Scenariusz zajęć Czarny jak węgiel, biały jak sól.

Polska posiada bogate zasoby naturalne, o czym warto nauczyć naszych najmłodszych.
Węgiel, Sól, Miedź, Srebro, Cynk, Gaz ziemny
Ten scenariusz na pewno nam w tym pomoże
Grupa:
6-latki
Czas trwania:
40-50 minut
Cele ogólne:
- Wzbudzenie ciekawości świata.
- Wzbogacanie wiadomości na temat bogactw naturalnych.
Cele szczegółowe:
dziecko:
- Poznaje właściwości fizyczne minerałów: soli i węgla kamiennego (stan skupienia, fakturę, kolor, twardość).
- Określa odczucia po zbadaniu baryłek wzrokiem i dotykiem, dzieli się spostrzeżeniami.
- Bada rozpuszczalność soli i węgla w wodzie, stawia hipotezy, wyciąga wnioski.
- Rozwija umiejętność współpracy podczas eksperymentowania.
- Usprawnia koncentrację uwagi.
- Kształtowanie umiejętności wykonywania pracy do końca.
- Kształtowanie zmysłów (dotyku i wzroku).
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego:
- I.5, 8, III.5, 8, IV.1, 2, 8, 13, 14, 15, 18,
Kompetencje kluczowe:
- rozumienie i tworzenie informacji,
- kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych technologii i inżynierii,
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Forma zajęć:
- indywidualna
- zbiorowa
Metody:
- Pogadanka, bezpośrednie spostrzeganie i przeżywanie, praktycznego działania
Pomoce dydaktyczne:
- 2 słoiki, letnia woda, sól, węgiel, wełna, ilustracje przedstawiające kopalnię węgla i kopalnię soli, plansza do kodowania, kartoniki przedstawiające bryłki węgla oraz wagoniki,
Przebieg zajęć:
- „Kopalnie soli i węgla”- zabawa tematyczna.
Nauczyciel przygotowuje 2 duże podpisane ilustracje przedstawiające wnętrze kopalni węgla i kopalni soli, które zakrywa 6 kawałkami ponumerowanego (od 1 do 6) papieru. Nauczyciel wymienia pojedynczo słowa związane z kopalnią dzieląc je na sylaby. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie jakie słowo zostało powiedziane, oraz wspólne wyjaśnienie jego znaczenia (kilof, szyb, górnik, latarka, węgiel, winda, sól, młynek, solniczka, wagon, bryła, . Jeśli im się to uda- jedno z dzieci rzuca kostką i odkrywa pole z tą cyfrą. Zabawa trwa dopóty, dopóki całe ilustracje nie zostaną odsłonięte. Nauczyciel chwile rozmawia z dziećmi na temat podobieństw i różnic widocznych na ilustracjach.
- „Węgiel i sól” - zabawy badawcze.
a),,Czarny węgiel, biła sól”
- zabawa badawcza (omówienie właściwości fizycznych węgla oraz soli). Dzieci oglądają grudki węgla kamiennego oraz soli, dotykają je, wrzucają do naczynia z wodą, określają właściwości (określają kolor, twardość, fakturę, rozpuszczalność w wodzie).
b) Otrzymywanie soli ze słonej wody- doświadczenie krystalizacji soli.
Po przygotowaniu roztworu nauczyciel umieszcza w roztworze soli z wodą szpatułkę z wełną. Dzieci codziennie będą obserwować tworzenie się kryształków soli powstałych pod wpływem odparowania wody.
- Zabawa z elementem dramy „Solne rzeźby”.
Dzieci dobierają się parami (rzeźbiarz- rzeźba). Rzeźbiarz w dowolny sposób modeluje rzeźbę- zmienia układ rąk, nóg. Następnie rzeźbiarze oglądają wszystkie rzeźby i następuje zmiana ról.
- „W kopalni” - zabawa z kodowaniem.
Nauczyciel na macie do kodowania umieszcza pusty wagonik, który jest początkiem drogi. Dzieci według podanego kodu umieszczają na macie kartoniki z bryłkami węgla. Koniec drogi zaznaczony jest pełnym wagonikiem.
(Zadanie można wykonać grupowo- na dużej macie do kodowania lub indywidualnie- mata w załączniku)
Ocena aktywności dzieci oraz poprawności wykonanego zadania, pochwała nauczycielki i rozdanie nagród ( naklejka/ pieczątka).
Opracowała:
Wolska Daria