Scenariusz zajęć Andrzejki
5.0
Jak co roku będziemy świętować Andrzejki w nocy z 29 na 30 listopada. Przypadają one w wigilię imienin Andrzeja, które mają oczywiście miejsce 30 listopada.
Cele ogólne:
- poznanie ludowych zwyczajów i obrzędów związanych ze świętem andrzejkowym;
- uwrażliwienie na piękno tradycji i jej podtrzymywanie;
- pogłębianie wartości społecznych i pielęgnowanie uczuć intelektualnych, estetycznych, społecznych w kontaktach z rówieśnikami
Cele szczegółowe (dziecko):
- zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe;
- umie wyrażać uczucia i przeżywać radość zabawy z kolegami i koleżankami;
- potrafi współpracować w grupie;
- umie odczuwać radość z własnej twórczości
Metody:
- czynne — zadań stawianych do wykonania,
- ekspresji ruchowej
- percepcyjne — obserwacji i pokazu,
Formy pracy:
- grupowa
- zespołowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
- Świeczki, klucz, kubeczki, domek, pierścionek, pieniądz, cukierek, autko, serce z imionami, szpileczka, kapcie dzieci, kolorowe koła, obrazki charakteryzujące zawody, piosenki dziecięce.
Przebieg zajęć
1. Powitanie zabawą muzyczno — ruchową do piosenki „Witam Was”…
2. Zapoznanie ze zwyczajem wróżb andrzejkowych
- krótka informacja na temat historii i tradycji wróżb andrzejkowych:
3. Nauka andrzejkowego zaklęcia
„Hokus- pokus, czary- mary
niech się spełnią andrzejkowe czary.
4. Wróżba z kubeczkami:
- Zapraszamy chętne dzieci do odkrycia kubeczków – 5 kubków. Pod każdym kubeczkiem jest ukryty mały przedmiot, który jest symbolem, tego co nas spotka w przyszłości:
PIERŚCIONEK — wyjazd do krainy złota,
DOMEK — nowy, piękny dom,
PIENIĄDZE – bogactwo,
CUKIEREK — słodkie i wesołe życie,
AUTO — podróż w nieznane
5. Wróżba – „Imiona”
- Czarownica trzyma serce z imionami dziewcząt i imionami chłopców. Dziecko przebija szpileczką serce z wypisanymi na odwrocie imionami. Miejsce przebicia wskaże imię przyszłej sympatii.
6. Zaczarowana butelka
- Dzieci siadają w kole, na środku leży butelka, a wokół niej kolorowe koła. Pod każdy kołem ukryty jest obrazek charakteryzujący jakiś zawód. Każde dziecko kręci butelką i odczytuje obrazek ukryty po kołem i zgaduje co to jest za zawód, który będzie wykonywał w przyszłości:
MAPA — podróżnik
BUT — tancerz
GAŚNICA — strażak
GRZEBIEŃ — fryzjer
DŁUGOPIS — nauczyciel
ŁYŻECZKA — kucharz
ZWIERZĘTA — weterynarz
TERMOMETR – lekarz
7. Wróżba z butami
- Dzieci zdejmują po jednym bucie, ustawiają je w szeregu jeden przy drugim. Czyj but pierwszy wyjdzie za próg sali, ten pojedzie na egzotyczną wycieczkę.
8. Lanie wosku
- Dzieci z pomocą nauczyciela leją wosk przez klucz. Następnie odczytują wróżbę na białym kartonie podświetlonym lampką. Przypomnienie o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa.
9. Dowolne tańce przy piosenkach dziecięcych.
10. Koniec zajęć, rozmowa z dziećmi
Opracowała:
Dorota Zug