symbolem, tego co nas  spotka w przyszłości:

 

PIERŚCIONEK — wyjazd do krainy złota,

DOMEK — nowy, piękny dom, 

PIENIĄDZE – bogactwo,

CUKIEREK — słodkie i wesołe życie,

AUTO — podróż w nieznane

 

5. Wróżba – „Imiona” 

 

  • Czarownica trzyma serce z imionami dziewcząt i imionami chłopców. Dziecko przebija szpileczką serce z wypisanymi na odwrocie imionami. Miejsce przebicia wskaże imię przyszłej sympatii.

 

6. Zaczarowana butelka

 

  • Dzieci siadają w kole, na środku  leży butelka, a wokół niej kolorowe koła. Pod każdy kołem ukryty jest obrazek charakteryzujący jakiś zawód. Każde dziecko kręci butelką i odczytuje obrazek ukryty po kołem i zgaduje co to jest za zawód, który będzie wykonywał w przyszłości:                                                                                                                                                 

MAPA — podróżnik              

 

BUT — tancerz   

GAŚNICA — strażak

GRZEBIEŃ — fryzjer

DŁUGOPIS — nauczyciel

ŁYŻECZKA — kucharz

ZWIERZĘTA — weterynarz

TERMOMETR – lekarz

 

7. Wróżba z butami

 

  • Dzieci zdejmują po jednym bucie, ustawiają je w szeregu jeden przy drugim. Czyj but pierwszy wyjdzie za próg sali, ten pojedzie na egzotyczną wycieczkę.

 

8. Lanie wosku

 

  • Dzieci z pomocą nauczyciela leją wosk przez klucz. Następnie odczytują wróżbę na białym kartonie podświetlonym lampką. Przypomnienie o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa.

 

9. Dowolne tańce przy piosenkach dziecięcych.

 

10. Koniec zajęć, rozmowa z dziećmi

 

 

Opracowała:

Dorota Zug

Twoje uwagi i pomysły

Tagi