Scenariusz zajęć Baśniowe spotkanie ze strachem, czyli Jaś i Małgosia

5.0
1 ocena
W zaczarowanym lesie Jaś i Małgosia wyruszają na niezwykłą przygodę.
Znana bajka o przygodzie Jasia i Małgosi może okazać się świetnym medium do porozmawiania z przedszkolakami na temat naszych emocji
Cele ogólne:
- rozpoznanie i nazwanie uczucia strachu,
- wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- rozmawia na temat poznanej baśni,
- bierze udział w wywiadzie,
- dzieli się sytuacjami lekowymi i uczy się je przezwyciężać,
- wykonuje kukiełkę,
- uczestniczy w przedstawieniu kukiełkowym (jako odtwórca lub widz).
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
Metody pracy:
- słowne: rozmowy, odpowiadanie na pytania, swobodne wypowiedzi, wywiad
- techniki dramowe,
- twórczość artystyczna,
- aktywność ruchowa.
Środki dydaktyczne:
- Obrazki przedstawiające emocje, tekst baśni Braci Grimm pt. „Jaś i Małgosia”, papier kolorowy, blok rysunkowy, kredki, plastelina, nici, włóczki, tkanina, klej, nożyczki, elementy choreografii (drzewa, piernikowy domek, stół, krzesło, piec), kontury Jasia, Małgosi i Baby Jagi, kart pracy.
Przebieg zajęć:
Czytanie baśni braci Grimm pt. „Jaś i Małgosia”
- N. czyta dzieciom baśń Braci Grimm pt. „Jaś i Małgosia”.
Rozmowa na temat baśni- wywiad z Jasiem i Małgosią?
- N. zostaje dziennikarzem a chętna para dzieci będzie Jasiem i Małgosią. N. zadaje pytania odnoszące się do baśniowej sytuacji. Dzieci odpowiadają na zadawane pytania, np.:
Jak się nazywacie?
Co robiliście sami w lesie?
Co czuliście, gdy błądziliście sami w lesie?
Co tam zobaczyliście?
Kto wyszedł z piernikowego domku?
Jak było w domku Baby Jagi?
Jaka była czarownica?
Jak się wydostaliście z chatki?
- N. i wybrane dzieci zamieniają się później rolami dziennikarza oraz Jasia i Małgosi. Po zakończeniu zabawy dzieci spośród obrazków przedstawiających emocje wybierają ten, który najbardziej pasuje do uczuć Jasia i Małgosi podczas błąkania się po lesie i uwięzieniu przez czarownicę. Wyodrębniają uczucie strachu, nazywaj je i przyczepiają obrazek na tablicy.
Zabawa ruchowa- „Baba Jaga patrzy”.
- Jedno dziecko zostaje Baba Jagą i staje pod ścianą, obrócone plecami do dzieci. Pozostałe osoby stają po drugiej stronie sali i próbują podejść do Baba Jagi, by ja złapać. Na słowa wypowiedziane przez Baba Jagę: „Baba Jaga patrzy!” Baba Jaga odwraca się w stronę dzieci. Wtedy pozostali stają w bezruchu. To dziecko, które się poruszy odpada. Baba Jaga znów się obraca do ściany, a pozostałe dzieci podbiegają bliżej niej, aż ona nie wypowie ponownie hasła. Osoba, która dotrze do Baba Jagi zamienia się z nią rolami.
Kiedy ja się strasznie bałam- dzielenie się doświadczeniami
- N. rozmawia z dziećmi na temat: Co to jest strach? Dzieci dzielą się swoimi doświadczeniami, kiedy to one bardzo się bały. Oceniają, czy jest to uczucie pozytywne czy negatywne. Dzieci rozmawiają z N. na temat jak radzić sobie ze strachem, nie lekceważy przytoczonych przykładów- w zależności od lęków uspokaja i dodaje poczucia bezpieczeństwa, dostarcza rad jak radzić sobie ze strachem (np. w przypadku strachu przed stworami z szafy, spod łóżka zachęcenia do sprawdzenia z rodzicem co w jest w szafie, pod łóżkiem; wyobrażanie sobie przyjaznych stworków itp.)
Wykonywanie kukiełek
- Dzieci wykonują pracę plastyczno- techniczną tworząc swoje kukiełki bohaterów baśni. Dobierają się w grupy- każda osoba z grupy wykonuje jedną z postaci, doczepiając ja do długiego patyczka.